لغو برجام یعنی ایجاد بحران برای شرکای امریکا

۱۳۹۵/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۹۱۰

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، هم در دوران مبارزات انتخاباتی و هم پس از تکیه زدن بر مسند ریاست‌جمهوری امریکا، مواضعی درخصوص سیاست خارجی دولتش اتخاذ کرده که اگرچه در ابتدا ازسوی کارشناسان به‌عنوان مانورهای تبلیغاتی تلقی می‌شد، اما با اقداماتی که در طول یک هفته گذشته از وی شاهد بودیم، رفته رفته می‌رود که به یک نگرانی عمده بین‌المللی تبدیل شود.

یکی از مواضع مهم ترامپ درخصوص سیاست خارجی امریکا خروج از توافق هسته‌یی به همراه دیوار کشیدن در مرزهای مکزیک، خروج از نفتا و ممانعت از حضور مسلمانان در امریکا بود که در روزهای گذشته شاهد بودیم به نوعی دوتای آنها در حال عملی شدن است. همین امر نحوه برخورد دولت ترامپ با توافق هسته‌یی را نیز در هاله‌یی از ابهام قرار داده به‌طوری که دیگر نمی‌توان به‌طور قطع گفت که وی تجارت پیشه‌یی بیش نیست و می‌توان در هر زمینه‌یی با او به معامله پرداخت.

در همین زمینه مارک فیتز پاتریک دستیار معاون وزیر خارجه پیشین امریکا و رییس موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک نیز معتقد است که احتمالا طی سال آینده ممکن است فشار ترامپ بر ایران افزایش یابد. وی می‌گوید که هم‌اکنون چندین عضو جمهوری‌خواه کنگره در حال تهیه‌ طرح‌های جدید برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران به روش‌های مختلفی مثل برنامه موشکی ایران، حقوق بشر و دخالت در کشورهای منطقه هستند و من انتظار دارم که ترامپ هر طرح ضدایرانی را امضا کند تا مذاکره درمورد بازبینی برجام محقق شود.

پاتریک معتقد است: دونالد ترامپ مانند هیچ یک از روسای جمهور پیشین امریکا نیست؛ چگونگی رابطه با او نخستین سوال است که در ذهن بسیاری از رهبران کشورهای مختلف متحد یا دشمن امریکا وجود دارد. متحدان امریکا به‌دنبال راه‌هایی هستند تا بتوانند ماهیت شخصیت او که یک تاجر است را بشناسند و همچنین با حس میهن‌پرستی و غرور او کنار بیایند. در مورد ایران نظر من این است که نباید به توییت‌ها و جملات تند او واکنش سریع نشان داد.

وی در مورد احتمال پاره کردن برجام توسط ترامپ اظهار می‌دارد: من انتظار ندارم که ترامپ برجام را لغو کند حداقل در کوتاه‌مدت این‌گونه نخواهد بود. او مسائل بسیار دیگری پیش رو دارد که باید به آنها رسیدگی کند و برجام نیازمند توجه سریع او نیست. تلاش برای لغو برجام باعث ایجاد یک بحران با شرکای امریکا که خواستار حفظ برجام هستند، خواهد شد.


انتقاد ترامپ از منع حضور در بازار ایران

به گزارش ایسنا، پاتریک در بخش دیگری از سخنان خود می‌افزاید: هم‌اکنون برای اینکه بگوییم وزرای خارجه و دفاع پیشنهادی ترامپ تا چه میزان کارآمد خواهند بود، بسیار زود است اما من انتظار دارم که پیش از آنکه هرگونه تصمیمی در مورد برجام اتخاذ شود این توافق مورد بازبینی داخلی قرار خواهد گرفت. هم‌اکنون امریکا هیچ‌گونه منافع اقتصادی از برجام کسب نمی‌کند چراکه اغلب بنگاه‌های اقتصادی امریکا توسط قانون از انجام هرگونه معاملات اقتصادی با ایران منع شده‌اند. در سال 2015، خود ترامپ از کسانی بود که از اینکه شرکت‌های امریکایی تنها مجموعه‌یی است که از حضور در بازار ایران منع شده است، به‌شدت انتقاد کرد. اگرچه از سوی جمعیت تجاری امریکا نیز هیچ‌گونه تلاشی برای برداشتن این محدودیت‌ها انجام نمی‌شود و تنها معامله‌ تجاری امریکا با ایران که فروش 80 فروند هواپیما به ایران است با مخالفت‌های گسترده‌یی روبه رو شده است. وی در پایان می‌افزاید: اگر طرحی برای ممنوعیت فروش بویینگ به ایران به تصویب برسد ترامپ باید تصمیم بسیار سختی را در مورد امضا کردن آن اتخاد کند. حتی ممکن است ترامپ چنین طرحی را امضا نکند و از کنگره بخواهد به کارهای مهم‌تری برسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر