روی موج خبر

۱۳۹۵/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۱۴۵

ناکامی سعودی‌ها در اجماع‌سازی - اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای| بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نشست اخیر اتحادیه عرب تصریح کرد: «وزارت امور خارجه با رصد دقیق، تمام تحولات نشست، اسناد منتشره و اقدامات برخی کشورها در این اجلاس را مورد بررسی قرار داد. بر این اساس صدور بیانیه جداگانه کمیته چهارجانبه اتحادیه عرب علیه کشورمان در حاشیه اجلاس اخیر موریتانی نشان‌دهنده ناکامی سعودی‌ها در اجماع‌سازی است.» وی افزود: سیاست‌های تفرقه‌انگیز عربستان و اصرار و فشار این کشور بر سایر کشورها برای حمایت از جنگ‌افروزی در یمن، حمایت از تروریست‌ها در سوریه و عراق و سرکوبگری در بحرین و خیانت سعودی‌ها به جهان عرب در اتحاد علنی با رژیم‌صهیونیستی باعث شد که اجلاس موریتانی بی‌رونق و با حداقل مشارکت برگزار شود.

تمایل شدید چین به گسترش روابط با ایران- ایرنا| آسیا تایمز یکی از شبکه‌های مهم خبری آسیا در گزارشی از تمایل شدید چین به گسترش روابط با ایران خبر داد و نوشت: پکن بسیار علاقه‌مند است روابط اقتصادی و استراتژیک خود با تهران را بیش از پیش گسترش دهد. در این گزارش آمده است: چین و ایران دنبال گسترش روابط دوجانبه در حوزه‌هایی هستند که پیش از این به خاطر تحریم‌های غرب، عرصه همکاری در آنها مسدود شده بود. این گزارش می‌افزاید: در این میان نه تنها چین، ایران را به عنوان یک بازار عظیم و پرسود می‌بیند بلکه این کشور می‌تواند برای چین به حلقه اصلی جغرافیایی ارتباط با غرب آسیا تبدیل شود؛ موضوعی که می‌تواند موقعیت کوتاه کردن دست امریکا از منطقه را فراهم کند.

رایزنی‌های سوری دی‌‌میستورا در تهران- ایسنا| استفان دی‌میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه قرار است امروز طی سفری به تهران با تعدادی از مقامات وزارت امور خارجه کشورمان در مورد آخرین تحولات بحران سوریه و مذاکرات صلح مربوط به این کشور دیدار و رایزنی کند. بر اساس گزارش‌ها رمزی عزالدین رمزی، معاون استفان دی‌میستورا نیز به دعوت بشار اسد، رییس‌جمهور روز گذشته به دمشق رفته و با مقامات این کشور رایزنی کرده است.

آژانس درز اطلاعات محرمانه را رد کرد - صدا و سیما| آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته نامه‌یی از ایران دریافت کرد که به فاش شدن یک سند و همچنین احتمال درز بخش‌هایی از اعلامیه اولیه‌یی که ایران در اجرای پروتکل الحاقی در اختیار آژانس قرار داده اشاره شده است. نامه اعتراضی ایران روز دوشنبه هفته گذشته به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین تحویل داده شد و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در این خصوص گفته بود، اگر افشای اطلاعات و اسناد محرمانه باب شود سندهای محرمانه دیگری نیز وجود دارد که انتشار آن از نظر فنی و امنیتی به مصلحت نیست و باید جلو این رویه گرفته شود و به همین علت به آژانس اعتراض می‌کنیم.

امضای موافقتنامه گمرکی با 4 کشور غرب آفریقا - ایرنا| عبدالرضا غلامی مدیرکل دفتر صادرات گمرک با تشریح دستاوردهای اقتصادی سفر وزیر امور خارجه و هیات همراه وی به غرب آفریقا گفت: در این سفر در راستای افزایش ارتباطات سیاسی و اقتصادی موافقتنامه گمرکی در امور همکاری متقابل اداری، فنی و حسن اجرای صحیح مقررات گمرکی به امضا رسید. وی افزود: دیدارهایی نیز با روسای گمرک کشورهای نیجریه، غنا، گینه کوناکری و مالی انجام و پیش‌نویس موافقتنامه همکاری با این کشورها امضا شد.

پایگاه اطلاع‌رسانی اقتصادی ایران و روسیه گشایش یافت - ایلنا| رونمایی از پایگاه خبری اقتصادی سفارت ایران به زبان‌های روسی و فارسی روز جمعه در پایان مذاکرات هیات‌های ایران و روسیه به ریاست محمود واعظی و آلکساندر نوواک با حضور خبرنگاران و کارشناسان اقتصادی در مسکو برگزار شد. کمک فراگیر به گسترش روابط اقتصادی، افزایش همکاری‌ها، ایجاد شناخت بیشتر و بهتر از قوانین و مقررات مرتبط، توسعه فرصت‌های ارتباط بین بخش‌های خصوصی دو کشور و همچنین برنامه‌ریزی ورود به عرصه‌های نوین مناسبات از جمله کاربردهای پایگاه اقتصادی سفارت ایران در مسکو خواهد بود. همچنین گفتنی است در این دیدارها تفاهم همکاری فضایی میان ایران و روسیه بررسی شده و شرکت هوافضای روسکوموس شانس بالایی برای دستیابی به قرارداد با ایران برای پروژه‌های این کشور دارد.

اصولگرایان زودهنگام وارد فضای انتخاباتی نمی‌شوند-ایسنا| اسد عباسی عضو فراکسیون ولایت مجلس معتقد است؛ ورود زود هنگام به مسائل انتخاباتی به‌صلاح نیست و جریان اصولگرا هم با توجه به منشور اخلاقی خود قطعا ورود زودهنگام به این فضا نخواهد داشت. وی با تاکید بر اینکه ورود زودهنگام به فضای انتخابات ریاست‌جمهوری را به‌صلاح نمی‌دانم و درست هم نیست، گفت: باید اجازه دهند دولت یازدهم کار خود را انجام دهد و در زمان مناسب هنگامی که ثبت‌نام‌ها شروع و نظرسنجی‌ها انجام شد، آرایش سیاسی هم معلوم می‌شود، البته باید دید آیا مردم تمایل دارند، تجارب دولت‌های گذشته را داشته باشند یا نمی‌خواهند تغییری ایجاد شود.

سازمان ملل به شکایت کویت و عربستان از ایران توجه نمی‌کند-خانه ملت| جلالی‌میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شکایت کویت و عربستان از ایران به دلیل تعرض قایق‌های ایران به آب‌های مشترک‌ها کاری نادرست است و دبیرکل به این شکایت بها نخواهد داد. وی گفت: این ادعا ابهام‌آمیز است چرا که ایران، کویت و عربستان میدان نفتی مشترک دارند و بر اساس توافق صورت گرفته حضور قایق‌های نظامی ایران در این منطقه طبیعی است. نماینده ایلام در مجلس دهم افزود: اینکه عربستان و کویت از ایران به سازمان ملل شکایت کردند، کار منطقی و درستی نبود، چرا که برای حل این مشکل باید دولت‌ها با مذاکره مساله را رفع می‌کردند. در این شکایت درخواست شده است که اقدام جمهوری اسلامی برای حفاظت از حقوق حقه‌اش متوقف شود که خواسته غیرمنطقی است و مانند هر کشوری ما هم باید از منافع خود به صورت نظامی دفاع کنیم.

تغییر نام جبهه النصره بازی با کلمات است- اداره کل دیپلماسی رسانه‌‌ای| بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه تغییر نام جبهه النصره به «جبهه فتح الشام» را تنها بازی با کلمات دانست و تاکید کرد، ماهیت تروریستی این گروه با چنین اقدامی تغییر نمی‌یابد. وی تصریح کرد: هدف از این بازی، خارج کردن این گروه از فهرست تروریسم است؛ در حالی که چهره زشت افراطی‌گری و تروریسم را نمی‌توان با این اقدامات تطهیر کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر