عبور از معضلات پیچیده اقتصادی و سیاست خارجی

۱۳۹۵/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۳۰۵

گروه ایران

رییس‌جمهور با بیان اینکه هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی نبوده که در آغاز دولت کشور با تورم بیش از ۲۳‌درصد روبه‌رو باشد، گفت: این درحالی بود که در آغاز این دولت، کشور با تورم ۴۰‌درصد روبه‌رو شد. به گزارش «تعادل» ، حسن روحانی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی دولت برای اخذ رأی اعتماد جهت تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان با بیان اینکه این نخستین دیدار در خانه ملت در حضور نمایندگان مجلس دهم است، گفت: تاکنون شاهد همکاری خوبی در مجلس دهم بین دولت و مجلس در طرح و لوایح و نسبت به حضور وزرای محترم در مجلس شورای اسلامی بودیم.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه تردیدی ندارم هماهنگی و همفکری بیشتر به نفع مردم و خواست ملت بزرگوار ایران است، تصریح کرد: دولت یازدهم در آغاز کار خود با مشکلات بزرگی روبه‌رو بود که شاید بتوان نام آن را بحران گذاشت؛ هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی نبوده که در آغاز دولت کشور با تورم بیش از 23‌درصد روبه‌رو باشد درحالی که در آغاز این دولت، کشور با تورم 40‌درصد روبه‌رو شد همچنین هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی نبوده که در آغاز کار کشور با رشد منفی روبه‌رو باشد درحالی که دولت یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که با 8 فصل رشد منفی روبه‌رو بود.

وی افزود: هیچ دولتی نبوده شروع کارش با عدم اشتغال خالص چند سال مداوم روبه‌رو باشد، اشتغال خالصی که تقریبا در طول چند سال نزدیک صفر بوده و هیچ دولتی نبوده که در آغاز کار بعد از انقلاب اسلامی با تحریم‌های شدید سازمان ملل متحد و قطعنامه‌های شورای امنیت تحت ذیل 7 مواجه باشد و دولت یازدهم با این مشکلات مواجه بود.

روحانی در ادامه با بیان اینکه اگر بگویم در آغاز کار دولت در بخش سیاست خارجی و اقتصاد به خصوص اقتصاد کلان با معضلاتی شبه بحران مواجه بودیم، سخنی به اغراق و مبالغه نگفته‌ام، یادآور شد: به همین دلیل دولت ناچار بود در نخستین قدم‌ فعالیت‌های خود به بحث سیاست خارجی و اقتصادی بیش از بخش‌های دیگر توجه کند ضمن اینکه دولت معتقد بود که زیربنایی‌ترین مساله، مساله فرهنگ است اما به دلیل شرایط خاص آغاز این دولت، توجه‌ها و اهتمام‌ها برای آن بود که از معضل پیچیده اقتصادی و سیاست خارجی بتوانیم عبور کنیم.

رییس قوه مجریه کشورمان ادامه داد: ملت بزرگ ایران با حضور در انتخابات سال 92 که با صدای بلند مسیر و راه اعتدال را برگزید و این فریاد را یک بار دیگر در اسفند سال 94 تکرار کرد، مسیر و راه را به همه ما نشان داد که چگونه باید مسائل و معضلات ملی و آنچه خواست و نیاز مردم است با چه شیوه‌یی به حل و فصل برسانیم.


تورم به زیر 8‌ درصد رسیده است

وی تصریح کرد: دولت در زمینه اقتصاد کلان قدم‌های روشنی برداشته است. آمار، ارقام و شاخص‌ها به خوبی گواه این مطلب است. ما از تورم بالای 40‌درصد به تورم یک رقمی و زیر 8‌ درصد رسیده‌ایم. ما از رشد منفی اقتصادی منهای 6.8 به رشد اقتصادی 4.4 (در سه ماهه اول در سال 95) رسیده‌ایم و تا پایان سال، هدفگذاری دولت رشد 5‌ درصد در سال 95 است.

رییس‌جمهور گفت: ما در مساله اشتغال گرچه عقب هستیم و ورود نسل جوان ما به بازار کار و نیروی فعال کار در بهار امسال کم سابقه بوده بیش از یک میلیون و 200هزار نفر با عنوان نیروی فعال وارد بازار کار شدند. اگرچه دولت در شرایط فعلی اقتصادی، توان ایجاد اشتغال بالای یک میلیون ایجاد شغل و کار خالص در سال را ندارد اما طبق مرکز آمار اشتغال خالص دولت بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته بیش از 700هزار نفر بوده است.

روحانی ادامه داد: این رقم گرچه رقم بسیار قابل ملاحظه‌یی نسبت به گذشته است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب یعنی یک میلیون و 200هزار نفر حداقل 500 هزار نفر منفی است و این بدان معناست که ما در زمینه اشتغال به عنوان موضوع اول در کشور باید اهتمام بیشتری به خرج دهیم. همه تلاش دولت در 6 ماهه دوم امسال ایجاد اشتغال بیشتر از طریق ایجاد تحرک لازم در بنگاه‌های کوچک و متوسط است و بانک‌ها و ستاد اقتصاد مقاومتی همین مسیر و همین راه را دنبال کرده و می‌کنند.

وی افزود: اگرچه ما امروز به شکوفایی اقتصادی نرسیده‌ایم و تا رشد 8 درصدی فاصله داریم اما شاخص‌ها و آمار و ارقام به ما می‌گوید، مسیری که انتخاب کرده‌ایم، مسیر صحیح و درستی است. در اقتصاد هدف ما ایجاد آرامش، اعتماد و امید به آینده بود. آمارهای بانک مرکزی نسبت به امید به آینده در اقتصاد به ما می‌گوید در یک سال اخیر امید مردم به آینده اقتصاد کشور بیشتر شده و این بدان معناست که مسیر درست انتخاب شده است.


بعد از برجام ملت ایران انتخاب آزاد دارند

رییس دولت یازدهم با اشاره به دستاوردهای برجام گفت: امروز در اینکه چقدر نفت بفروشیم، انتخاب آزاد داریم. آنها که آمده بودند و دیوار دور ما کشیدند تحت عنوان اینکه ایران بیش از یک میلیون بشکه نفت نمی‌تواند بفروشد، امروز ملت ایران دارای انتخاب آزاد است که یک میلیون یا دو میلیون یا بیشتر است که بحمدالله صادرات نفت خام در ماه اخیر از 2میلیون بشکه هم فراتر رفته است. اینکه ایران به چه کسی نفت بفروشد، آسیا، اروپا، آفریقا یا امریکا یا هر کجای دنیا این در اختیار ملت ایران است. نمی‌توانند به ما بگویند فقط به این چند کشور حق فروش نفت دارید.

اینکه نفت ما را با چه ارزی بفروشیم این انتخاب آزاد ملت ایران است نه اینکه نفت را باید به این کشور بفروشیم، نمی‌توانند به ما بگویند 45‌درصد با پول ملی آن کشور باشد،

55‌ درصد باید به پول ملی فلان کشور باشد در فلان حساب محصور باشد و تازه مردم ایران نسبت به پول ذخیره خود در کشورهای مختلف حق انتخاب نداشته باشند.

رییس‌جمهور گفت: آنها که سوال می‌کنند برجام چه کرده، بدانند برجام راه انتخابی ملت ایران را برای تعامل با جهان برای صادرات، برای واردات، برای انتخاب نوع مشتری و برای انتخاب نوع کالا فراهم کرد. ملت ایران دارای انتخاب آزاد شده است. ما خودمان با اقتدار و استقلال کالا را از هر کشوری انتخاب می‌کنیم حتی در کالای پزشکی و دارو هم آزاد نبودیم. باید از کشور خاص با قیمت خاص با هر کیفیتی دارو وارد می‌کردیم و امروز بهترین دارو، بهترین کیفیت و بهترین تجهیزات پزشکی را به انتخاب خودمان خریداری می‌کنیم. امروز دیگر رقابت در جهان برای تحریم بیشتر علیه ملت ایران وجود ندارد. امروز جهان به این نکته واقف شده که باید با زبان تکریم و احترام با ملت ایران سخن بگوید.


گفت ‌و گو با زبان تکریم با ملت ایران

روحانی گفت: امروز رقابت در جهان برای تحریم بیشتر علیه ملت ایران وجود ندارد، امروز جهان به این نکته واقف شده که باید با زبان تکریم و احترام با ملت ایران سخن بگوید و دیگر مجبور نیستیم کشتی‌هایی که کالاها و کانتینرهای ما را حمل می‌کنند به بنادر کشورهای دیگر پهلو بگیرند و ما با لنج کالا را به بنادر ایران با پول اضافه از جیب ملت ایران منتقل کنیم.

رییس دولت یازدهم در ادامه با اشاره به اینکه هر روز که می‌گذرد گشایش نویی را مشاهده می‌کنیم، بیان کرد: حتی در برابر بدعهدی برخی کشورها که همواره در طول تاریخ بدعهد بودند، قدم به قدم آنها را مجبور خواهیم کرد که به تعهدات خود عمل کنند و هر روز که می‌گذرد حتی در مسائلی که همه مشکلات آن به صورت 100درصد مثل روابط بانک‌ها حل نشده باز هم گشایش نویی در روابط ما با بانک‌های جهان به وجود می‌آید و حتی در زمینه فناوری هسته‌یی هر روزه با گشایش نویی مواجه می‌شویم.

رییس‌جمهور تصریح کرد: اگر نمی‌توانستیم روزی یک گرم کیک زرد وارد کنیم امروز 100تن، 100تن وارد می‌کنیم و اگر روزی می‌گفتند، محصول نطنز غیرقانونی بوده و باید منهدم شود و حتی پیچ و مهره آن مکان هم باز شود، امروز محصول نطنز را آزادانه و با افتخار صادر می‌کنیم و اگر روزی می‌گفتند آب سنگین برخلاف مقررات بین‌المللی است، امروز این محصول را با دریافت پول نقد به امریکا و روسیه می‌فروشیم.

وی افزود: آیا این همه کاری که ملت بزرگ ایران، رهبری مقام معظم رهبری، تلاش دیپلمات‌ها و ازجمله حمایت مجلس شورای اسلامی برای باز کردن تضییعات غلط که علیه ملت ایران ایجاد شده بود، افتخار ملی نیست؟ لذا با این مقدمه وارد بحث می‌شوم. روحانی همچنین با بیان اینکه دولت موظف بود در قدم اول گره‌های اصلی اقتصاد را باز کند، گفت: امروز شما تسهیلاتی که سیستم بانکی ما به بنگاه‌های اقتصادی در 6 ماهه اول داده با 6 ماهه سال گذشته مقایسه کنید و اینکه می‌بینید 40 تا 45‌درصد ارقام تسهیلات ما افزایش یافته به این معناست که در مسیر رونق اقتصادی حرکت می‌کنیم و اگر می‌بینید برای نخستین ‌بار در سال گذشته صادرات غیرنفتی ما بر واردات ما پیشی گرفت به معنای حرکت در مسیر رونق اقتصادی است.


افزایش صادرات غیرنفتی نسبت به واردات

وی ادامه داد: در ماه‌های اولیه امسال نیز اینچنین بود و صادرات غیرنفتی ما بر واردات پیشی گرفته است و اینکه بار اصلی بودجه به جای اینکه بر دوش نفت باشد بر دوش درآمدهای غیرنفتی است به این معناست که مسیر بودجه‌ریزی کشور ما مسیر صحیح و درستی را برگزیده و انتخاب کرده است.

روحانی همچنین تصریح کرد: امروز در روابط خارجی با جهان در شرایط مناسب‌تری نسبت به سال‌های گذشته قرار گرفته‌ایم، اسراییل امروز از توسعه روابط خارجی ما عصبانی است و بر عصبانیت کشورهای کم هوشی چون عربستان نیز افزوده می‌شود به این معنا که راه و مسیر ما درست انتخاب شده است. رییس قوه مجریه کشورمان در ادامه با تاکید بر اینکه اساس کار این دولت بر مبنای ترمیم مداوم کابینه شکل نگرفته است، اظهار کرد: دولتی نبودیم که هر از چندگاه چند وزیر را برای ترمیم کابینه‌ برداریم و افراد جدیدی را به مجلس معرفی کنیم، مدتی بود که تثبیت کابینه استثنا شده بود و امروز تثبیت کابینه و مدیریت قاعده ماست اما در عین حال اگر جایی لازم ببینیم که ترمیم کابینه سرعت حرکت دولت را اضافه می‌کند و نه آنکه جهت دولت را تغییر دهد چراکه جهت انتخابی دولت و هدف آن پیمانی است که تا آخر پای آن خواهد بود.


کاهش میزان اعتیاد و طلاق

روحانی یادآور شد: شب گذشته مقام معظم رهبری در جلسه مهم مقابله با آسیب‌های اجتماعی این جمله را فرمودند که برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی حتی آنها که به دین و اسلام اعتقادی ندارند اگر ایران را قبول دارند باید با همه توان وارد میدان شوند؛ همچنین فرمودند حتی اگر کسی در عشقش به ایران تردیدی باشد و در وجدان سالم او تردید نباشد باید با همه توان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی آماده شود و تحرک داشته باشد؛ مگر می‌شود در جامعه‌یی زندگی کنیم که اعتیاد آن رو به افزایش باشد و ما راحت بخوابیم.

رییس‌جمهور ادامه داد: البته آمار دیشب شورای اجتماعی کشور این بود که به شکر خدا در 6 ماهه گذشته ولو کم این آمار کاهش در بخش اعتیاد و طلاق کاهش پیدا کرده که همان کاهش چند درصدی هم امیدوار‌کننده است که نشان می‌دهد راهی که شورای اجتماعی کشور برگزیده و سازمان جدید امور اجتماعی کشور که تاسیس شده و راه خود را آغاز کرده درست بوده و در این مسیر می‌تواند گام‌های بلندی را بردارد.

وی افزود: ما را چه شده است که در شرایطی که همه کشورها دچار بحران شده‌اند حتی کشوری مانند عربستان از ذخایر قبلی خود استفاده می‌کند، تنها ایران است که در شرایط اقتصادی قیمت نفت، تورم خود را کاهش داده، رشد اقتصادی را افزایش داده و اشتغال داشته است. همچنین از ذخیره استفاده نکرده بلکه 30هزار میلیارد را نیز به ذخیره اضافه کرده است.

رییس قوه مجریه گفت: عده‌یی انقلاب‌نما مسائل را درک نمی‌کنند. همه نهادهای دنیا اعتقاد دارند، ایران امن‌ترین نقطه برای سرمایه‌گذاری است، ایران کشوری است که جاذبه‌یی بهتر از دیگر کشورها برای جذب سرمایه خارجی دارد. گاهی حرف‌های ناپسند هم زده می‌شود اگر افکار و زبانمان را واحد کنیم، جاذبه بیشتر می‌شود. رییس‌جمهور گفت: درخواست ما از مجلس آن است که بتوانیم به حول و قوه الهی از امروز برای این سه وزارتخانه بسیار مهم‌مان وزیر و مدیر شایسته‌یی که با رای اعتماد شما مجوز کار می‌گیرند با نشاطی نو و روحیه نو کار خود را آغاز کنند.


صالحی‌امیری جامعه‌شناس فرهنگی

رییس‌جمهور گفت: من از آقای جنتی به‌دلیل خدمات و تلاش‌هایی که در وزارت ارشاد داشتند، تشکر می‌کنم، اما هم خود ایشان استعفا دادند و هم نیاز بود به یک مدیر جدید با روحیه جدید تا بتواند این‌بار مسوولیت را در ماه‌های پیش رو با سرعت بیشتر به سمت اهدافی که اهداف نظام و همه ما است، انجام دهد.

وی تصریح کرد: آقای دکتر صالحی‌امیری یک جامعه‌شناس فرهنگی است. من حداقل 14، 13سال با ایشان کار کرده‌ام. ما در شورای عالی امنیت ملی و در مرکز تحقیقات استراتژیک همکار بودیم؛ در کتابخانه ملی هم ایشان 3سال همکار دولت بودند. وی هر کجا بوده چه در شورای امنیت ملی و مرکز تحقیقات و کتابخانه ملی فعالیت‌های ایشان رضایت‌بخش بود و با تلاش و با روحیه فعالیت کردند.

رییس‌جمهور تصریح کرد: امیدواریم در ماه‌های آینده شاهد شکوفایی بیشتر و رضایت بیشتر هنرمندان و مردم و کاهش فاصله و شکاف در امور اجتماعی و فرهنگیان باشیم. کسی نرود راست راست و کسی نرود چپ چپ، باید به یکدیگر نزدیک شویم؛ مقام معظم رهبری در مسائل فرهنگی بسیار حساس و صاحب‌نظر هستند. به نکاتی که مورد‌نظر ایشان است باید دقت شود و به مواردی که معظم‌له حساسیت دارند، باید با حساسیت برخورد شود. ان‌شاءالله وزارت ارشادی داشته باشیم که همه مردم را در مسیر نشاط، فرهنگ اسلامی و هویت دینی قرار دهد.


سلطانی‌فر چهره‌ای آشنا به ورزش و جوانان

رییس‌جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: آقای سلطانی‌فر که با ایشان آشنایی دارید در مساله ورزش و جوانان، چهره‌یی است که فعالیت اجتماعی و سیاسی و ورزشی داشته است و علاقه‌مند به مساله ورزش هست، امور ورزشی را دنبال می‌کند. علاقه به کار، کار را سهل و آسان می‌کند. وی مدیر توانمندی است. در بخش گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی در این سه سال کار بسیار خوبی کرده‌اند. شاهد پیشرفت خوبی بودیم هم در جذب گردشگران هم در ثبت میراث فرهنگی هم در اعتلای فرهنگ ایرانی هم در رونق صنایع دستی. در مساله ورزش و جوانان که برای ما اهمیت دارد، من مطمئن هستم که ایشان این‌بار مسوولیت را به خوبی به مقصد می‌رساند. ضمن اینکه از آقای گودرزی کمال تشکر را دارم مخصوصا از اخلاق حسنه ایشان در دولت و اجتماعات و پرتلاش بودن از ایشان تشکر می‌کنم. در عین حال فکر می‌کنم آقای سلطانی‌فر با روحیه جدید و نشاط جدید با همفکری، همکاری و حمایت شما ان‌شاءالله شاهد پیشرفت‌های خوب در ورزش و جوانان باشیم.


آموزش و پرورش مهم‌ترین نهاد فرهنگی

وی گفت: آموزش‌وپرورش مهم‌ترین نهاد فرهنگی کشور است، هیچ نهاد فرهنگی ما مهم‌تر و کارسازتر از آموزش‌وپرورش نداریم. بیش از 13میلیون دانش‌آموز در کلاس‌های درس، این همه معلمان دلسوز در سراسر کشور، کار بسیار بزرگ و سختی است. در دوران این سه ساله آقای فانی تلاش کردند. من از زحمات ایشان تقدیر و تشکر می‌کنم. خیلی مسائل جزئی و کلی بود که ایشان حل کردند. ما امروز رسیده‌ایم به نقطه‌یی که باید از یک نیروی جدیدی با توانمندی خوب استفاده و بهره‌برداری کنیم.

روحانی با بیان اینکه دولت در زمینه آموزش‌وپرورش کار زیادی انجام داده است، افزود: در زمینه مادی، باوجود اینکه وضع مالی دولت در سال گذشته و امسال با شرایط ایده‌آل فاصله داشته، اما می‌دانید که هزینه جاری آموزش‌وپرورش در سال92 حدود 14هزار و 500میلیارد تومان بوده و امسال در سال95 هزینه جاری آموزش‌و‌پرورش 30هزار میلیارد تومان است یعنی دو برابر سال92. در طول این سه سال ما اعتبارات را به بیش از دو برابر افزایش دادیم. همچنین تصمیم گرفتیم از طریق اوراق صکوک اجاره بتوانیم 4هزار میلیارد تومان از درآمد این صکوک دراختیار آموزش‌وپرورش برای پاداش بازنشستگان هم سایر موارد بگذاریم. این مبلغ غیر از آن 30هزار میلیارد است. امیدوارم بتوانیم در برابر خدمات بلند و غیرقابل اررزش‌گذاری این عزیزان و این خادمان ملت، نسل جوان و نوجوان به‌عنوان تشکر ساده پاسخگو باشیم. کار فرهنگی را نمی‌توان با پول ارزش‌گذاری کرد. آنها از جان و دل مایه می‌گذارند و با عشق کار می‌کنند. خدماتی که دولت انجام می‌دهد در حد توان ماست. رییس‌جمهور افزود: یکی از مسائلی که همیشه در کشور وجود دارد فاصله بین آموزش عالی با آموزش‌وپرورش است. در بسیاری از کشورهای دنیا این دو وزارتخانه یک وزارتخانه است، این دو وزارتخانه باید به هم نزدیک شوند. وزارتخانه دوم باید پذیرای فارغ‌التحصیل وزارتخانه اول باشد و باید یک مسیر داشته باشند.


دانش‌آشتیانی مسلط بر شیوه‌های نوین

روحانی با بیان اینکه وزیری برای آموزش‌وپرورش انتخاب شده است که مجلس او را می‌شناسد، گفت: خانواده دانش‌آشتیانی در مجالس مختلف ازجمله مجلس اول و دوم حضور داشتند که نمایندگان با آنها آشنا هستند.

وی ادامه داد: دانش‌آشتیانی دارای مراتب علمی از بهترین دانشگاه‌های دنیاست و دارای کارنامه موفق و دفاع مقدس است. نخستین آشنایی من با دکتر آشتیانی به ستاد پشتیبانی جنگ برمی‌گردد. در سال65 شورای عالی پشتیبانی جنگ تشکیل شد که مقام معظم رهبری به‌عنوان رییس‌جمهور وقت مسوولیت آن را برعهده داشتند. همچنین ستاد پشتیبانی در این شورا تشکیل شد که ریاست آن برعهده اینجانب بود که با همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها در ارتباط بود.

رییس‌جمهور توضیح داد: از آنجا ‌که ستاد پشتیبانی جنگ با معاونت جنگ وزارتخانه‌ها در ارتباط بود آن زمان آقای دانش‌آشتیانی رابط وزارتخانه، وزارت آموزش عالی با دفاع مقدس بود که خدمات متعددی ارائه کردند.

وی با بیان اینکه دانش‌آشتیانی در سپاه پاسداران نیز فعال بود، افزود: آشتیانی از سال‌1345 کارش را به‌عنوان مسوولی در آموزش‌وپرورش، مشاور و معاون آغاز کرد و با زوایای آموزش‌وپرورش به خوبی آشناست، پیش از این نیز با ایشان صحبت کردم و تاکید داشت که دیگر با احزاب و جریان‌های سیاسی در ارتباط نیست و سال‌ها چنین فضایی را ترک کرده است.

روحانی اظهار داشت: آشتیانی متمرکز بر کار تخصصی و آموزش خود است که دقیقا همان وزیری است که ما لازم داریم، می‌خواهیم وزیری روی کار بیاید که از همه افراد و جناح‌ها استفاده و بهره‌برداری کند. تلاش آشتیانی برای ارتقای آموزش‌وپرورش نسل جوان است.

وی عنوان کرد: آشتیانی با شیوه آموزشی بسیاری از کشورها آشناست همچنین بر اقتصاد آموزش‌وپرورش تسلط کافی دارد. وزارت آموزش‌وپرورش مدیری لازم دارد که یک تحول مثبت برای معلمان، آموزش، تربیت برای نسل جوان و خانواده‌های فرزندانی که در مدرسه تحصیل می‌کنند، ایجاد کند.

رییس‌جمهور در پایان اظهار داشت: امیدواریم نمایندگان مجلس دهم به وزرای جدید رای دهند تا شاهد تحول و نشاط در وزارتخانه‌ها باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر