مهاجرت سالانه 180هزار تحصیلکرده از ایران

۱۳۹۳/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۲

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آموزش و پرورش همواره با کسری بودجه روبه‌رو بوده و اشکال دیگری که در کنار آن دیده می‌شود، این است که بسیاری از نیروهای تعلیم و تربیت موثر این وزارتخانه نتوانستند از موقعیتی که در دانشگاه‌ها برای اساتید به لحاظ حقوق و مزایا فراهم شده، بهره‌مند شوند. البته به‌طور طبیعی تفاوتی میان سطح معلومات و مقام علمی انسان‌ها وجود دارد اما یکی از مشکلات کمی حقوق و مزایای معلمان این است که بسیاری از زبدگان و استعدادهای درخشان که باید از آنها در آموزش و پرورش استفاده شود، کمتر جذب این مجموعه می‌شوند.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه ضرورتی ندارد دولت همه هزینه‌ها برای همه امور را تقبل کند، گفت: اگر مردم در این اقیانوس شریک باشند، مشکلات کمتر می‌شود. در گذشته میزان مشارکت‌های بخش خصوصی در آموزش و پرورش به 10درصد رسیده بود، اما اکنون این آمار به 7.5 درصد رسیده که باید بیش از این باشد و مشارکت‌ها افزایش یابد. هاشمی‌رفسنجانی افزود: از همان اول انقلاب افراطی‌ها کار را خراب می‌کردند و اجازه نمی‌دادند جای ایران اسلامی در دنیا باز شود و رابطه ما را با دنیا خراب می‌کردند و نشد که مانند اروپاییان پیشرفت کنیم.

وی افزود: اخیرا صندوق بین‌المللی پول آمار هشداردهنده‌یی را منتشر کرده که براساس آن اعلام شده سالانه 180هزار تحصیلکرده از ایران فرار می‌کنند. اگر هزینه دولت را برای تحصیل آنها از دبستان و دانشگاه درنظر بگیریم، می‌توان گفت ایران سالانه 150میلیارد دلار سرمایه اساسی‌اش را از دست می‌دهد.

هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه انسان‌ها سرمایه‌های اساسی هر جامعه‌یی هستند، گفت: اگر همین افراد را به خارج از کشور بفرستیم به‌گونه‌یی که با داخل مرتبط باشند و تفکرات ایرانی را ترویج دهند به سرمایه مضاعفی دست خواهیم یافت. باید امور تربیتی و تعلیم افراد را حساب شده پیش ببریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر