۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ایران انجام شد

۱۳۹۵/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۳۱۴

سخنگوی دولت با اشاره به رشد سرمایه‌گذاری در کشور گفت: براساس آمارهای رسمی اعلام شده از دی سال گذشته تا دی امسال، ۱۱ میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری در کشور انجام شده که بسیاری از این فرصت‌های سرمایه‌گذاری، انتقال دانش و فناوری را به همراه دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمدباقر نوبخت پنج‌شنبه شب در مراسم بهره‌برداری از ۲ هزار و ۴۰۶پروژه مخابراتی استان اصفهان، افزود: این سرمایه‌گذاری‌ها پس از برجام که سرپنجه تدبیر اصفهانی‌ها در آن نقش داشت، انجام شده و البته به زمان نیاز است تا این سرمایه‌های ثبت شده اجرایی و مردم از ثمرات آنها استفاده کنند. وی با اشاره به اینکه برطرف شدن تحریم‌ها فرصت خوبی برای تقویت اقتصاد کشور به وجود آورده است، افزود: دولت باوجود مشکلات فراوان و محدودیت‌های منابع مالی سعی کرده با استفاده از فرصت به وجود آمده طرح‌های عمرانی و واحدهای صنعتی و تولیدی را که براثر تحریم‌ها دچار رکود و رخوت شده بودند، فعال کند. نوبخت با اشاره به اینکه طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی دولتی نیمه‌فعال زیادی در کشور وجود دارد، گفت: برای فعال کردن این طرح‌ها نیز ۳۷هزار میلیارد تومان از سوی دولت اختصاص یافته است. وی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید طی سه سال گذشته توانسته رشد منفی اقتصادی را به رشد مثبت اقتصادی تغییر دهد، ادامه داد: رشد اقتصادی کشور در ۶ماهه نخست امسال با احتساب درآمدهای نفتی به 6.5درصد و بدون درنظر گرفتن درآمدهای نفتی به 4.5درصد رسیده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه برخی افراد حتی خورشید و روشنایی روز را در پاره‌یی موارد تکذیب یا تشکیک می‌کنند، گفت: خوشبختانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی طی یک‌ماه گذشته در دو گزارش که آخرین آن سه روز قبل بود با تایید رشد اقتصادی ایران اعلام کرد که ایران بین کشورهای منطقه از لحاظ اقتصادی باثبات‌ترین است.

وی بیان کرد که صندوق بین‌المللی پول نیز در گزارش اخیر خود به این نکته اشاره کرده که ایران بین کشورها هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان را دراختیار دارد.

نوبخت بااشاره به وضعیت اقتصادی جهان و کشورهای منطقه گفت: کشورهای جهان اکنون در یک شرایط نیمه رکود به‌سر می‌برند و کشورهای منطقه نیز به‌دلیل افت قیمت نفت که طی ۶ماهه گذشته کمی بهبود یافته و از زیر ۳۰ دلار به ۵۲دلار افزایش یافته، با مشکلات اقتصادی مواجه شده‌اند. وی ادامه داد: در چنین شرایطی عربستان‌سعودی مجبور به استقراض ۶۸ میلیارد دلاری از طریق انتشار اوراق قرضه شد و به همراه کویت حقوق کارکنان خود را کاهش داد و حتی مجبور شد یارانه‌ها را نیز کاهش دهد. رییس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: اما در چنین شرایطی، دولت تدبیر و امید نه تنها پرداخت یارانه‌ها را قطع نکرد بلکه طرح تحول سلامت را به‌خوبی اجرا کرد و توانسته رشد منفی اقتصاد کشور را به مثبت بیش از ۴درصد تبدیل و طرح‌های عمرانی خود را اجرایی کند. سخنگوی دولت در عین حال تصریح کرد: برای آنکه رشد اقتصادی محقق شده بتواند یخ‌های ایجاد شده بر اقتصاد کشور در پی رشد منفی حاصل از تحریم‌ها را آب کند و آثار خود را در زندگی مردم نشان دهد، زمان نیاز دارد. وی با اشاره به اینکه براساس اعلام صندوق بین‌المللی پول اقتصاد ایران از نظر قدرت و حجم جایگاهی فراتر از استرالیا، هلند و امارات دارد، افزود: دستیابی اقتصاد ایران به جایگاهی شایسته از اهداف دولت تدبیر و امید است و بی‌تردید بستر آن از ۳۸سال قبل در این کشور پی‌ریزی شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر