روی موج خبر

۱۳۹۵/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۵۹۱

حذف نام 3شرکت ایرانی از فهرست تحریم‌های بریتانیا؛ ایسنا پایگاه اینترنتی تحریم‌های اروپا گزارش داد: وزارت خزانه‌داری انگلیس در فهرست به‌‌روزرسانی شده خود از تحریم‌های مالی علیه ایران، نام سه شرکت موسسه خدمات رفاهی کشتیرانی جمهوری اسلامی، شرکت حمل‌ونقل ترکیبی کشتیرانی و شرکت کشتیرانی آسیا مستقر در سنگاپور را حذف کرده است. براساس این گزارش، سه شرکت ایرانی نام‌برده پیش از این با شکایت در دادگاه عمومی اتحادیه اروپا خواستار حذف نام خود از فهرست تحریم‌هایی شده بودند که براساس تحریم‌های منبع گسترش هسته‌یی اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال شده بود.

آغاز نهمین دور گفت‌وگوهای سیاسی ایران و پاکستان؛ ایرنا نهمین دور گفت‌وگوهای مشورتی سیاسی ایران و پاکستان امروز با حضور «اعزاز احمد چودری» قائم‌مقام وزارت امور خارجه پاکستان و «ابراهیم رحیم‌پور» معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران در تهران برگزار خواهد شد. در همین رابطه، طیفی از موضوع‌های مورد علاقه دو طرف درخصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌یی در گفت‌وگوهای مشورتی سیاسی میان هیات پاکستانی و طرف ایرانی مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت. گفتنی است، دور قبلی این گفت‌وگوها دو سال پیش به میزبانی اسلام‌آباد برگزار شد.

افزایش تعاملات سازمان انرژی اتمی در سایه برجام؛ ایلنا اصغر زارعان، معاون سازمان انرژی اتمی و دبیر کمیته امنیت فناوری هسته‌یی در جمع مدیران و متخصصین نیروگاه اتمی بوشهر تاکید کرد: با اجرایی شدن برجام، سازمان انرژی اتمی تعاملات و همکاری‌های بین‌المللی خود را به صورت هدفمند و برنامه‌ریزی شده با نهادهای بین‌المللی و سایر کشورها افزایش داده است. وی همچنین تاکید کرد: توافق هسته‌یی با تدبیر مسوولان نظام توأم با ایستادگی و حمایت مردم از دست‌اندرکاران و مذاکره‌کنندگان موجب ارتقای عزت و اقتدار ملی در تمامی عرصه‌ها شده است.

کارشکنی برای شکست توافق ایرباس و سیتروئن با ایران؛ آنا روزنامه فرانسوی لوپاریزین در گزارشی نوشت، یک سازمان غیردولتی امریکایی به نام اتحاد علیه ایران هسته‌یی که با سازمان سیا نیز در ارتباط است، در تلاش است تا مانع از ورود شرکت‌های اروپایی به‌ویژه شرکت‌های فرانسوی نظیر ایرباس و سیتروئن به بازار ایران شود. به نوشته این روزنامه فرانسوی، در جریان سفر چند ماه قبل محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به پاریس، چند شرکت مهم فرانسوی نامه‌های «تهدیدآمیزی» از این موسسه دریافت کرده‌اند و تهدید شده‌اند که در صورت همکاری با ایران علیه آنها اقدام حقوقی صورت خواهد گرفت.

دور جدید مشورت‌های سیاسی ایران و افغانستان برگزار شد؛ اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای حکمت خلیل کرزی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان که در راس هیاتی متشکل از مسوولان بخش‌های مختلف آن وزارتخانه به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است با ابراهیم رحیم پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان دیدار کرد. دو طرف در این دیدار که اواخر هفته گذشته صورت گرفت، درخصوص همکاری‌های دو کشور در ابعاد مختلف روابط سیاسی، امنیتی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی مبارزه با تروریسم و مواد مخدر بحث و تبادل نظر کردند.

وحدت و انسجام ملی، کلید عبور عراق از شرایط حساس کنونی است؛ ایلنا حسین امیرعبداللهیان، معاون بین‌الملل رییس مجلس در دیدار با راجح الموسوی، سفیر عراق در تهران با اشاره به اهمیت ثبات و امنیت در عراق، وحدت و انسجام ملی را عاملی کلیدی در عبور این کشور از شرایط حساس کنونی ارزیابی کرد. وی با اشاره بر استمرار حمایت همه‌جانبه کشورمان از دولت و ملت عراق در روند مبارزه علیه تروریسم تاکید کرد و دیدارها و مشورت‌های روسای مجالس دو کشور را در شرایط کنونی منطقه حائز اهمیت دانست. سفیر عراق در تهران نیز در این دیدار با همسو دانستن دیدگاه‌های کشورش نسبت به موضوعات و مسائل بین‌المللی و منطقه‌یی و جهان اسلام، همکاری بیشتر در زمینه منافع مشترک دو کشور و نیز جهان اسلام را خواستار شد.

ایران بزرگ‌ترین شریک اقتصادی سوریه در دوران بازسازی خواهد بود؛ ایلنا بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه در دیدار با علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با قدردانی از مواضع حمایت جمهوری اسلامی ایران و رهنمودهای مقام معظم رهبری در حمایت از سوریه در جریان بحران 6ساله این کشور خاطرنشان کرد: در دوران بعد از جنگ و مرحله بازسازی سوریه نیز جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین شریک اقتصادی ما خواهد بود.

برای مسائل مالی احضار هم نشدم، چه برسد به بازداشت؛ فارس کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تکذیب هرگونه بازداشت به دلیل مسائل مالی و کذب بودن انتشار اینگونه اخبار گفت: از ابتدای عمرم تاکنون به یاد ندارم برای مساله اقتصادی و مالی احضار شده باشم، چه برسد به بازداشت. وی گفت، چرا باید وصله نچسبی مانند پولشویی را به من بچسبانند آن هم درحالی‌که من در هیچ فعالیت یا بنگاه اقتصادی حضور ندارم. از مراجع قضایی و امنیتی می‌خواهم که موضوع را به صورت جدی دنبال کنند زیرا با آبروی بنده بازی شده است. گفتنی است خبری با مضمون بازداشت چندساعته کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس به اتهام پولشویی و وساطت رییس مجلس برای آزادی وی در فضای مجازی منتشر شد که در همان ساعات اولیه انتشار خبر مذکور، مهدی کیایی مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی طی گفت‌وگویی با فارس این موضوع را تکذیب کرد.

سلامت اتباع ایران در اردوگاه نائورو برعهده دولت استرالیاست؛ خانه ملت محمدکاظمی، نایب‌رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ضمن تاکید بر پیگیری وضعیت پناهجویان ایرانی در اردوگاه نائورو گفت: در قضیه پیش آمده در مورد استرالیا مسوولیت سلامتی پناهجویان ایرانی مستقیما متوجه دولت این کشور است. وی ضمن ابراز تاسف از وضعیت پناهجویان ایرانی در اردوگاه نائورو گفت: تسهیل بازگشت مهاجران غیرقانونی و پناهجویان ایرانی در استرالیا موضوعی است که در دستور کار وزارت امورخارجه و قوه قضاییه قرار دارد. سیاه‌نمایی رسانه‌های ماهواره‌یی غرب از ایران و بهشت‌نمایی موهوم از کشورهایی مانند استرالیا منجر به مهاجرت‌های غیرقانونی شده است که تبعات آن گریبانگیر هموطنان ما در اردوگاه‌های استرالیا در نائورو و جزیره مانوس در پاپواگینه‌نو شده است.

دوران رقابت میان ایران و ترکیه سپری شده است؛ ایسنا محمد ابراهیم طاهریان فرد، سفیر ایران در آنکارا در گفت‌وگو با خبرنگاران آناتولی اظهار داشت: بین دو کشور، دیگر دوران رقابت به پایان رسیده و زمان همکاری فرا رسیده است. ما روی فرمول برد- برد کار می‌کنیم. اگر ما توانسته‌ایم با کشورهای 1+5 به توافق برسیم، با کشورهای منطقه و ترکیه خیلی بهتر می‌توانیم توافق کنیم. وی با بیان اینکه «51همسایه داریم و توسعه روابط با همسایگان‌مان از اولویت‌های ماست» تاکید کرد: من به عنوان سفیر کشورم در ترکیه با کمال خرسندی می‌گویم که ترکیه نزد ما از جایگاه متفاوتی برخوردار است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر