روی موج خبر

۱۳۹۵/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۶۶۲

تجاوز ریاض به یمن مانع تاثیر راهبردهای سازنده امیر کویت شد؛ ایرنا حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل گفت: گسترش مناسبات با همسایگان اولویت اول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و دیدگاه‌های امیر کویت و رییس مجلس آن کشور در کمک به حل سیاسی بحران‌های منطقه مورد توجه تهران است. وی با بیان اینکه در آخرین دیدارم با امیر کویت وی در موضوعات منطقه‌یی نظرات سازنده‌یی را تبیین کرد، گفت: تجاوز ریاض به یمن مانع تاثیر راهبردهای سازنده امیر کویت شد.

400 میلیون دلار در هر صورت به ایران می‌رسید؛ ایسنا جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: 400میلیون دلار پول ایران بوده که به این کشور بازگردانده شد و یک میلیارد و 300میلیون دلاری که در یک برنامه زمانی به تهران پرداخت خواهد شد نیز سود پول اصلی یعنی 400میلیون دلاری است که مسدود شده بود. کربی افزود: این پول در هر صورت از طریق دادگاه لاهه به ایران می‌رسید. این پول در سال 1979 مسدود شده بود.

تشکیل گروه هماهنگی سه جانبه میان ایران، ترکیه و روسیه؛ آنا روزنامه دیلی صباح طی گزارشی درخصوص سفر از پیش اعلام نشده مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به ایران نوشت: چاووش اوغلو در جریان نخستین بازدید خود از هند سفر کوتاهی به ایران داشت و درباره تشکیل گروه هماهنگی سه جانبه که شامل ترکیه، روسیه و ایران می‌شود، گفت‌وگو کرد. چاووش اوغلو همچنین در اظهاراتش گفت که نقش سازنده ایران و روسیه در مسائل منطقه‌یی بسیار مهم است و افزود: «اگر نقش‌های منفی ادامه یابد، درگیری‌ها نیز ادامه می‌یابد. بنابراین ما همه تلاش‌هایمان را به حفظ نقش مثبت اختصاص داده‌ایم و آماده‌ایم که برای حفظ تمامیت سرزمینی سوریه همکاری کنیم. ما درک مشترکی درباره این موضوع با ایران داریم و روسیه نیز به نحو مشابهی این موضوع را مشخص کرده است.

روابط با امریکا برای روس‌ها چندان در اولویت قرار ندارد؛ فارس خبرگزاری«یونایتدپرس اینترنشنال» در گزارشی، بازتاتی از حضور جنگنده‌های روسیه در ایران منعکس کرد و نوشت: حضور خلبان‌های روس در پایگاه هوایی«همدان» ایران تصادفی نیست و تنها به آزاد کردن شهر «حلب» مرتبط نمی‌شود. این خبرگزاری ادامه داد: قبل از حضور جنگنده‌های روسیه در ایران، زنجیره‌یی از حوادثی رخ داده بود که به تشکیل یک بافت کاملا متفاوت در بخش شرقی خاورمیانه منجر شده بود. در این گزارش آمده است: حضور جنگنده‌های روسیه در ایران به واشنگتن نشان داد که مشارکت ایران و روسیه برای روسیه یک اولویت راهبردی دارد و اینکه روابط مسکو با امریکا چندان هم برای این کشور در اولویت نیست.

روسیه، ایران، چین و هند ائتلاف ضد تروریسم تشکیل دهند؛ ایسنا ولادیمیر کوموئدوف، رییس کمیته دفاعی دومای روسیه، روز جمعه در جمع خبرنگاران در مسکو با بیان اینکه کشورهای غیرهم‌پیمان با ناتو شامل روسیه، ایران، چین و هند باید ائتلافی برای مبارزه با تروریسم تشکیل دهند، گفت: این چهار کشور با همکاری یکدیگر می‌توانند در عرض یک سال داعش را شکست دهند. وی تصریح کرد: حضور ارتش چین در سوریه نخستین گام در جهت تشکیل یک ائتلاف سیاسی نظامی است که تحت تسلط کشورهای غیرهم‌پیمان ناتو قرار دارد. زمان ایجاد این ائتلاف فرا رسیده است و این تنها به دلیل پتانسیل قوی این کشورها نیست بلکه به دلیل نفوذ سیاسی جدی آنها نیز هست.

پیگیری‌ها برای آزادی صیادان بازداشتی ادامه دارد؛ ایرنا علیرضا عنایتی، سفیر ایران در کویت از ادامه پیگیری‌ها برای آزادی 10صیاد ایرانی بازداشت شده در کویت خبر داد. وی گفت: تلاش ما از همان ابتدای دستگیری این افراد اطلاع از وضعیت صیادان و ملاقات با آنها و درخواست دسترسی کنسولی بود و کویتی‌ها در این زمینه همکاری خوبی داشتند به طوری که حدود دو ساعت بعد از دریافت خبر دستگیری صیادان می‌دانستیم چه اتفاقی افتاده است. عنایتی همچنین درخصوص وضعیت یکی از صیادان که مجروح شده بود، گفت: وی تحت عمل جراحی قرار گرفته و بستری شد و وضعیت وی درحال حاضر خوب است و الان از وضعیت همه اینها مطلع هستیم.

مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی برخی از کالاها تعیین شد؛ ایلنا با تصویب هیات وزیران، مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی سی و یک ردیف کالا تعیین شد. به گزارش ایلنا، متن مصوبه هیات وزیران به شرح زیر است: مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی سی و یک (31) ردیف کالای موضوع جداول پیوست آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات با رعایت ماده (11) آیین‌نامه یاد شده به شرح فهرست پیوست که تایید شده به مهر دفتر هیات دولت است، تعیین می‌گردد.

از «انتقال سرور تلگرام» به ایران مطلع نیستم؛ تسنیم وزیر ارتباطات با بیان اینکه مذاکره‌یی برای «مسترکارت» انجام نشده است، گفت: بنده از اینکه سرور تلگرام به ایران انتقال یابد، مطلع نیستم. محمود واعظی در رابطه با اقدامات انجام شده در زمینه مسترکارت اظهار کرد: مذاکرات در رابطه با ویژن کارت در ایران انجام شد و خروجی آن این بود که توزیع این ویژن‌کارت‌ها به‌ عهده اداره پست باشد اما این ویژن‌کارت تبدیل به مسترکارت شده و تاکنون مذاکره‌یی در رابطه با مسترکارت انجام نشده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر