ادامه رایزنی‌ها برای همسویی مواضع دو کشور در سوریه و عراق

۱۳۹۵/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۲۲۵

گروه ایران|

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان روز گذشته در مسیر بازگشت خود از نیویورک به‌صورت غیرمنتظره وارد آنکارا پایتخت ترکیه شد و با بینالی ییلدیریم نخست‌وزیر و مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در دیدار ظریف با همتای ترک خود که بدون حضور رسانه‌ها و پشت در‌های بسته برگزار شد و به مدت سه ساعت نیز به طول انجامید، دو طرف درمورد مسائل منطقه‌یی گفت‌وگو کردند. در همین راستا، ناظران آگاه در آنکارا می‌گویند: سفر ظریف به آنکارا توجه محافل خبری و دیپلماتیک را در آنکارا به خود جلب کرده است زیرا این سفر در شرایطی صورت می‌گیرد که رویکرد تازه‌یی در آنکارا درخصوص حل بحران سوریه مطرح است، عملیات سپرفرات ترکیه در شمال سوریه از 24آگوست گذشته شروع شده و بیش از یک ماه است که ادامه دارد. در مرحله جدیدی از این عملیات، پیشروی نیروهای ترکیه به سوی الباب و رقه مطرح شده است و روابط آنکارا- واشنگتن نیز به خاطر اصرار امریکا در حمایت از پ‌ی‌د در شمال سوریه ملتهب

شده است.

همین ناظران بااشاره به اینکه این سومین دیدار وزیران خارجه دو کشور و دومین دیدار ظریف با نخست‌وزیر ترکیه طی دو ماه اخیر است، ادامه رایزنی‌های فشرده دو طرف را به‌عنوان کشورهایی که بر لزوم حفظ تمامیت ارضی عراق و سوریه تاکید دارند، بسیار مهم ارزیابی می‌کنند.

لازم به ذکر است وزیر خارجه کشورمان اواخر مرداد گذشته نیز به ترکیه سفر کرده بود و دیدارهایی با رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری، بینالی ییلدریم نخست‌وزیر و چاووش اوغلو داشت. به گزارش ایرنا، ظریف درخصوص این سفر گفته بود، در دیدار با رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری و سایر مقامات این کشور، علاوه بر مباحث دو جانبه، بار دیگر بر اهمیتی که ترکیه بر روابط با ایران می‌دهد و ضرورت پیشرفت در تحقق هدف 30میلیاردی در تبادل تجاری میان دو کشور تاکید شد.

همچنین درمورد مسائل منطقه مفصل بحث کردیم و درمورد موضوع سوریه و همکاری‌های دو کشور در این محور تبادل‌نظر شده بود.

ازسوی دیگر درست یک هفته پس از سفر ظریف به ترکیه، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز در سفری از پیش اعلام نشده در سر راه سفر خود به هند، به تهران آمد و با ظریف درخصوص تحولات منطقه گفت‌وگو کرد. در این سفر که با بازتاب‌های وسیع رسانه‌یی روبه‌رو شد یکی از محورهای مهم معطوف به تشکیل ائتلاف ایران، روسیه و ترکیه برای مقابله با گروه‌های تروریستی و حل‌وفصل موضوع سوریه بوده است.

چاووش اوغلو درخصوص این سفر پنج ساعته به تلویزیون دولتی ترکیه گفته بود: سفرش به تهران فرصتی شد تا دوباره با همتای ایرانی‌اش در‌خصوص مسائل مهم منطقه‌یی، تهدیدات گروه‌های تروریستی و برقراری آتش‌بس در سوریه گفت‌وگو کند.

وی با‌اشاره به اینکه همیشه بر نقش ایران و روسیه در مسائل منطقه مانند سوریه و عراق تاکید کرده‌ایم، گفت: اما نقش سازنده بسیار مهم است. با مثبت بودن این نقش، ترکیه نیز هر آنچه از دستش برآید، انجام می‌دهد. ما آماده همکاری هستیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر