ایران بخشی از راه‌حل بحران سوریه است

۱۳۹۵/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۰۵۸

قول حمایت سعودی‌ها از بشار اسد به شرط قطع کامل روابط با ایران

گروه ایران|

درحالی که طبق توافق صورت گرفته میان وزرای خارجه کشورهای ایران، ترکیه، امریکا، روسیه و عربستان قرار است امروز نشستی درخصوص مسائل سوریه در لوزان سوییس برگزار شود، برخی منابع خبری مدعی شدند که محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در این نشست حضور نخواهد یافت. در همین راستا وزیر خارجه طی 48ساعت گذشته دوبار با سرگئی لاوروف همتای روس خود و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به‌صورت تلفنی به گفت‌وگو و رایزنی پرداخته که به عقیده برخی کارشناسان یکی از محورهای مهم این گفت‌وگوها در جهت راضی کردن ایران برای شرکت در نشست لوزان بوده است. ازسوی دیگر منابع خبری گزارش دادند که ظریف در گفت‌وگوهای خود با لاوروف و موگرینی ضمن بیان مواضع اصولی کشورمان در مقابله همه‌جانبه با تروریسم و گروه‌های تروریستی، بر تحقق آتش‌بس انسانی فوری و پایدار و یافتن یک راه‌حل سیاسی فراگیر برای حل بحران سوریه تاکید کرده است. ‌


ایران در ماجرای سوریه سهم و نظر دارد

در همین رابطه مارک تونر معاون سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در نشست خبری روز پنج‌شنبه خود در پاسخ به سوالی درباره حضور برخی کشورها ازجمله ایران در مذاکرات برای حل بحران سوریه در لوزان سوییس گفت: ما نمی‌توانیم به جای دولت دیگری سخن بگوییم. من نیز قصد ندارم درباره اینکه چه کشوری در این رویداد حضور خواهد یافت، صحبت کنم. این به‌ عهده خودشان است که درباره تصمیم‌شان حرف بزنند. براساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه امریکا، مارک تونر همچنین در پاسخ به سوالی درباره حضور ایران در این نشست تاکید کرد: واضح است که ایران یکی از اعضای گروه بین‌المللی حمایت از سوریه است و در ماجرای این کشور، سهم و نظر دارد ولی من نمی‌توانم درخصوص شرکت کردن آنها در نشست لوزان اظهارنظر کنم. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره روند مذاکرات بین‌المللی برای حل بحران سوریه و برقراری آتش‌بس در این کشور بیان کرد: آنچه می‌توانم به‌طور قطع بگویم این است که یکی از نقاط اشتراک ما با تمام اعضای گروه بین‌المللی حمایت از سوریه ازجمله روسیه و ایران این است که جبهه‌ النصره یک گروه یا سازمان تروریستی است و هرگز بخشی از هرگونه توقف درگیری‌ها نخواهد بود. من انتظارم بر این است که این رویکرد، سیاست امریکا و تمام اعضای گروه بین‌المللی حمایت از سوریه باقی بماند.

تونر همچنین در پاسخ به سوالی درباره ادعای حمایت ایران از سازمان بدر در عراق و نقش این گروه‌ها در عراق گفت: من نمی‌خواهم درباره نیات این گروه یا هر گروه دیگری یا اینکه چه کسی آنها را هدایت می‌کند، سخنی بگویم جز اینکه همان‌طور که قبلا هم گفته‌ایم بسیاری از این گروه‌ها یعنی گروه‌های مبارز محلی در جنگ علیه داعش و بیرون راندن داعش از عراق بسیار تاثیرگذار بوده‌اند و دولت عراق نیز از آن استقبال می‌کند و راضی است. به‌طور قطع ما هم از این تلاش‌ها استقبال می‌کنیم.


تعامل مشروط در بحران‌های منطقه‌ای

از‌سوی دیگر، سید‌حسین موسویان دیپلمات ارشد پیشین کشورمان در مقاله‌یی در روزنامه هافینگتون‌پست بااشاره به مذاکرات لوزان گفت: وزارت خارجه امریکا هم این نشست را درراستای سیاست چندجانبه‌گرایی برای حل بحران روسیه خواند، اما درحالی که حضور کشورهای ترکیه و عربستان قطعی شده، روشن نیست ایران در این نشست شرکت خواهد کرد یا خیر. وی گفت که در هر صورت تعامل جدی ایران با قدرت‌های جهانی درمورد بحران‌های منطقه به اجرای کامل برجام بستگی خواهد داشت. به گزارش ایسنا، موسویان در ادامه مقاله خود با تاکید بر اینکه، باتوجه به نقش مهم ایران در منطقه ازجمله سوریه و عراق و یمن، نوع روابط ایران با روسیه و امریکا، تاثیرات مهمی بر معادلات سیاسی خاورمیانه و فراتر از آن خواهد داشت، می‌افزاید: اساس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برمبنای سیاست نه شرقی، نه غربی است. منهای اینکه آینده روابط ایران و امریکا چه باشد، ایران و روسیه دو همسایه مهمی هستند که دارای منافع و تهدیدات مشترک حیاتی هستند از این رو روابطی دوستانه و همه‌جانبه برای هر دو پایتخت کلیدی است. همزمان موفقیت ایران در اجرای کامل سیاست نه شرقی، نه غربی تضمین‌کننده توازن در روابط با بلوک شرق و غرب خواهد بود که این مهم تامین‌کننده منافع ملی ایران و نیز به‌نفع صلح و ثبات و امنیت منطقه خواهد بود.

در این راستا، اصلاح سیاست‌های امریکا درمورد ایران، نقش بسزایی در موفقیت استراتژی «نه شرقی، نه غربی» ایران خواهد داشت. مقاله اخیر مجله فارین پالیسی امریکا به واشنگتن پیشنهاد کرده که به‌طور مستقیم با ایران درمورد سوریه مذاکره کند، چراکه به‌ناچار ایران بخشی از راه‌حل بحران سوریه خواهد بود. با وجود این تا زمانی که امریکا به اجرای برجام کامل و دقیق پایبند نباشد، نباید روی تعامل با ایران در‌مورد بحران‌های منطقه همچون سوریه حساب کند.


پیام سعودی‌ها برای بشار اسد

در همین راستا، درحالی که بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه در مصاحبه با روزنامه روسی پراودا گفته بود سعودی‌ها به من پیام دادند که اگر از ایران دور شویم و اعلام کنیم که همه روابط خود را با این کشور قطع کرده‌ایم، در کمال سادگی و به‌صورت مستقیم به من کمک خواهند کرد، علی‌اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در دیدار خود با الکساندر لاورنتی‌اف نماینده ویژه رییس‌جمهور روسیه، با‌اشاره به مسائل سوریه و اهمیتی که هماهنگی و همکاری ایران و روسیه در این زمینه دارد، گفت: ایران و روسیه متحدین اصلی دولت و ملت سوریه هستند و همین همکاری‌های توانست نقش مهمی را در تحولات منطقه و پیروزی‌های اخیر ملت و دولت سوریه به‌دنبال داشته باشد. وی در بخش دیگری از این دیدار با‌اشاره به برخی تحرکات اخیر در منطقه تاکید کرد: برخی کشورهای مرتجع منطقه و حامیان گروه‌های تروریستی، افراطی و تکفیری به‌دنبال ایجاد راه نجاتی برای این گروه‌های شکست خورده و در حال فرار هستند تا با گفت‌وگوهای غیر‌متوازن راه نجاتی را برای آنان بیابند و شکست‌های پیاپی آنان را جبران کنند و معتقدیم هر نوع گفت‌وگوی سیاسی در ارتباط با آینده سوریه باید با مشورت و رضایت دولت و ملت این کشور باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر