صالحی: مذاکرات به نتیجه خوبی می‌رسد

۱۳۹۳/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۰۱

دیپلمات‌های غربی از پیشنهاد جدید امریکا به ایران برای پایان دادن به اختلافات بر سر برنامه هسته‌یی در هفته‌های باقی مانده تا 3 آذر خبر می‌دهند. آخرین دور مذاکرات کشورمان و قدرت‌های جهانی درباره برنامه هسته‌یی پس از سه روز در وین به کار خود پایان داد، تا وعده دیدار بعدی به امید نزدیک شدن به توافق نهایی به هفته‌های بعدی موکول شود. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، پنج‌شنبه و پس از دورهشتم مذاکرات گفت که در مذاکرات وین در همه زمینه‌ها پیشرفت حاصل شد و طرفین به جای اینکه صرفا مشکلات را بررسی کنند، در خصوص دستیابی به راه‌حل گفت‌وگو کردند. وی همچنین گفت: گفت‌وگوهای بسیار جدی در مورد موضوعات مختلف همچنان باقی مانده است.


مذاکرات ادامه دارد

به گفته ظریف، مذاکرات سه جانبه وین و موارد اختلافی هفته آینده یا هفته پس از آن در نشستی کارشناسی بررسی خواهد شد.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: سه یا چهار هفته آینده دوباره جلسه سه‌جانبه‌یی خواهیم داشت با حضور جان کری و کاترین اشتون و در صورت لزوم سایرین هم دعوت خواهند شد. مکان برگزاری نشست سه جانبه و کارشناسان نیز همچنان که ظریف گفته است هنوز مشخص نیست، اما بر اساس اظهارات وی، در مکانی غیر از شهر وین خواهد بود. به گفته رییس هیات مذاکره‌کننده هسته‌یی ایران، در هفته‌های آینده جلسات کارشناسی برگزار خواهد شد که درباره موضوعات مختلفی بحث می‌شود و موضوعاتی هم نیاز به حرکت سیاسی دارند. با وجود اینکه کشورهای غربی و به ویژه امریکا به نوعی خط قرمز ایران را که همان داشتن حق غنی‌سازی اورانیوم است، پذیرفته‌اند، اما همچنان اختلاف بر سر پذیرش‌ اینکه ایران در سطح ٩ هزار سانتریفیوژ فعلی‌اش به غنی‌سازی ادامه دهد، عمیق به نظر می‌رسد. این در حالی است که ایران ترجیح می‌دهد تمامی ١٩هزار سانتریفیوژ فعلی‌اش را وارد مدار غنی‌سازی کند.

به علاوه موضوعات کلیدی دیگر مانند حجم غنی‌سازی اورانیوم، برنامه زمانبندی لغو تحریم‌ها علیه ایران و مدت زمان توافق جامع همچنان در ابهام است و ایجاد سازوکار ویژه برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌یی ایران نیز محل اختلاف ایران و گروه 1+5 به خصوص امریکاست.

به هر حال اظهارات طرف‌های گفت‌وگو به خصوص امریکا و ایران در وین این پیام را دارد که مذاکره‌کنندگان مصممند تا پایان ضرب الاجل 24 نوامبر به توافق نهایی دست پیدا کنند.

اگرچه بسیاری از کارشناسان تردید دارند که ایران و گروه 1+5‌ بتوانند در هفته‌های باقی مانده به اختلافات قدیمی بر سر برنامه هسته‌یی ایران پایان دهند. همچنین مایکل مان، سخنگوی اشتون نیز در این‌باره می‌گوید: مذاکرات در مرحله حساسی قرار دارد و ما برای دستیابی به راه‌حل جامع و نهایی تا ضرب الاجل تعیین شده به سختی تلاش می‌کنیم. سخنگوی اشتون همچنین از احتمال دیدار کارشناسان طی روزهای آینده برای ادامه کار روی مسایل فنی خبر می‌دهد.


تمایلی برای تمدید نیست

همچنین رویترز در این خصوص اعلام کرده که برخی اینگونه پیش‌بینی می‌کنند تا با توجه به اختلافات میان طرف‌های مذاکره‌کننده و فرصت کم باقی مانده تا ضرب الاجل 24 نوامبر این مذاکرات بار دیگر تمدید شود. این در حالی است که مقامات ایران و امریکا صحبتی از تمدید مذاکرات به میان نیاورده‌اند.

یک مقام ارشد امریکایی با بیان اینکه تمدید مذاکرات مورد بحث نبوده است، اظهار کرد: شما هرگز نمی‌گویید هرگز. اما تمرکز ما فقط و فقط روی 24نوامبر قرار دارد. گرچه ظریف می‌گوید که مذاکره‌کنندگان تمدید را خیلی کار مناسبی نمی‌بینند و ضرورتی ندارد راجع به تمدید مذاکرات فکر کنیم، اما منابع آگاه در پاسخ به پرسش ایرنا درباره احتمال تمدید مذاکرات در صورت نرسیدن به توافق تا سوم آذر می‌گویند چنانچه طرفین تا سوم آذر نتوانند به هر دلیلی به توافق جامع هسته‌یی دست یابند، درها را روی این فرصت تاریخی، خود و جهان نخواهند بست بلکه مذاکرات را تا رسیدن به توافق ادامه خواهند داد.


خبرسازی آسوشیتدپرس

به گزارش ایسنا، آسوشیتدپرس به نقل از دو دیپلمات گزارش داد: ایران در حال بررسی یک طرح از امریکا در مذاکرات هسته‌یی است که به این کشور اجازه می‌دهد بخش بیشتری از تاسیسات هسته‌ای‌اش را به حالت فعال حفظ کند در حالی که توانایی‌اش را برای تولید سلاح هسته‌یی کاهش می‌دهد. بر اساس این گزارش برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران اصلی‌ترین موضوع اختلاف در مذاکرات هسته‌یی است. اورانیوم غنی شده هم می‌تواند برای تولید سوخت راکتور استفاده شود و هم در ساخت سلاح‌های هسته‌یی کاربرد دارد. تهران تاکید دارد که برنامه هسته‌یی‌اش ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد و برای برطرف کردن نیازهایش در زمینه انرژی در آینده آن را دنبال می‌کند.

ایران مخالف خواسته‌های امریکا مبنی بر کاهش تعداد سانتریفیوژهایش از 10هزارتا به تنها چند هزار سانتریفیوژ است. اختلاف بر سر ظرفیت غنی‌سازی ایران به اصلی‌ترین مانع برای حصول پیشرفت در تلاش‌های دیپلماتیک ایران و گروه 1+5‌ تبدیل شده است که در اوایل سال جاری آغاز شد.

دیپلمات‌ها ماه گذشته به آسوشیتدپرس گفتند که امریکا درحال ارایه طرح‌های جایگزین برای کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران است تا بتواند این اختلاف را رفع کند اما تهران این طرح‌ها را تنها وسیله‌یی برای فریب افکار عمومی می‌داند. یکی از این طرح‌ها این است که در صورت توافق، ایران می‌تواند سانتریفیوژهای بیشتری در اختیار داشته باشد، در حالی که ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را در سطوح پایین نگه دارد. این اورانیوم تنها برای تامین سوخت راکتورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما به راحتی می‌تواند به ماده مورد نیاز در سطح سلاح تبدیل شود. این دیپلمات‌ها که خواستند نامشان فاش نشود همچنین می‌گویند: رایزنی‌ها درباره طرح جدید امریکا آغاز شده و گفت‌وگو‌هایی با مسکو برای انتقال احتمالی ذخیره اورانیوم با غنای پایین به روسیه انجام شده است. روسیه هم‌اکنون سوخت مورد نیاز راکتور هسته‌یی ایران را تامین می‌کند.


ایران برسکوی پرتاب

رییس سازمان انرژی اتمی می‌گوید: آینده مذاکرات ایران با 1+5 روشن است و به سرانجام خوبی خواهد رسید.

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، اضافه می‌کند: کشور روی سکوی پرتاب قرار گرفته و در آینده نه‌چندان دور شاهد رشد‌های قابل توجه دورقمی در همه عرصه‌های تجاری و علمی خواهیم بود که باید کمی صبر کرد.

وی در ادامه آینده مذاکرات ایران با 1+5 را روشن خواند و تاکید کرد که مذاکرات به سرانجام خوبی خواهد رسید.

آبان سال گذشته، ایران و گروه1+5 به توافق مقدماتی شش‌ماهه دست پیدا کردند که براساس آن، تهران در ازای تعلیق و تغییر در برخی فعالیت‌های هسته‌یی، به بخشی از دارایی‌های مسدود شده خود در خارج کشور دسترسی پیدا کرد. آن توافق مقدماتی از ماه ژانویه اجرایی شد و شش ماه بعد در زمان سر آمدن فرجه مذاکرات، توافق نهایی به دست نیامد و توافق مقدماتی به مدت چهار ماه دیگر تمدید شد. به این ترتیب ایران و کشورهای 1+5 تا، سوم آذر، برای رسیدن به یک توافق جامع و بلندمدت درباره فعالیت‌های هسته‌یی ایران مذاکره می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر