روی موج خبر

۱۳۹۵/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۰۳۶

برگزاری نشست اقتصادی و فناوری ایران و روسیه در دی ماه؛ ایسنا سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با رو به پیشرفت خواندن روابط این کشور و ایران اعلام کرد: نشست‌های جداگانه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و کمیسیون علمی و فناوری دوجانبه برگزار می‌شود. پایگاه خبری وزارت خارجه روسیه روز گذشته به نقل از سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نوشت: نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه ماه دسامبر (آذر-دی) در تهران تشکیل می‌شود.

هیچ مانعی برای عضویت ایران در شانگهای وجود ندارد؛ ایسنا ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل در نشستی در شورای امنیت تاکید کرد: باتوجه به حل مساله هسته‌یی ایران و اجرای توافق هسته‌یی، هیچ مانعی برای عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای وجود ندارد. چورکین افزود: ما بررسی کرده‌ایم که دیگر مانعی برای بررسی مثبت درخواست ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای باتوجه به قطعنامه سازمان ملل درخصوص برنامه هسته‌یی ایران و تحریم‌های باقی‌مانده سازمان ملل وجود ندارد.

افزایش روابط پارلمانی، انرژی و کشاورزی در دستور کار ایران و اوکراین قرار گرفت؛ ایرنا در آخرین روز از برنامه هیات ایرانی به سرپرستی ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه و مشترک‌المنافع وزارت امور خارجه در سفر به کی‌یف، معاون وزارت امور خارجه کشورمان و مقام اوکراینی، روابط دو کشور در عرصه‌های مختلف و افق توسعه همکاری‌ها به‌ویژه پارلمانی را بررسی کردند. در این دیدار آنا گوپکو رییس کمیته امور خارجی پارلمان اوکراین بااشاره به اهمیت روابط با تهران از نگاه کی‌یف، بر ضرورت تقویت همکاری‌های پارلمانی تاکید کرد. همچنین استفان کوبیف معاون اول نخست‌وزیر و وزیر توسعه اقتصادی اوکراین نیز در دیدار با رحیم‌پور خواستار گسترش همکاری‌های کی‌یف و تهران ازجمله در حوزه‌های انرژی، کشاورزی و صنعتی شد.

سفر آیت‌الله لاریجانی به عراق؛ ایسنا حسین جابری‌انصاری معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه ظهر دیروز به همراه آیت‌الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه عازم عراق شد. آیت‌الله لاریجانی به دعوت رییس شورای عالی قضایی عراق به این کشور سفر کرده است. دیدار با رییس‌جمهور، نخست‌وزیر و رییس مجلس کشور عراق و دیدار با علما و مراجع نجف از برنامه‌های سفر رییس قوه قضاییه به عراق خواهد بود.

واکنش وزارت خارجه به اخبار رای نیاوردن ایران در شورای حقوق بشر؛ ایلنا وزارت ‌خارجه به خبری که درباره رای نیاوردن ایران در شورای حقوق‌بشر سازمان ‌ملل منتشر شده بود، واکنش نشان داد. وزارت امور خارجه در این باره آورده است: باوجود برخی اخبار منتشره در برخی سایت‌ها و شبکه‌های مجازی، جمهوری اسلامی ایران نامزد عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نبوده، بنابراین عدم رای آوردن ایران صحت ندارد.

خرسندی سفیر ایران در لندن از لغو تحریم بانک صادرات؛ ایسنا حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در انگلیس در جمع خبرنگاران در لندن گفت: رفع مسدودی اموال بانک صادرات ازسوی شورای اجرایی اتحادیه اروپا که در جریان مذاکرات برجام محقق نشده بود، سرانجام محقق شد و این موضوع برطرف‌کننده نگرانی ما از تحریم یک بانک بزرگ ایرانی است. وی بااشاره به فرآیند مذاکرات صورت گرفته برای تحقق این دستاورد مهم تصریح ‌کرد: در سطوح مختلف و مذاکرات متعدد با مقامات ذی‌ربط اتحادیه اروپا، دستگاه دیپلماسی کشور با همکاری نهادهای دیگر شرایط را به‌گونه‌یی رقم بزند که بانک صادرات و شعبه بین‌المللی آن در لندن دیگر در فهرست تحریم اتحادیه اروپا نباشد. وی خاطرنشان کرد: کماکان حل و فصل مسائل بانکی در دستور کار ما قرار دارد و امیدواریم روز به روز در این عرصه با شرایط بهتری مواجه باشیم.

گام‌های بزرگ در همکاری دو جانبه میان ایران و صربستان؛ ایرنا معاون نخست‌وزیر و وزیر گردشگری، تجارت و ارتباطات صربستان در نشستی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد تاکید کرد که صربستان و جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف به‌خصوص گردشگری و کشاورزی گام‌های بزرگی برداشته‌اند. راسیم لیاییچ و مجید فهیم‌پور در این دیدار که روز جمعه برگزار شد با مروری بر گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف به‌ویژه همکاری‌های اقتصادی نسبت به روند توسعه این همکاری‌ها ابراز رضایت کرده و بر ادامه این همکاری‌ها به‌خصوص در حوزه گردشگری و کشاورزی تاکید کردند.

چراغ سبز مجمع نمایندگان همدان به وزیر پیشنهادی دولت؛ ایرنا رییس مجمع نمایندگان استان همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای مجمع به صلاحیت مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی رییس‌جمهوری برای تصدی وزارت ورزش و جوانان کشور رای مثبت دادند.

امیر خجسته افزود: مسعود سلطانی‌فر چهارشنبه گذشته در نشست مجمع نمایندگان استان همدان حضور یافت و برنامه‌های آتی خود را ارائه کرد که درنهایت به جمع‌بندی مثبت رسیدیم. وی خاطرنشان کرد: 2 وزیر پیشنهادی دولت برای سایر وزارتخانه‌های ارشاد و آموزش و پرورش نیز در جلسه مجمع نمایندگان همدان حضور خواهند یافت تا تصمیم‌گیری لازم را به صورت جمعی داشته باشیم.

بررسی پرونده سعید طوسی در جلسه جامعه روحانیت مبارز؛ ایسنا سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: در جلسه اخیر این تشکل سیاسی، گزارشی از پرونده سعید طوسی ارائه شد. حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم در نشست خبری دیروز خود با خبرنگاران گفت که در جلسه اخیر این تشکل سیاسی، گزارشی از پرونده سعید طوسی ارائه شده است.

پرونده بابک زنجانی در دیوان عالی به پایان نرسیده است؛ تسنیم رییس دیوان عالی کشور با اشاره به آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی متهم اصلی پرونده نفتی که از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده است، گفت: رسیدگی به این پرونده در دیوان عالی کشور هنوز تمام نشده و ادامه دارد. حجت‌الاسلام محمد کریمی در حاشیه سفر رییس قوه قضاییه به عراق در پاسخ به این سوال که پرونده بابک زنجانی در کدام شعبه دیوان عالی کشور مطرح رسیدگی است، اظهار کرد: شعبه محرمانه است و نمی‌توانیم اعلام کنیم.

یکی از متهمان صندوق فرهنگیان سهامش را از شهرداری خریده بود؛ ایلنا مرتضی حاجی عضو هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان، اظهار داشت: اتفاقاتی که در حال حاضر مورد پیگیری قضایی هست، مربوط به بانک سرمایه است که ۴۵درصد سهام آن متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان می‌شود و بقیه سهامداران خصوصی و خارج از صندوق هستند. حاجی با اعلام اینکه آقایی به‌نام (ر) یکی از سهامداران بانک سرمایه حدود هزار میلیارد تومان به بانک سرمایه بدهکار است، گفت: قانونی نیست که سهامدار بانک از تسهیلات بانک مربوطه که در آن سهم دارد، استفاده کند. این آقا سهام خود را از شهرداری خریده که به همین دلیل نیز مدتی در بازداشت بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر