شورای نگهبان تا قبل از تصویب اعتبارنامه می‌تواند نظر بدهد

۱۳۹۵/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۰۳۰

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری این شورا با انتقاد از بعضی رسانه‌ها پیرامون موضع‌گیری شورای نگهبان درباره سیاست‌های کلی انتخابات گفت: گاهی بعضی افراد در رسانه‌ها به خوبی اظهارات ما را تبیین نکرده و مواردی را به صحبت‌های ما اضافه کردند. عباسعلی کدخدایی در این نشست درخصوص تصویب مصوبه اخیر مجلس مبنی بر اینکه کاندیدای منتخب انتخابات اگر در رسیدگی به صلاحیت موفق شوند، شورای نگهبان بعد از توفیق آنها در انتخابات مجددا نمی‌تواند به صلاحیت آنها ایراد بگیرد آیا این مصوبه به شورا آمده و شورای نگهبان آن را بررسی کرده، پاسخ داد: منظور ایشان استفساریه بود که یک بار به شورای نگهبان آمد و اعضای شورای نگهبان آن را دارای ایرادات و دارای ابهام دانستند. بعد به مجلس اعاده شد و مجلس آن را اصلاح کرد و به شورا فرستاد ولی هم‌اکنون در دستور کار ما نبوده و الان نسبت به مصوبه نظر نمی‌دهم. آنچه رویه شورای نگهبان بوده تا قبل از تصویب اعتبارنامه نسبت به صلاحیت‌ها اعلام نظر می‌کرده و این رویه هم‌اکنون باقی است.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به قانون فعلی انتخابات که ملاکی برای سنجش منابع مالی وجود ندارد با توجه به سیاست‌های کلی انتخابات، آیا این خلأها برطرف شده یا خیر پاسخ داد: تا زمانی که مجلس محترم شورای اسلامی قوانینی در راستای سیاست‌های کلی انتخابات تصویب نکند رویه مانند گذشته است. هر وقت قوانین مربوط به این سیاست‌ها تصویب شود شورای نگهبان در این باره انجام وظیفه خواهد کرد.

در ادامه خبرنگاری خطاب به کدخدایی پرسید، نظراتی از سوی شما و آیت‌الله جنتی در رابطه با سیاست‌های کلی انتخابات مطرح شده آیا فکر نمی‌کنید که اظهارات اخیر شما یک پیش‌داوری را نسبت به شورای نگهبان به وجود آورد، در این رابطه کدخدایی پاسخ داد: اظهارات ما در رسانه به خوبی تبیین نشد. ما در رابطه با اصل مساله نظر را تبیین می‌کنیم و مدعی چیزی نیستیم، بعضی از دوستان چیزی به گفته‌های ما اضافه می‌‌کنند. ما گفتیم چنین خلأهایی وجود داشت. این سیاست‌ها خلأها را رفع می‌کند و تصویب قوانین در حوزه این سیاست‌ها بر عهده مجلس است که شورای نگهبان بعد از تصویب قوانین مربوطه انجام وظیفه می‌کند. ما دیدیدم بعضی رسانه‌ها در رابطه با اعمال نظارت ما در دوره چهار ساله صحبت‌هایی را نوشته‌اند. ما نمی‌دانیم این مطالب از کجا منتشر می‌شود. ما از دوستان می‌خواهیم مطالب را صحیح منتشر کنند.


بلاتکلیفی تعمیم رجل سیاسی به بانوان

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره بحث رجل سیاسی که آیا بانوان را هم در برمی‌گیرد، گفت: هنوز در شورای نگهبان در رابطه با این موضوع هیچ بحثی نشده است.

وی افزود: ما در شورای نگهبان در رابطه با این موضوع بررسی و بحث می‌کنیم و با توجه به نظر کارشناسان این معیارها را بررسی خواهیم کرد. ما در مرحله اول از دوستان در مرکز تحقیقات شورای نگهبان خواستیم موارد اولیه را انجام دهند که کارشناسان درحال کار کردن روی این موضوع هستند. به گزارش ایسنا، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای مطهری در دیداری که با رهبری داشتند، منظور از نظارت را از دید رهبری خودنظارتی دانستند نه نظارت سازمان دیگری را، نظر شما در این رابطه چیست؟ گفت: دو نکته در بند 13 ابلاغیه وجود دارد؛ یکی نظارت بر حسن اجرای نمایندگان و دیگری نظارت بر استقرار شرایط نمایندگی که این دو به نظر قانونگذار بستگی دارد که چه مرجعی را تعیین می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با مسائل مالی گسترده و پول‌های کثیف و تدبیر شورای نگهبان برای ورود کاندیداها و اینکه آیا دستور کار و نظارتی در این زمینه وجود دارد یا خیر خاطرنشان کرد: در سیاست‌های ابلاغی، این مطلب در نظر گرفته شده؛ اول روشن شدن منابع تامین مالی داوطلبان و دیگری میزان هزینه‌یی که در این خصوص باید داشته باشند که تماما منوط به تصویب قانونگذار است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر