روی موج خبر

۱۳۹۵/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۹۱۷

سفر معاون ظریف به ترکیه؛ ایرنا حسین جابری‌انصاری معاون عربی-آفریقایی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی برای گفت‌وگو و رایزنی با همتایان ترک خود درباره مهم‌ترین مسائل منطقه‌یی موردعلاقه دو کشور، وارد آنکارا شد. محور اصلی گفت‌وگوهای جابری‌انصاری با مقامات ترکیه را حل بحران سوریه تشکیل می‌دهد. گفتنی است این سفر به‌دنبال سفر اخیر محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان به آنکارا و گفت‌وگوهای مفصل وی با رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری، بینالی ییلدریم نخست‌وزیر و مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه صورت می‌گیرد.

بسترسازی برای گسترش مناسبات اقتصادی به 30میلیارد دلار؛ ایسنا محمدابراهیم طاهریان‌فرد سفیر ایران در ترکیه، در دیدار با کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه بااشاره به توافق میان روسای‌ جمهور ایران و ترکیه در جهت توسعه و تعمیق مناسبات اقتصادی میان دو کشور خصوصا برای دستیابی به حجم مبادلات 30میلیارد دلاری، تاکید کرد: اقدامات لازم برای رفع موانع و بسترسازی مناسب برای تسهیل همکاری‌های تجاری و اقتصادی در دست انجام است. در این دیدار قلچیدار اوغلو نیز بااشاره به اشتراکات متعدد موجود میان دو کشور نسبت به علاقه‌مندی این حزب برای توسعه و تحکیم مناسبات میان دو کشور تاکید کرد.

از نظر امریکایی‌ها ایران همچنان مهد تمدن است؛ ایلنا در پی اعلام خبر تمدید وضعیت هشدار ازسوی وزارت امور خارجه امریکا برای سفر شهروندان امریکایی به ایران، رسانه‌های امریکایی همچنان ایران را به عنوان یکی از مقاصد توریستی جهان به شهروندان‌شان پیشنهاد می‌کنند. روزنامه نیویورک تایمز با وجود هشدارهای وزارت امور خارجه امریکا، ایران را یکی از مقاصد توریستی خوانده و بارها در طول سال سفر دو هفته‌یی به ایران را تبلیغ کرده است. این روزنامه درخصوص سفر به ایران نوشته است که با وجود رد کردن راه‌های غربی در اموری نظیر حقوق بشر و برنامه هسته‌یی توسط ایران، نمی‌شود منکر این شد که ایران مهد تمدن است.

تهدید ایران و عقب‌نشینی اوباما؛ آنا جی سالومون، یکی از خبرنگاران روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال که اخیرا کتابی با عنوان «جنگ‌های ایران» نوشته است، در گفت‌وگو با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی مدعی شد: باراک اوباما به این دلیل از خط قرمز خود درخصوص حمله به سوریه عدول کرده است که ایرانی‌ها تهدید کرده بودند در صورت حمله امریکا به سوریه، مذاکرات هسته‌یی را ترک خواهند کرد. وی می‌افزاید: اگر به آن زمان برگردید، می‌بینید زمانی که رییس‌جمهوری طرح‌های خود برای حمله اعلام کرد و بعد عقب نشست، دقیقا همان زمانی بود که مذاکره‌کنندگان امریکایی داشتند به صورت پنهانی با مذاکره‌کنندگان ایرانی در عمان دیدار می‌کردند تا توافق هسته‌یی را محقق کنند.

عملیات‌های بعدی منوط به شرایط سوریه؛ ایلنا وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌یی اعلام کرد: هواپیماهای روس عملیات حملات هوایی را از پایگاه هوایی همدان به سمت مواضع تروریست‌ها در سوریه با موفقیت به پایان رسانده‌اند. استفاده‌ بیشتر از این پایگاه در جمهوری اسلامی ایران توسط نیروهای هوافضای روسیه براساس یک توافق مشترک برای مبارزه علیه تروریسم صورت گرفته و به شرایط غالب بر سوریه بستگی دارد.

اعضای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس انتخاب شدند؛ خانه ملت نمایندگان در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی انتخاب اعضای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، داوود محمدی را با 142رأی، الهیار ملکشاهی با 139رأی، عزیز اکبریان با 133رأی، محمدجواد جمالی نوبندگانی با 130رأی، علیرضا سلیمی با 129رأی و محمدمهدی برومندی با 117رأی را به عنوان اعضای این هیات انتخاب کردند. لازم به ذکر است که بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، نایب‌رییس مجلس ریاست هیات نظارت بر رفتار نمایندگان را برعهده دارد، همچنین برای انتخاب اعضای این هیات یک نامزد از کمیسیون اصل90، یک نامزد از کمیسیون قضایی و حقوقی و 4نامزد از سایر کمیسیون‌ها برای تصدی این سمت به صحن علنی معرفی شدند.

اگر نظارت مجلس درست اعمال می‌شد شاهد حقوق‌های نجومی نبودیم؛ فارس آیت‌الله احمد جنتی رییس مجلس خبرگان رهبری در دیدار با استاندار گیلان و مجمع نمایندگان این استان بااشاره به ابزارهای نظارتی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون اساسی قدرت بسیاری به نمایندگان داده است تا بتوانند با نطق میان دستور تذکر، سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح بر قوه مجریه نظارت کنند، گفت: اگر نظارت مجلس بر دولت، درست اعمال می‌شد، شاهد حقوق‌های نجومی، اعطای وام‌هایی با شرایط ساده و... به برخی مدیران نبودیم. دبیر شورای نگهبان همچنین بااشاره به آمارهایی از وضع نابسامان گمرک، قاچاق کالا، ورشکستگی تولیدکنندگان داخلی و درنتیجه افزایش بیکاری و تحمیل آسیب‌های معیشتی و اجتماعی به خانواده‌های اقشار محروم اظهار داشت: چه کسی جز مجلس می‌تواند جلوی این مشکلات بایستد. باید مجلس بتواند از حداکثر اختیاراتی که قانون اساسی برای اعمال نظارت بر دولت به قوه مقننه داده است، استفاده کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر