پیگیری نتایج اجلاس مسکو با حضور میدانی در سوریه و لبنان

۱۳۹۵/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۴۴۷

حسین جابری‌انصاری معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه کشورمان که در راس یک هیات دیپلماتیک به سوریه و لبنان سفر کرده بود، پس از دیدار با بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه و سایر مقامات ارشد سیاسی این کشور، عصر پنج‌شنبه وارد بیروت شد و با سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفر جابری‌انصاری که بلافاصله پس از اجلاس سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو صورت گرفت، در کانون توجه محافل رسانه‌یی و سیاسی بین‌المللی قرار گرفته است. در همین راستا معاون وزیر خارجه کشورمان در دیدار خود با بشار اسد ضمن ارائه گزارشی از آخرین تحرکات دیپلماتیک جاری از جمله اجلاس سه‌جانبه مسکو، نشست مذکور را گامی مثبت در جهت بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های سیاسی، منطقه‌یی و بین‌المللی جهت تثبیت دستاوردها در سوریه و کمک به حل سیاسی بحران این کشور عنوان کرد. اسد نیز در این دیدار با تمجید از نقش مثبت ایران و روسیه در تحولات کشورش، بر تقویت همکاری‌های سه کشور در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.


حضور ایران در سوریه قانونی است

جابری‌انصاری در دیدار با محمدعماد خمیس نخست‌وزیر سوریه نیز با اشاره به نشست کمیته سیاسی مشترک دو کشور، ضمن تاکید بر ضرورت گسترش همکاری‌های اقتصادی گفت: یکی از کارکردهای کمیته سیاسی مشترک، پیگیری همکاری‌های اقتصادی و تلاش در جهت اجرایی شدن توافقات اقتصادی ایران و سوریه است و امیدواریم در این چارچوب بتوانیم به پیشبرد و ارتقای روابط همه‌جانبه دو کشور کمک کرده و نگاه به آینده داشته باشیم. نخست‌وزیر سوریه نیز در همین رابطه با تشکر از دعوت اسحاق جهانگیری از وی برای سفر به تهران اعلام کرد که به‌زودی در سفر به تهران موضوعات مختلف همکاری‌های اقتصادی دو کشور پیگیری و مورد توافق قرار خواهد گرفت. معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه کشورمان در ادامه دیدار‌های خود در سوریه در ملاقات به ولید المعلم وزیر خارجه این کشور با اشاره به موفقیت میدانی به دست آمده در حلب و تبریک این دستاورد، تدبیر سیاسی به موازات موفقیت‌های میدانی را یک ضرورت در مرحله کنونی برشمرد و با اشاره به تغییرات صورت گرفته در صحنه منطقه‌یی و بین‌المللی گفت: باید با تدابیر سیاسی صحیح و تقویت هماهنگی‌ها در جهت کمک به حل سیاسی و خاتمه بحران در سوریه تلاش کرد. گفتنی است، وزیر خارجه سوریه نیز در این دیدار با تاکید بر مبارزه همه‌جانبه با تروریسم در این کشور گفت: حضور ایران، روسیه و حزب‌الله در سوریه، قانونی و بنا به درخواست دولت سوریه است و هیچ طرفی حق ندارد این حضور قانونی را با حضور غیرقانونی تروریست‌ها در خاک سوریه مقایسه کند.


راه‌حل بحران‌های منطقه نظامی نیست

جابری‌انصاری در ادامه سفر خود با ورود به بیروت با حضور در کاخ نخست‌وزیر لبنان با سعد الحریری دیدار و درباره مسائل منطقه‌یی به رایزنی پرداخت. وی با تاکید بر اینکه راه‌حل بحران‌های منطقه نظامی نیست و جنگ نه تنها به حل مشکلات منجر نمی‌شود بلکه نتیجه آن فرسایش توانمندی‌های کشورهای منطقه است، اظهار داشت: ادامه این وضعیت برنده‌یی جز رژیم‌صهیونیستی ندارد. حریری نیز در این دیدار با اشاره به مراحل سختی که کشورش پشت سر گذاشته است،تصریح کرد: راه‌حل سیاسی مشکلات کشورها در این است که همه شهروندان و طرف‌ها در اداره امور آن مشارکت داشته باشند و دیدگاه‌های همه آنها به رسمیت شناخته شود و بدانیم شهروند درجه یک و دو نداریم. جابری‌انصاری همچنین پس از این دیدار با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در دیدار با نخست‌وزیر لبنان در ارتباط با مسائل منطقه‌یی و روابط دوجانبه ایران و لبنان و ضرورت گسترش همکاری‌های بین دو کشور در همه زمینه‌ها به ویژه در حوزه‌های اقتصادی گفت‌وگو کردیم. در منطقه ما معروف بوده که لبنان در دهه‌های گذشته از محیط پیرامونی خود تاثیر می‌پذیرفته است اما در دو دهه گذشته در نقاط عطف تحولات منطقه‌یی، این لبنان بوده که تاثیرهای اساسی بر محیط پیرامونی خود گذاشته است. به گزارش ایسنا، جابری‌انصاری تاکید کرد: لبنان همواره نمونه همزیستی مسالمت‌آمیز طوایف، مذاهب و گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و به ویژه در چند دهه گذشته و بعد از پایان جنگ داخلی، یک الگوی موفق منطقه‌یی در این عرصه بوده است. توافق اخیری که در لبنان صورت گرفت و به انتخاب ژنرال میشل عون به عنوان رییس‌جمهوری و تعیین سعد الحریری به عنوان نخست‌وزیر و همچنین تشکیل و آغاز به‌کار دولت جدید منجر شد، تحول مهمی بود که بر تفاهم و گفت‌وگوی جریان‌های مختلف سیاسی و اجتماعی مبتنی بوده است. پیام این تحول مثبت در لبنان که صدای حکمت، عقل و تجربه انسانی بود، این است که راه‌حل اختلاف‌ها و رویارویی‌ها بین جریان‌های سیاسی و اجتماعی مختلف در منطقه ما، تفاهم، توافق و گفت‌وگوهای سازنده و جدی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر