ثبت‌نام تمام شد

۱۳۹۶/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۰۱۹

اسحاق جهانگیری هم نامزد شد

آخرین مهلت نام‌نویسی ثبت‌نام دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به پایان رسید و در‌های وزارت کشور به روی تمام کسانی که سودای ریاست بر قوه مجریه را در سر می‌پروراندند تا چهار سال دیگر بسته شد. ستاد انتخابات کشور روز گذشته نیز همانند روزهای پیشین مملو از حضور افراد ناشناسی بود که برای ثبت‌نام در انتخابات حضور یافته بودند. هرچند این پنج روز با حواشی جالب و تعجب‌برانگیزی همراه بود اما چشم امید خیلی‌ها هنوز هم تنها به یک‌نفر از کاندیداها و آن هم حسن روحانی است. در میان ثبت‌نام دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان ضمن بازدید از روند ثبت‌نام در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این حجم و اشتیاقی که در ثبت‌نام‌ها وجود دارد باید اشتیاق واقعی باشد؛ فکر نکنیم که اینجا جشنواره ثبت‌نام است به هر حال پست ریاست‌جمهوری طبق قانون اساسی مقام دوم کشور است و نیازمند سوابق مدیریتی بالاست و قانون اساس آن را به خوبی ترسیم کرده از رجل مذهبی و سیاسی باشد، رجل مذهبی و سیاسی یک امر بسیار ارزشمندی است که باید به آن توجه کنیم، این نباشد که بیاییم و صرفا یک ثبت‌نام انجام دهیم. در ادامه نیز علی پورعلی‌مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: در روز جاری تعداد ٣٠٤ داوطلب برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری مراجعه داشتند که ٢٤٤ داوطلب تا الان قطعی شده است.

نکته قابل توجه آخرین روز، ثبت‌نام محمد هاشمی، بود که نشان می‌داد در این دوره نیز حضور آیت‌الله احساس می‌شود. محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز در آخرین لحظات نام‌نویسی کرد. او که بارها شانس خود را برای ریاست‌جمهوری امتحان کرده بود، این‌بار هم کاندیدا شد. شهردار درحالی برای نام‌نویسی حاضر شده بود که عده‌یی با دیدن او شعارهایی در حمایت و گروهی هم در مخالفت از او و علیه او شعار دادند. یکی از همراهان قالیباف به خبرنگاری که از شعار مردم علیه شهردار تهران فیلمبرداری می‌کرد حمله کرد. مخالفان وی با شعار «تخلف تخلف» به نامزدی قالیباف در این انتخابات واکنش نشان دادند. مهرداد بذرپاش پس از آنکه محمدباقر قالیباف وارد ستاد شد، برای شرکت در انتخابات به وزارت کشور آمد.

از ظهر روز شنبه و پس از زمزمه‌هایی مبنی بر جلسه سه نفر از اصلاح‌طلبان برای ثبت‌نام معاون اول حسن روحانی، سرانجام در لحظه آخر اسحاق جهانگیری برای نام‌نویسی به وزارت کشور رفت. این تصمیم جمعی اصلاح‌طلبان و جریان اعتدالی بود که وی در کنار روحانی کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری شود.


3 وزیر احمدی‌نژاد در واپسین ساعات آمدند

صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی نخستین فرد مشهوری بود که صبح دیروز به ستاد انتخابات کشور آمد و در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. او در حالی برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری در دوره یازدهم نیز ثبت‌نام کرده بود ولی صلاحیت او از سوی شورای نگهبان تایید نشد. عوض حیدرپور، نماینده سابق شهرضا در مجلس هشتم و نهم هم با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کرد. او در جمع خبرنگاران عنوان کرد که همه باید مقید به قانون باشند و هر چه قانون حکم کرد باید تمکین کنند. رعایت اخلاق و رعایت شؤونات اخلاقی از سوی نامزدها یک ضرورت است.

حمیدرضا حاجی‌بابایی که از مطرح‌ترین افراد ثبت‌نام‌کننده در آخرین روز نام‌نویسی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری است، پس از پایان ثبت‌نام، به سالن کنفرانس خبری رفت تا به سوال خبرنگاران پاسخ دهد. پاسخ عجیب حاجی‌بابایی به سوال خبرنگاران درباره تحقیق و تفحص از شهرداری تهران منجر به ادامه یافتن نشست حتی پس از اتمام رسمی آن شد. این درحالی بود که یک خبرنگار دیگر نیز در پایان نشست خبری، مجددا این سوال را مطرح کرد که همچنان با سکوت حاجی‌بابایی روبه‌رو شد. این عضو جمنا در حالی دیروز در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده بود که چند ماه پیش گفته بود قصدی برای ورود به انتخابات ندارد.

سومین وزیر احمدی‌نژاد، محمدمهدی زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت نهم و سفیر ایران در مالزی در دولت دهم بود. نوه خردسال زاهدی، وزیر علوم احمدی‌نژاد را همراهی می‌کرد و زاهدی هنگام ورود به ستاد انتخابات، دستان نوه‌اش را بالا گرفت.

زاهدی در رای‌گیری نخستین مجمع عمومی جمنا نفر دوازدهم شده بود و نتوانست به جمع پنج نامزد نهایی جبهه مردمی راه‌یابد. با وجود آنکه اعضای جمنا تعهد داده بودند خارج از چارچوب و سازوکار آن عمل نکنند، او به ستاد انتخابات کشور رفت و در انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کرد. حسین بیادی، نایب‌رییس شورای شهر تهران در دوره‌های دوم و سوم و دبیرکل حزب آبادگران جوان نیز برای پنجمین دوره شورای شهر تهران کاندیدا شده و این در حالی است که اعلام کرده احتمال کناره‌گیری‌اش به نفع روحانی وجود دارد.


ثبت‌نام استاندار خوزستان در دولت اصلاحات

عبدالحسن مقتدایی نیز با حضور در وزارت کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. او که سابقه استانداری خوزستان و هرمزگان را در کارنامه اجرایی خود دارد، در بیانیه‌یی اعلام کرد: ضمن پاسداشت دستاوردهای دولت یازدهم در نجات کشور از پرتگاه جنگ و تحریم و فلاکت اقتصادی معتقدم که در حوزه مدیریت اقتصادی و سیاسی؛ کشور نیاز به دولتی دارد که شهامت، شجاعت و شفافیت لازم برای ترسیم و پیگیری سیاست‌ها بر اساس نیاز، خواست و اراده ملت را داشته باشد.

از میان مردم عادی هم، نوجوانی وارد ستاد انتخابات کشور شد که مسوولان ستاد انتخابات، به دلیل نداشتن سن قانونی او را ثبت‌نام نکردند. پس از این نوجوان هم خانمی به ستاد انتخابات کشور آمد که می‌گفت باید مردهای تنبل را از صحنه سیاست حذف کرد تا آنها خانه‌داری کنند. همچنین فردی با لباس محلی ایلات بختیاری ادعا داشت که مدرک کارشناسی ارشد کشاورزی و منابع طبیعی دارد و هدفش از کاندیداتوری هم حل و فصل مشکلات و معضلات اصلی کشور است. همگان به یاد دارند که در سال ۸۴، مرد قالیباف کرمانی به ستاد انتخابات کشور آمده بود و می‌گفت قالیباف اصلی من هستم و خود را مهم‌ترین رقیب او عنوان می‌کرد، امروز هم به ستاد انتخابات کشور آمد و برای چندمین بار ثبت‌نام کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر