فشار بر دولت از یمین و یسار

۱۳۹۳/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۴۸

با گذشت تابستان پرفراز و نشیب«وزارت علوم»که«نجفی»را به جای«فرجی‌دانا»بر کرسی سرپرستی این وزارتخانه نشاند، مراسم آغاز سال تحصیلی«94- 93» دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری کشور صبح روز گذشته در تالار علامه امینی دانشگاه تهران با حضور «رییس‌جمهور» برگزار شد. به گزارش خبرگزاری‌ها حسین قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس‌جمهور، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور و حسین فریدون دستیار ویژه رییس‌جمهور نیز ازجمله چهره‌های دولتی بودند که «روحانی» را در این مراسم همراهی می‌کردند. رییس‌جمهور در این مراسم خطاب به اساتید و دانشجویان گفت: «دولت وعده‌هایی را که نسبت به دانشگاه‌ها داده، فراموش نکرده است» و اعلام کرد که آمده بیشتر «گوش» کند تا اینکه «حرف» بزند.


تحول علمی در سایه نقدپذیری

سخنرانی رییس‌جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری دارای محورهای مهمی بود که چشم‌انداز فعالیت‌های آتی وزارت علوم را نیز مشخص می‌کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، روحانی در این مراسم با تاکید بر اینکه تحول علمی در سایه نقدپذیری حاصل می‌شود، اظهارکرد: «علم را باید نقد کرد. نباید حذفش کرد. چطور عده‌یی به فکر افتادند که بخشی از علوم را حذف کنند درحالی که حذف معنا ندارد.» رییس‌جمهور با ابراز تاسف از اینکه در این جلسه نمایند‌گان تشکل‌های دانشجویی سخنان خود را مطرح نکردند، گفت: «آمدن من به دانشگاه بیشتر برای شنیدن است تا حرف زدن».

صحبت‌های روحانی که با «تشویق» ممتد حاضران همراه می‌شد مورد توجه اساتید و دانشجویان قرار گرفت. روحانی ادامه داد: «باید فضای لازم برای گفت و شنود و نقد و انتقاد در دانشگاه وجود داشته باشد.» رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: «خواهش می‌کنم سخت‌گیری نکنید چراکه سخت‌گیری‌های بی‌مورد به عدم تساهل منجر می‌شود و عدم تساهل به رانده شدن افرادی که بیانشان صریح است، منجر خواهد شد.»

روحانی ادامه داد: «سخت‌گیری منجر می‌شود که تملق‌گوها بالا بیایند. نگذاریم در دانشگاه فضای تملق باز شود.» رییس دولت تدبیروامید اظهارکرد: «ما دلمان نمی‌خواهد جمعیت حدود ۸۰ میلیونی ایران به ۱۶۰ میلیون تبدیل شود به این صورت که همه دو چهره پیدا کنند».


تاسف دولت از استیضاح فرجی‌دانا

در شرایطی که برخی از گروه‌های تندرو درداخل تلاش می‌کنند تا دانشگاه‌ها را از مسیر عقلانیت و خردورزی خارج کنند، رییس‌جمهور نسبت به این دیدگاه‌ها واکنش نشان داد.

روحانی با بیان اینکه «حکومت و اداره کشور بدون سعه صدر امکان‌پذیر نیست» درحالی که با تشویق حاضران برای بیان چنین جملاتی مواجه می‌شد، ادامه داد: «در این یک سال تلاش‌مان این بوده که فضای دانشگاه ما از فضای امنیتی فاصله و فاصله و فاصله بگیرد و تلاش ما بر این هم بوده که اگر یک فردی با دلایل ضعیف کنار گذاشته شده بود به سر کار و کلاس خود برگردد».

بازخوانی حوادثی که منجر به استیضاح فرجی‌دانا شد بخش دیگری از صحبت‌های رییس دولت یازدهم را تشکیل می‌داد. رییس‌جمهور در این باره گفت: «این دولت برای اینکه اخلاق علمی را دنبال کند چقدر دارد هزینه می‌دهد البته حق مجلس است که اگر خواست تحت عنوان استیضاح رای دهد. اما ما هم نمی‌توانیم تاسف خود را از اینکه یک وزیر دانشمند اخلاقی و انقلابی را از دست داده‌ایم، ابراز نکنیم».

رییس‌جمهور با مورد توجه قرار دادن اتفاقات رخ داده در وزارت علوم گفت: «ما از آقای میلی‌منفرد خواهش کردیم که مسوولیت را بپذیرند اما به هر ترتیب مجلس نپذیرفت. اشکال ندارد از آقای توفیقی خواهش کردیم که سرپرست باشند از یمین و یسار به ما فشار آمد که او را معرفی نکنید. ما سر فرود آوردیم برای اینکه دانشگاه آرام باشد. بعد از آن آقای فرجی‌دانا را آوردیم و ما ادراک ما البورسیه. از روز اولی که آقای فرجی آمدند کلام من به ایشان این بود که باید مساله بورسیه را دنبال کنند».

روحانی در پایان گفت: «برخی می‌گویند اگر با اساتید خارج تماس داشته باشید، ممکن است جاسوس دربیاید، دست‌بردارید از این بهانه‌جویی‌ها حداقل این رییس‌جمهور در امنیت ملی متخصص است حتی اگر در مسایل دیگر تخصص نداشته باشد. ما باید احتیاط و مراقبت داشته باشیم اما کاری کنیم که اساتید خارجی بیایند و اساتید ما هم به خارج بروند».

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر