درخصوص سیاست‌های اشتباه اروپایی‌ها با آنها مذاکره می‌کنیم

۱۳۹۵/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۱۹۴

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه همایش مشترک وابستگان نظامی و نمایندگان دفاعی و انتظامی کشور درخصوص سفر فدریکا موگرینی به تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «خانم موگرینی به‌صورت ویژه برای تبادل نظر ـ و نه مذاکره ـ در مورد سوریه، پایان دادن به درگیری‌ها و پیدا کردن راه‌حل سیاسی برای سوریه به ایران آمده بود. ما هم نظرات خودمان را در مورد ضرورت مبارزه با تروریسم و نحوه رسیدن به راه‌حل سیاسی که همانا توجه و اعتماد به خواست مردم سوریه است، با جزئیاتی که پیش از این در دیدگاه‌های جمهوری اسلامی بیان شده بود، مطرح کردیم.»

وی با اشاره به ملاقات موگرینی با رییس‌جمهوری گفت: در این ملاقات در مورد اجرای برجام و تلاش‌هایی که نیاز است از سوی اروپایی‌ها برای اجرای بهتر برجام صورت بگیرد، گفت‌وگو شد و بحث‌های خوبی هم در این زمینه صورت گرفت. ما معتقدیم همه دنیا باید با تروریسم بدون پیش‌شرط مقابله کند. سیاست‌های دیگری که اروپایی‌ها در گذشته به اشتباه داشتند، به‌جای خود با آنها در آن خصوص بحث و تبادل نظر خواهیم کرد. ظریف گفت: ما به عنوان یک نظام مردمسالار و نظامی که همواره بر اساس رای مردم در صحنه بین‌المللی حضور داشته و همین رای مردم هم مهم‌ترین عامل قدرت ما بوده و حمایت مردم است که باعث شد تحریم‌ها شکست بخورد، معتقدیم این نظام از اینکه در سایر حوزه‌ها هم نظراتش را مطرح کند نگرانی ندارد. وی اضافه کرد: سیاست خارجی و روابط خارجی، مجموعه‌یی از اقداماتی است که توسط دستگاه‌های مختلف شکل می‌گیرد و این اقدامات در سایه یک نظام منسجم ملی می‌تواند در جهت اهداف کشور باشد.

در همین راستا بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز در گفت‌وگویی با ایسنا، درخصوص سفر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران گفت: طبیعی بود که بعد از نشست سه‌جانبه مسکو در ارتباط با سوریه، رایزنی‌هایی نیز با اروپایی‌ها در ارتباط با این بحران داشته باشیم. برای اتحادیه اروپا نقش ایران در منطقه و پتانسیلی که برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه از آن برخوردار است، بیش از گذشته مشخص شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه اگر طرف‌های اروپایی علاقه‌مند باشند ایران می‌تواند گفت‌وگوها و رایزنی‌های خود را در ارتباط با مسائل منطقه ازجمله سوریه با این اتحادیه افزایش دهد، ادامه داد: در همین چارچوب با برخی کشورهای منطقه و همچنین دولت سوریه در تماس هستیم و امیدواریم که درنهایت این تلاش‌ها بتواند به حل بحران‌های موجود در منطقه کمک کند. این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان، در پاسخ به این سوال که آیا در جریان سفر خانم موگرینی به تهران در ارتباط با تشکیل دفتر اتحادیه اروپا در ایران بحث و گفت‌وگویی بین طرفین انجام شد؟ خاطرنشان کرد: در این دیدارها مسائل کلی و کلان روابط ایران و اتحادیه اروپا مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و در مورد جزئیات و مسائلی مانند تاسیس دفتر صحبت خاصی انجام نشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر