نگاهی نو به قاره سیاه در پرتو همکاری‌های تجاری

۱۳۹۵/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۱۴۰

گروه ایران|

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که هفته گذشته در راس یک هیات سیاسی- اقتصادی به غرب آفریقا سفر کرده بود، پس از دیدار و رایزنی با مقامات کشورهای نیجریه، غنا، گینه کوناکری و مالی، صبح جمعه به تهران بازگشت. این سفر که سومین دور از سفرهای آفریقایی ظریف از زمان تصدی وزارت خارجه بوده است از نیجریه آغاز شد و در این سفر ظریف، علاوه بر دیدار با مقامات ارشد این کشور در آبوجا، در نشست همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و نیجریه نیز شرکت کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در دومین روز از سفرهای خود وارد غنا شد و پس از آن راهی گینه کوناکری شد. اولویت دستگاه سیاست خارجی کشورمان در این کشورها، گسترش مناسبات سیاسی و دوجانبه و همچنین همکاری‌های اقتصادی با تاکید بر بخش خصوصی در زمینه کشاورزی، منابع طبیعی و فعالیت‌های عمرانی بود. در همین راستا، اکبر خسروی‌نژاد رییس اداره اول آفریقایی وزارت خارجه می‌گوید: دوران پسابرجام و فضای به وجود آمده پس از لغو تحریم‌های ایران، سبب تسهیل روابط با کشورهای آفریقایی بوده و در همین رابطه ظرفیت‌های آفریقا برای بخش خصوصی در حال شناسایی و تکمیل فرآیند است. وی تاکید کرد که سیاست از اقتصاد جدا نیست. آفریقا به انرژی ایران نیاز دارد و ما به معادن و بخش کشاورزی این قاره نیاز داریم. از این‌رو باید با شناخت ظرفیت‌های یکدیگر سعی در ایجاد تعادل کنیم تا موجب نفع دوطرف باشد.


سفری دلگرم‌کننده از لحاظ تجاری و اقتصادی

رییس دستگاه سیاست خارجی کشورمان که در توئیتر خود با اشاره به سفر 6 روزه به غرب آفریقا، آن را از لحاظ تجاری موفقیت‌آمیز و موجب دلگرمی خوانده بود، روز پنج‌شنبه در دیدار با «مودبیو کییتا» نخست‌وزیر مالی اظهار داشت که ایران آمادگی دارد در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی با مالی همکاری کند.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: هیات اقتصادی بزرگ همراه من در این سفر آمادگی دارند روابط اقتصادی دوجانبه را در همه زمینه‌ها از جمله کشاورزی، بهداشتی، آموزشی، انرژی، فناوری، مالی و بانکی گسترش دهند. نخست‌وزیر مالی نیز در این دیدار یادآور شد: قدرت ایران نشأت گرفته از فرهنگ غنی و تمدن باستانی آن است. ما دیدگاه‌های مشترک زیادی داریم و دولت مالی از گسترش و تقویت ارتباطات به ویژه در حوزه‌های اقتصادی حمایت

می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در دیدار با ایساک سیدبیه رییس مجلس ملی مالی ضمن اظهار امیدواری نسبت به اینکه مشکلات داخلی مالی با اتحاد و به نفع مردم و مسلمانان حل و فصل شود، ابراز اطمینان کرد، ظرفیت‌های مالی حضور جمهوری اسلامی ایران را در این کشور موفق‌تر خواهد کرد. وی همچنین اظهار امیدواری کرد روابط تجاری دو کشور گسترش یابد. رییس مجلس مالی نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه کشورش کشورش از مواضع ایران در منطقه و مجامع بین‌المللی حمایت دایمی و قاطع می‌کند، گفت که عزم جدی برای تقویت روابط با ایران داریم.


بزرگ‌ترین هیات اقتصادی در همراهی با ظریف

ظریف همچنین در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و مالی با اشاره به حضور فعالان بخش خصوصی و دولتی در این سفر گفت: خوشحالم که از ایران دو بخش خصوصی و دولتی در این سفر حضور دارند و در اینجا نیز فعالان اقتصادی مالی حضور دارند که این نشانه عزم دو دولت برای همکاری‌های اقتصادی است.

وی تاکید کرد: هیات اقتصادی همراه بنده در این سفر یکی از بزرگ‌ترین هیات‌هایی است که همراه یک وزیر ایرانی سفر کرده که این هیات در زمینه‌های مختلف راه و سد‌سازی، نیرو، علم و فناوری، بهداشتی و امور بانکی فعال هستند. ظریف اظهار داشت: حضور این هیات بزرگ ایرانی از بخش دولتی و خصوصی نشانه عزم ما برای برقراری ارتباط با کشورهای غرب آفریقاست.


جمع‌بندی سفر ظریف روی میز جهانگیری

در همین راستا، فریدون حق بین مدیرکل دفتر راهبردی امور اقتصادی وزارت امور خارجه درخصوص نتایج سومین دور سفر وزیر امور خارجه به آفریقا اظهارداشت: اطلاعات و دستاوردهای این سفر در دو هفته آینده درستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجه مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی این ستاد را متشکل از نمایندگان دستگاه‌های اقتصادی دولت، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون، انجمن صادر‌کنندگان خدمات فنی و مهندسی و نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ذکر کرد و یادآور شد: در این ستاد فرصت‌های جدیدی که در آفریقا با توجه به دستاوردهای این سفر و همچنین موانع و مشکلات موجود در توسعه تجارت با آفریقا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، حق‌بین با اشاره به اینکه جمع‌بندی این ارزیابی را به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری ارائه می‌دهیم تا قدم‌های بعدی توسط دولت در راستای این گزارش برداشته شود، تصریح کرد: با توجه به گستردگی این سفر ما در هر کشور حدود 38 تا 40 گزارش از اعضای هیات در مورد موضوعات مختلف گرفتیم که در روزهای آینده آن را بررسی کرده و جمع‌بندی این موضوعات مبنای کار ما در این حوزه خواهد بود.

وی آشنایی فعالان اقتصادی ایران با ظرفیت‌های موجود در آفریقا را از دستاوردهای این سفر عنوان کرد و افزود: نمایندگان بخش خصوصی در این سفر دریافتند که آفریقا سرزمین فرصت‌ها است و نه تنها می‌توانند در آفریقا کار کنند بلکه می‌توانند رقابت کنند. وی با تاکید بر اینکه آفریقا موقعیت خوبی برای تجار ایرانی است، اضافه کرد: به نظر می‌رسد این الگو و مدلی برای فعالیت در بخش‌های مختلف آفریقا ایجاد شده و قدم‌های اولیه در این خصوص برداشته شده است و قدم‌های بعدی بستگی به همفکری بین دولت و بخش خصوصی دارد.

مدیرکل دفتر راهبردی امور اقتصادی وزارت امور خارجه در خصوص قراردادهای منعقد شده در این سفر نیز گفت: در برخی موارد مذاکرات منتهی به قرارداد داشتیم و دربرخی موارد هم ایده‌های بسیار مناسبی شکل گرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر