گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین؛ نشست سرمایه‌گذاران در لندن

۱۳۹۳/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۲۵

دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌یی در راستای رسیدن به توافق جامع هسته‌یی از امروز در حالی آغاز می‌شود که نه تنها سرمایه‌گذاران حاضر در کنفرانس سرمایه‌گذاری ایران- اروپا چشم به وین دوخته‌اند که قرار است فردا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با کاترین اشتون سرپرست هیات گروه 1+5 و جان کری وزیر امور خارجه امریکا برسر یک میز بنشینند. براساس این گزارش، همزمان کنفرانس سرمایه‌گذاری ایران- اروپا در لندن برگزار می‌شود. دور جدید مذاکرات ایران با اعضای گروه 1+5 نیز برای دستیابی به توافق جامعی است که بر اساس آن باید تحریم‌های اعمالی برداشته شود. هر چند که نشانه‌ها حاکی است که دو طرف هنوز نتوانسته‌اند به توافق دست پیدا کنند، اما واقعیت این است که اگر باز هم زمان دستیابی به توافق مجدد تمدید شود این امکان وجود دارد که دو طرف با توجه به شرایط منطقه و بین‌المللی با چالش‌های سیاسی جدی مواجه شوند. به این منظور، انتظار می‌رود که سوم آذر توافق جامع به امضا برسد و به‌واسطه آن تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود و وضعیت پرونده ایران در شورای امنیت به حالت عادی بازگردد.


فرصتی برای بررسی بازارهای ایران

اما دومین نشست مهم که از امروز در لندن برگزار می‌شود، کنفرانس سرمایه‌گذاری ایران و اروپا است. نشستی که نتیجه‌اش به‌شدت به نشست وین بستگی دارد. در این نشست نمایندگانی از بانک‌ها و سرمایه‌گذاران ایران حضور دارند و فرصت بزرگی برای بررسی بازارهای ایران خواهد بود، اما رسیدن به مرحله عملی سرمایه‌گذاری مستلزم رفع تحریم‌های اعمال شده از سوی امریکا و اتحادیه اروپا است. باتوجه به اینکه این تحریم‌ها از سوی شورای امنیت نیست، عملا برای سایر کشورها نیز الزام‌آور نیست. شاید به همین دلیل است که چین و روسیه بر اساس منافع خود و به دنبال چالش‌هایی که با امریکا دارند روابط خود را نسبت به چند سال گذشته با ایران بیشتر کرده‌اند. پس می‌توان گفت که سرمایه‌گذاران بین‌المللی حاضر در کنفرانس سرمایه‌گذاری ایران- اروپا چشم به نتیجه نشست وین داشته باشند.


ظریف امروز صبح به وین رفت

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، رییس هیات مذاکره‌کننده هسته‌یی کشورمان بامداد روز سه‌شنبه به همراه معاونان و برخی اعضای تیم مذاکره‌کننده راهی وین می‌شود. در ادامه مذاکرات هسته‌یی ایران و 1+5 قرار است این هفته وزیران خارجه ایران و امریکا با حضور کاترین اشتون، نماینده 1+5 در مذاکرات با ایران دیدار کنند. مذاکرات وزیران خارجه ایران و امریکا روز چهارشنبه 23 مهر در هتل کوبورگ برگزار خواهد شد. همچنین قرار است صبح روز سه‌شنبه در دیداری جداگانه سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر خارجه کشورمان با وندی شرمن و ویلیام برنز معاونان وزیر خارجه امریکا پیش از ملاقات سه جانبه وزیران خارجه دیدار کنند. در دیدار روز سه‌شنبه هیات ایرانی و امریکایی نیز هیات اتحادیه اروپا به سرپرستی کاترین اشتون نیز حضور خواهد داشت. همچنین محمد امیری، حمید بعیدی‌نژاد و داوود محمدنیا در این سفر ظریف را همراهی می‌کنند. جان کری، وزیر خارجه امریکا در ادامه سفرش به فرانسه و مصر روز چهارشنبه برای دیدار با محمدجواد ظریف وارد اتریش می‌شود.


نقش روسیه و چین در مذاکرات امروز

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز تاکید کرد که ایران تماس‌های منظمی با روسیه و چین درباره مذاکرات هسته‌یی دارد. به گفته مرضیه افخم؛ رایزنی‌های مستمر و نزدیک در سطوح مختلف با روسیه و چین صورت می‌گیرد و تماس‌های منظم بین هیات‌های مذاکره‌کننده ایران با روسیه و چین برقرار است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر