طرح تفحص از شهرداری در پارلمان به تعویق افتاد

۱۳۹۵/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۸۲۲

گروه ایران|

صحن علنی پارلمان روز گذشته کار خود را با دستور کار بررسی دلایل رد تفحص از شهرداری تهران آغاز کرد اما این موضوع مهم از دستور کار خارج شد. در ادامه این نشست علی لاریجانی که ریاست را برعهده داشت در ابتدای جلسه و نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری مطالب مهمی درباره مسائل اساسی کشور بیان داشتند، گفت: ایشان مطالب مهمی درخصوص تلاش جهت تحقق اقتصاد مقاومتی که پایه اصلی رشد کشور خواهد بود، بیان کردند لذا مجلس شورای اسلامی این مسیر را مسیر فلاح و رستگاری ملی می‌داند و گزارشی از تلاش‌های مجلس در ماه‌های گذشته در این قلمرو امروز ارائه می‌شود. او همچنین از دولت و وزرا خواست تا تلاش خود را در زمینه تاکیدات رهبری برای اجرای اقتصاد مقاومتی مضاعف کنند.

لاریجانی درخصوص سخنان اخیر رییس رژیم صهیونیستی در دیدار با رییس‌جمهور روسیه نیز اذعان کرد: لازم است به دو نکته از صحبت‌های رییس رژیم صهیونیستی اشاره شود؛ نخست اینکه تاریخ قبل از اسلام ایرانیان را تحریف کرد و حوادث را وارونه جلوه داد. وی ادامه داد: ظاهرا ایشان نه با تاریخ آشناست و نه تورات خوانده است. البته از یک صهیونیست نابکار جز این انتظاری نیست که اینگونه دروغ‌پردازی‌ها را ارائه کند. رییس قوه مقننه با اشاره به اینکه رییس رژیم صهیونیستی به روشنی بیان کرد که پشت جنگ در سوریه رژیم منحوس صهیونیستی است، ادامه داد: وی برای ایجاد صلح در سوریه شرط تعیین و آشکار کرد که جنگ در سوریه، جنگ علیه مقاومت ضدصهیونیستی است لذا اگر برخی رهبران کشورهای منطقه تاکنون تردید داشتند که جنگ در سوریه در راستای منافع مسلمانان به ویژه اهل سنت نیست با این سخنان رییس رژیم صهیونیستی باید موضوع برایشان از ابهام درآمده باشد.


تعویق تحقیق و تفحص از شهرداری

درحالی که از ابتدای نشست علنی مجلس، قرائت گزارش کمیسیون عمران مبنی بر رد تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران در دستور کار بود اما در نهایت به دلایل آیین‌نامه‌یی، ارائه گزارش به هیات رییسه مجلس از دستور کار خارج شد. دلیل خارج شدن این گزارش از دستور کار تبصره ۴ ماده ۱۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس بود که تاکید دارد، تمامی گزارش‌هایی که جلسه علنی مطرح می‌شوند حداقل باید ۲۴ساعت قبل از قرائت، تکثیر و در اختیار نمایندگان قرار گیرد و بر همین اساس نیز امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو هیات رییسه اعلام کرد گزارش کمیسیون عمران هنوز 24ساعت کامل را طی نکرده بنابراین از دستور کار خارج خواهد شد و به جای آن کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس به قرائت گزارش مرکز پژوهش‌ها درخصوص عملکرد مجلس شورای اسلامی در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی پرداخت.

لاریجانی پس از قرائت گزارش مرکز پژوهش‌ها درباره عملکرد مجلس درخصوص اقتصاد مقاومتی، گفت: مجلس شورای اسلامی در تنظیم قانون مواد دایمی برنامه در قانون برنامه ششم و هم در بودجه سال ۹۶ به قیود مختلف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توجه داشته است. او با بیان اینکه در جریان گزارش مرکز پژوهش‌ها به طور روشن نحوه تنظیم بندهای قوانین بیان شد، یادآور شد: مقام معظم رهبری فرموده بودند که قوای مختلف گزارش خود را در مورد اجرای اقتصاد مقاومتی بیان کنند و مجلس نیز پیشقدم شد و گزارشی از اقدامات مختلف خود در تدوین قوانین تهیه و تنظیم کرد.

در ادامه نشست علنی روز گذشته، بهارستانی‌ها طرح یک ‌فوریتی بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار که از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت این طرح که از سوی شورای نگهبان به مجلس اعاده شده بود، مجددا به کمیسیون اجتماعی مجلس برگشت که پس از تفاهم با دولت بر سر بار مالی این طرح مجددا در مجلس مطرح شود. پس از آن نیز غلامرضا کاتب، عضو هیات رییسه از اعلام وصول سوال 5 نماینده مجلس از وزیر امور اقتصادی و دارایی خبر داد. این نماینده همچنین اعلام وصول طرح درآمد پایدار شهرداری‌های کشور و لایحه معاهده بین جمهوری اسلامی ایران و اندونزی درخصوص استرداد مجرمان را اعلام کرد.


ارجاع طرح استفساریه به مجمع تشخیص

در جریان جلسه علنی دیروز پارلمان، نمایندگان مجلس با اصرار بر مصوبه ایجاد محدودیت در نظارت استصوابی شورای نگهبان، این مصوبه را برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کردند و طرح استفساریه تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اعاده شده از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار دادند. بر این اساس نمایندگان مجلس نظر کمیسیون شوراها مبنی بر اصرار بر مصوبه پیشین مجلس درخصوص طرح استفساریه تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس که در آن آمده پس از اعلام‌ نظر قطعی شورای نگهبان در مهلت ۲۰روزه درباره صلاحیت یک نامزد انتخابات این شورا نمی‌تواند اظهارنظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد را با ۱۳۷رای موافق، ۳۰رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۲۸نماینده حاضر تایید کردند.

نمایندگان مجلس دهم همواره بر بررسی چنین مواردی بعد از رد صلاحیت شدن نماینده اصفهان در اسفند گذشته پافشاری داشتند. در جریان انتخابات مجلس دهم، شورای نگهبان صلاحیت مینو خالقی را پس از اعلام نتایج انتخابات رد کرد که این مساله منجر به تهیه این طرح استفساریه از سوی علی مطهری شد. این سومین بار است که نمایندگان مجلس بر نظر خود در رابطه با این طرح اصرار می‌کنند و این درحالی بود که هر بار شورای نگهبان با نظر مجلس مخالفت کرد و در نهایت روز گذشته پس از آنکه مجلس برای سومین بار بر نظر خود پافشاری کرد، این طرح استفساریه برای تصمیم‌گیری نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

رییس مجلس هم در این رابطه خاطرنشان کرد: شورای نگهبان پیش از این به مصوبه مجلس درخصوص این طرح استفساریه ایراد و ابهام گرفته بود که مجلس در نظر خود در این رابطه اصرار کرد و در صورت تصویب نهایی این طرح چنانچه پس از مهلت ۲۰روزه شورای نگهبان مدارک جدیدی درباره صلاحیت یک نامزد یا منتخب به شورا برسد، این مدارک در زمان بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان در مجلس مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.


رویکرد دوگانه درخصوص دو گزارش

در ادامه نشست پارلمان نماینده میاندوآب نسبت به عدم اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس در اداره جلسات و اتخاذ رویکرد دو گانه از سوی هیات رییسه مجلس تذکر داد.

جهانبخش محبی‌نیا از رویکرد دوگانه هیات رییسه مجلس در مورد دو گزارش اقتصاد مقاومتی و تفحص شهرداری تهران انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در مواردی براساس آیین‌نامه داخلی مجلس عمل نشد و تخلفاتی صورت گرفت. در مورد اول گزارش مرکز پژوهش‌ها درباره اقتصاد مقاومتی ساعت4 بعدازظهر روز شنبه در کازیوی نمایندگان قرار داده شد و درحالی که ۲۴ساعت از زمان توزیع‌اش نگذشته بود در مجلس قرائت شد. اما در مورد دستور دوم مجلس درخصوص تفحص از شهرداری تهران دقیقا به ‌خاطر اینکه ۲۴ساعت از زمان توزیع‌اش نگذشته بود از دستور کار خارج شد و این دوگانگی در اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس است.

علی مطهری نیز که برای ساعاتی ریاست نشست علنی را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: گزارش‌ها باید ۲۴ساعت قبل بین نمایندگان توزیع شود که من مطمئن نیستم این کار انجام شده و اگر تخلفی شده باید

بررسی شود.

در ادامه نشست قاسم جاسمی، نماینده اصولگرای کرمانشاه به صالحی‌امیری به علت عدم تعامل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با نمایندگان تذکر داد. او همچنین در تذکری خطاب به رییس‌جمهور نیز گفت: با وجود شعارهای پررنگ و لعاب دولت، هیچ بهبودی در وضعیت معیشتی مردم ایجاد نشده و قدرت خرید مردم شریف ایران برای تهیه مایحتاج عمومی به سختی

انجام می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر