پرداخت 1.3میلیارد دلار به ایران از طریق یک واسطه

۱۳۹۵/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۹۱۲

مارک تونر معاون سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در نشست خبری این هفته خود در پاسخ به سوالی درباره‌ پایان استقرار بمب‌افکن و جنگنده‌های روسیه در پایگاه هوایی ایران برای حمله به مواضع تروریست‌ها در سوریه گفت: صادقانه باید بگویم که شما باید به دولت‌های روسیه و ایران برای آنچه دقیق اتفاق افتاده، رجوع کنید. ما این موضوع را دنبال می‌کنیم اما برای ما چیزی روشن نیست جز آنچه در رسانه‌ها و بیانیه‌های علنی دیده‌ایم. نمی‌دانیم که آیا استفاده روس‌ها از این پایگاه هوایی قطعا پایان یافته یا نه اما به پیگیری آن ادامه خواهیم داد. آنچه برای ما اهمیت بیشتری دارد، ادامه حملات هوایی در اطراف حلب است، چه از پایگاه‌های هوایی روسیه در سوریه باشد، چه از پایگاه‌های هوایی که در ایران استفاده می‌کند و چه از نقاط دیگر. نکته‌یی که اینجا می‌توانم بگویم، این است که اگرچه هفته گذشته بر اهمیت این اتفاق تاکید کردیم اما واقعا این مساله محاسبات را تغییر نمی‌دهد. ما می‌دانیم که ایران از اسد حمایت کرده و با روسیه در این زمینه همکاری می‌کند.

به گزارش ایسنا، وی در بخش دیگری از سخنان خود با تایید اینکه واشنگتن 1.3میلیارد دلار از بدهی باقی‌مانده امریکا به ایران را پرداخت کرده است، گفت: این کار از طریق، طرف سوم انجام شد، ما با ایران روابط مالی و اقتصادی نداریم بنابراین طبیعی است که یک طرف دیگر باید حضور داشته باشد، اما من نمی‌توانم بدون اجازه آنها حرفی درباره‌شان بزنم. بازرگانان و شرکت‌های امریکایی نیز از سال1979 تاکنون غرامت‌های مشابهی را دریافت کرده‌اند. وی تصریح کرد: همان‌طور که قبلا تاکید کرده‌ایم هیچ ارتباطی میان پرداخت این 400میلیون دلار و آزادی شهروندان وجود ندارد، این پولی بود که ما به دولت ایران بدهکار بودیم اما در آخرین دقایق انجام توافق و لحظات مهم باقی‌مانده تا آزادی شهروندان‌مان تصمیم گرفتیم، ابتدا از آزادی این زندانیان و خروج امن آنها از حریم هوایی ایران اطمینان حاصل کنیم. اسم آن را فشار یا هر چه بگذارید، تاکید می‌کنم که باج نبوده است.

تونر همچنین در پاسخ به سوالی درباره‌ رونمایی از سامانه دفاعی موشکی باور373 در ایران که ساخت داخلی ایران است، گفت‌ که برای پاسخ به این مساله باید به وزارت دفاع مراجعه کنید اما ما این گزارش را از نزدیک دنبال می‌کنیم. در همین راستا جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید نیز در نشست خبری خود در رابطه با پول‌های پرداخت شده به ایران گفت: 400میلیون دلار پرداخت شده اصل مبلغ قرارداد میان تهران و واشنگتن برای خرید تسلیحات امریکایی بوده و 1.3میلیارد دلار باقی‌مانده سود این پول است که از طریق یک نقل و انتقال بانکی، شامل بانک‌های مرکزی نامشخص انجام شده اما بانک مرکزی امریکا دخیل نبوده است. وی مشخص نکرد که 1.3میلیارد دلار نیز همانند 400میلیون دلار به‌صورت نقدی به ایران پرداخت شده است یا نه. نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشته است که گزارش وال‌استریت ژورنال مبنی بر اینکه ایالات‌متحده به ایران باج پرداخته است، نادیده گرفتن اهمیت توافق با ایران است. در این گزارش آمده است که این پول، همان پول توقیف شده ایران در امریکاست که برای خرید سلاح قبل از انقلاب اسلامی پرداخت شده بود. این گزارش می‌نویسد، ایالات‌متحده تنها کشوری نیست که در یک دعوی حقوقی با ایران شکست می‌خورد بلکه هفته گذشته دادگاه سوییس، اسراییل را نیز به پرداخت غرامت 1.1میلیارد دلار به اضافه سود این مبلغ را بابت پروژه سرمایه‌گذاری مشترک این دو کشور در قبل از انقلاب به ایران بپردازد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر