همکاری با ایران به نفع امریکای‌لاتین است

۱۳۹۵/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۹۱۱

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در دومین روز از سفر دوره‌یی خود به 6کشور امریکای‌لاتین، ظهر دیروز پس از ترک کوبا، وارد نیکاراگوئه شد. ظریف که به همراه هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به امریکای‌لاتین سفر کرده است، قرار است در نیکاراگوئه با مقامات سیاسی و اقتصادی این کشور دیدار و راه‌های گسترش هرچه بیشتر روابط دوجانبه را بررسی کند. وزیر خارجه کشورمان در نخستین روز سفر خود به کوبا علاوه بر دیدار با برونو رودریگرز پاریا همتای کوبایی خود، دیداری دو ساعته نیز با رائول کاسترو رییس‌جمهوری این کشور داشت. در این دیدار که در فضایی صمیمانه برگزار شد، درخصوص تقویت همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی و نیز تحولات منطقه امریکای‌لاتین و خاورمیانه رایزنی و تبادل‌نظر به عمل آمد. ازسوی دیگر در دیدار دوجانبه ظریف و وزیر امور خارجه کوبا، رودریگرز پاریا با اعلام اینکه دفاع ایران از حق مسلم هسته‌یی خویش همواره مورد حمایت کوبا قرار داشته از پیروزی ملت ایران در این عرصه ابراز خوشحالی کرد. وزیر خارجه کوبا در این دیدار تصریح کرد: کوبا مصمم است با تحریم‌ها و اقدامات تحمیلی چندجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران مقابله کند و تاکید دارد که کشورهای غربی باید در چارچوب توافق گروه 1+5 به حرف خود پایبند باشند. رودریگرز گفت که توانمندی دو طرف ما را ملزم می‌کند روابط خود را در همه عرصه‌ها گسترش دهیم و اراده کامل و عزم قطعی کوبا بر توسعه روابط با ایران است.

برگزاری کمیسیون اقتصادی ایران و کوبا

به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای، رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در دیدار با ریکاردو کاپریساس معاون رییس‌جمهور و وزیر اقتصاد کوبا درخصوص توسعه روابط دوجانبه به‌ویژه در حوزه‌های انرژی، بهداشت و درمان، همکاری‌های بانکی و نیز برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک به تفصیل گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد. در این دیدار وزیر تجارت خارجی کوبا با بیان اینکه کوبا در حال بازسازی اقتصاد خود است تمایل کشورش را بر متنوع‌سازی روابط با سایر کشورهای جهان به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک دوست و شریک همیشگی ابراز داشت. وی از آمادگی کوبا برای گسترش همکاری‌ها و مناسبات ایران با کشورهای امریکای‌لاتین خبر داد.


توجه ویژه ایران به امریکای‌لاتین

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در سخنرانی خود در نخستین نشست تجاری مشترک ایران و کوبا گفت که اکنون فرصت مناسبی فراهم شده تا از فرصت رفع تحریم‌ها علیه ایران و تغییر شرایط آن در کوبا برای تقویت روابط دو کشور استفاده کنیم.

وی افزود: ایران و کوبا دارای ارتباطات گسترده در صحنه‌های سیاسی و بین‌المللی هستند و این همکاری‌ها در زمینه اقتصادی باید تقویت شود. ظریف حضور هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی بخش‌های خصوصی و دولتی ایران را در کوبا نشانه آن دانست که جمهوری اسلامی اهمیت بسیاری برای روابط بسیار دیرینه و مستحکم خود با کوبا و کشورهای امریکای‌لاتین قائل است. ظریف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از دولت و مردم کوبا به خاطر همراهی با ایران در دوران سخت سپاسگزاریم. ما و شما هر دو از تحریم‌های ظالمانه امریکا رنج برده و می‌بریم اما این تحریم‌ها باعث استقامت و پایداری مردم دو کشور شده است. این پایداری سرمایه ارزنده‌یی برای تقویت همکاری میان بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور است. وزیر امور خارجه حضور هیات سیاسی و اقتصادی ایران در امریکای‌لاتین را نیز نمود توجه و علاقه بخش خصوصی آن به توسعه روابط با امریکای‌لاتین برشمرد و گفت: ما زمینه‌های گسترده‌یی برای همکاری داریم که بخشی از آن را در گذشته تجربه کرده‌ایم و باید آن را در حوزه‌های مهمی مانند نانو، دارو و سایر عرصه‌های علمی که دو کشور پیشرفت‌های خوبی در آن داشته‌اند، ادامه دهیم.

ظریف حضور نمایندگانی از بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی، انرژی، ساخت و ساز، بهداشت، درمان، دارو، تجارت و خدمات در هیات اقتصادی ایران به امریکای‌لاتین را فرصتی ارزشمند برای تحکیم و توسعه همکاری‌های گسترده‌تر دو طرف بیان کرد. وی افزود: این همکاری‌ها به‌نفع امریکای‌لاتین است و ایران و کوبا می‌توانند در این منطقه همکاری مشترک داشته باشند. ظریف گفت که کوبا نیز می‌تواند روی حمایت ایران برای فعالیت‌های خود در حوزه بهداشت، درمان و دیگر عرصه‌ها در آسیای میانه حساب کند. وی گفت: گفت‌وگو‌های کنونی برای یافتن شرکای جدید و تقویت مناسبات بخش خصوصی دو کشور فرصتی مناسب برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در ایران و بازسازی اقتصادی در کوبا است.

از این فرصت استفاده نکنیم ضرر خواهیم کرد

در همین راستا، محمد کشاورز‌زاده مدیرکل امریکای وزارت خارجه در گفت‌وگویی با ایرنا، با بیان اینکه اعزام هیات‌ها به کشورهای دیگر کاملا با برنامه و هدفمند انجام می‌شود، افزود: بحث واردات از کشورهای امریکای لاتین در سفر هیات 120نفره اقتصادی کشورمان به این منطقه، مطرح نیست. وی با اشاره به اینکه چین، ترکیه، برخی کشورهای عربی و کشورهایی از دیگر مناطق دنیا به دنبال تقویت حضور خود در امریکای‌لاتین هستند، خاطرنشان کرد: اگر ما از این فرصت استفاده نکنیم، متضرر خواهیم شد. وی همچنین با بیان اینکه ایران برنامه‌های جدیدی برای توسعه روابط با همه کشورهای امریکای لاتین دارد، اظهارات برخی منتقدان مبنی بر کم‌توجهی دولت یازدهم به روابط با امریکای لاتین را بی‌اساس دانست. وی افزود: دولت یازدهم معتقد به سفرهای نمایشی نیست و اعزام هیات‌ها به کشورهای دیگر کاملا با برنامه و هدفمند انجام می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر