وعده امریکایی‌ها در عملی نشدن تحریم‌های «ایسا»

۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۸۴۶

130 تن اورانیوم خریداری شده به زودی وارد ایران می‌شود

گروه ایران|

متن سند توافق جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون مشترک برجام، درباره نحوه محاسبات مواد غنی شده در تاسیسات هسته‌یی کشورمان که روز سه‌شنبه هفته گذشته در سطح معاونان در وین و برای بررسی بدعهدی‌های امریکا در اجرای برجام و سایر مسائل فنی میان ایران و گروه 1+5 تشکیل جلسه داد، به شرح زیر منتشر شد:

جمهوری اسلامی ایران توضیحات و توجیهات فنی خود در رابطه با برنامه تدوین شده درخصوص انجام فعالیت‌های حسابرسی مواد هسته‌یی پادمان آژانس در کارخانه تولید پودر غنی شده

EUPP) UO2) را به کمیسیون مشترک ارائه کرد. کمیسیون مشترک مفاد این برنامه را مدنظر قرار داده و آن را براساس اختیار خود در مشاوره و ارائه راهنمایی در مورد موضوعات اجرایی، براساس پارامترهای زیر تایید کرد. شایان ذکر است که این تصمیم کمیسیون مشترک نمایانگر درک مشترک از دامنه تعهدات مربوط به برجام است:

1- اورانیوم موجود با غنای پایین (LEU) در تجهیزات EUPP که با توجه به فرآیند تشریح شده در این متن غیرقابل بازیابی تلقی شود، مشروط بر اینکه ایران تا مدت 15 سال از روز اجرا، تاسیساتی با توان بازیابی اورانیوم با غنای پایین LEUاز چنین موادی را احداث نکند. در شمول ذخایر اورانیوم غنی شده، ایران مندرج در متن برجام قرار نمی‌گیرد. اگر در آینده، ایران اورانیوم غنی شده به تجهیزات EUPP تزریق کند، روند زیر برای تشخیص میزان مواد نگه داشته شده در تجهیزات (هولداپ)، مطابق نکات مندرج در بند (2) به عنوان مواد غیرقابل ارزیابی محسوب می‌شود.

2- چنانچه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کند که ایران اورانیوم تهی شده به بخشی از تجهیزات EUPP از طریق تزریق محلول اورانیل فلوراید به دی‌اکسید اورانیوم و سیستم فرآوری ضایعات تا زمانی که مواد خروجی از آن بخش در سطح اورانیوم طبیعی یا کمتر باشد، مواد LEU نگه داشته شده در تجهیزات EUPP (هولداپ) غیر قابل بازیابی تلقی می‌شود. مواد حاوی اورانیوم غنی شده حاصل از مواد خروجی، مشروط به اینکه ایران درجه غنای این قبیل مواد را به سطح اورانیوم طبیعی یا کمتر در بازه زمانی مشخص شده زیر رسانیده باشد، به عنوان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران مشمول برجام به حساب نمی‌آید.

3- تخمین میزان اورانیوم غنی شده در تجهیزات EUPP و مواد خروجی از فرآیند شرح داده شده در بند (2)، تا 120 روز از آغاز روند یاد شده به عنوان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران، مندرج در برجام محسوب نخواهد شد.

4- کمیسیون مشترک در سطح کارشناسان، نگرانی ایران را در مورد تعریف ذخایر اورانیوم غنی شده به صورتی که در پاراگراف 56 از ضمیمه یک برجام آمده است، مورد بررسی قرار خواهد داد.


همراهی کشورهای 1+5 با ایران در اجرای برجام

در همین رابطه بهروز کمالوندی، معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفت‌وگویی با صدا و سیما با بیان اینکه در این نشست، موضوع اعتراض جمهوری اسلامی ایران به نقض برجام به‌دنبال تمدید تحریم‌های ضد ایرانی در کنگره و سنای امریکا مطرح شد، اعلام کرد که بقیه کشورها نیز به نوعی با نگرانی ما همراه بودند. در نشست کمیسیون مشترک تاکید شد که اگر آثار این تحریم‌ها بخواهد اجرایی شود، قطعا نقض فاحش برجام انجام گرفته است. در این نشست مسوولان امریکایی به دیگر اعضای این کمیسیون نیز قول دادند که قطعا آثار تمدید ایسا در عرصه عمل وجود نخواهد داشت. البته این نکات را آقای عراقچی، معاون وزیر امور خارجه باید اعلام کنند اما از نگاه ما، تمدید تحریم‌ها بر ضد ایران، نقض برجام است و علی‌القاعده قرار نیست طبق قول امریکایی‌ها اثر اجرایی داشته باشد.

کمالوندی گفت: طبق این سند اصلا بحث این نیست که قرار است میزان مواد غنی شده ما کمتر از 300 کیلوگرم باشد بلکه بالعکس، تفسیری که آنان داشتند با تفسیر ما متفاوت بود و به این علت ما تاکنون کار انبارگردانی را نگه داشته بودیم تا این موضوع مشخص و تفسیر ما حاکم شود. همان‌طور که مقام معظم رهبری به آقای صالحی تاکید کرده بودند و آقای صالحی نیز در دستور کار قرار دادند، قرار نبود تفسیر طرف مقابل را بپذیریم. با توجه به اینکه نظرهای ما تامین شده است، کار پاکسازی در داخل تجهیزات را آغاز می‌کنیم.

در این چارچوب از یک طرف به تجهیزات، مواد اورانیوم تهی‌شده تزریق می‌کنیم تا از آن طرف مواد اورانیوم طبیعی بگیریم و در پایان این کار محاسبه موادی که در داخل تجهیزات است -که تحت عنوان موجودی آژانس باید آن را ثبت و ضبط کنیم- به صفر می‌رسد.

وی ادامه داد: مفهوم این اقدام این است که الان که در محاسبات 100 کیلوگرم در آنجا مواد وجود دارد، عملا 100 کیلوگرم فضای بیشتری برای تولید داریم؛ پس مفهوم این اقدام این نیست که ما ذخایرمان را کاهش می‌دهیم یا توافق می‌کنیم که ذخایرمان کم شود، بلکه تمام نظر ما در این سند تامین شده است و امروز می‌توانیم آن را در سامانه سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه

ببینیم.

وی تاکید کرد: اکنون در نوع محاسبه، تفسیر ما پذیرفته و غالب شده که این گام بزرگی است و باید از همکارانم و آقای عراقچی بابت آن تشکر کنم، به‌ویژه آنکه رهبر معظم انقلاب و مسوولان عالی کشور بر این موضوع تاکید داشتند و آقای صالحی نیز آن را پیگیری می‌کرد. اگر این سند تا یک ماه آینده نهایی نمی‌شد، می‌توانست مشکلاتی درباره نحوه محاسبه مواد ایجاد کند که خوشبختانه نهایی شد.


یکی از گام‌های بسیار خوب برجام برداشته شد

کمالوندی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: معاون امور بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: با موافقت اعضای کمیسیون مشترک برجام، معادل 130 تن اورانیوم به زودی وارد کشورمان می‌شود. این یکی از گام‌های بسیار خوب است که برداشته شد و اعضای کمیسیون مشترک برجام با درخواست خرید کشورمان معادل 130 تن اورانیوم موافقت کردند. پیش‌تر هم حدود 220 تن از این مواد وارد کرده بودیم که درمجموع پس از توافق هسته‌یی، تاکنون حدود 350 تن از این مواد در اختیار داریم که با توجه به اینکه ذخایر بسیار خوبی محسوب می‌شود ما را در موقعیت بسیار خوبی قرار می‌دهد که برای تامین نیازمندی‌های‌مان داشته باشیم.


قیمت بالای چینی‌ها برای بازطراحی رآکتور اراک

وی همچنین درباره طرح موضوع بازطراحی رآکتور اراک و اختلاف‌نظر با چینی‌ها در این خصوص، در نشست اخیر کمیسیون برجام گفت: همه مسائل ما و چینی‌ها حل شده و فقط یک مساله باقی مانده که مربوط به قیمت است. تلقی ما این است که قیمت مطرح‌شده چینی‌ها در مقایسه با استانداردهای بین‌المللی -با توجه به اینکه در آغاز کار قرار داریم- قیمت بالایی است. شاید طرف چینی فکر می‌کند که این فقط موضوعی اقتصادی نیست و می‌تواند سیاسی هم باشد؛ به همین علت قیمت ارائه شده تا حدی بالاتر از نرخ‌های متعارف است. در مذاکراتی که اخیرا انجام دادیم چینی‌ها تا حد زیادی انعطاف نشان دادند؛ اگرچه هنوز برای ما کافی نیست. با این حال مذاکره درباره قیمت، کار بازطراحی رآکتور اراک را به تاخیر نمی‌اندازد، زیرا ما به موازات این کار طراحی را پیش می‌بریم و بخش عمده طراحی با اقدام متخصصان ایرانی اجرا می‌شود و نیازی به طرف چینی نداریم.


مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر