گام‌های جدید برای تحرک‌بخشی به تعاملات بانکی با اروپا

۱۳۹۵/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۱۹۰

گروه ایران| لیناس لینکویسیوس، وزیر امور خارجه لیتوانی که در سفری سه روزه به تهران سفر کرده است، روز گذشته با حسن روحانی رییس‌جمهوری و محمدجواد ظریف رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌یی، ظریف در دیدار با همتای لیتوانیایی خود آخرین راه‌های گسترش همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار داد و با اشاره به روابط دو کشور اظهار داشت: مناسبات ایران و لیتوانی، روند رو بـه جلو دارد و ما امیدواریم از طریق رایزنی‌های جاری بتوانیم زمینه‌های همکاری‌ در بخش‌های سیاسی و پارلمانی را بیش از پیش گسترش دهیم و مجلس شورای اسلامی با توجه به نقش آن در شئونات قانون‌گذاری کشور، آمادگی دارد با پارلمان لیتوانی زمینه‌های همکاری‌های پارلمانی را تقویت کند.

وزیـر امور خارجه کشورمان بـا تشریح ظرفیت‌هـای اقتصادی و تجـاری اظهار داشت: موسسات جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارند در زمینه‌های فناوری، انرژی، LNG، نفت، کشاورزی، آموزش عالی، خدمات فنی و مهندسی با شرکت‌های دولتی و خصوصی و صاحبان صنایع و تجار لیتوانی در چارچوب منافع مشترک و متقابل، گام‌های بلندی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور بردارند. ظریف درخصوص زمینه معاملات بانکی پس از توافق برجام و با اشاره به گام‌هایی که 1+5 در آخرین اجلاس وزرای خارجه امریکا و انگلیس با مسوولان بانکی اروپایی در لندن برداشته‌اند، اظهار داشت: گام‌های جدید، آثاری برای تحرک بخشیدن به تعاملات مالی بانک‌های اروپایی به همراه داشته است ولی ما انتظار داریم به‌طور عینی و ملموس، گام‌های لازم را طرف‌های اروپایی برای تسهیل مراودات بانکی بردارند که پیامدهای آن را در اقتصاد کشورمان شاهد باشیم.

وی همچنین با اشاره به تحولات سوریه اظهار داشت: راه‌حل بحران سوریه، فقط احترام بر اراده مردم و حاکمیت سوریه است و طرح شرایط غیرواقعی در پروسه سیاسی و حمایت‌های همه‌جانبه برخی طرف‌های منطقه‌یی از گروه‌های تروریستی، موجب تضعیف آتش‌بس شده و فرآیند سیاسی را پیچیده‌تر خواهد کرد.

در ادامه این دیدار وزیر امور خارجه لیتوانی نیز با ارزیابی مثبت از روابط ویلنیوس با تهران اظهار داشت: ما علاقه‌مند به گسترش روابط اقتصادی و تجاری با ایران هستیم و شرکت‌های مختلف لیتوانی در شرایـط جاری در پـرتو توافق بـرجام در زمینه‌های تکنولوژیک و انرژی و کشاورزی، آمادگی دارند همکاری‌های خود را با شرکت‌های ذی‌ربط جمهوری اسلامی ایران تعمیق بخشند. در همین راستا، حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان نیز در دیدار با وزیر خارجه لیتوانی تاکید کرد: ایران و لیتوانی برای توسعه و تعمیق همکاری‌های مشترک، از امکانات گسترده‌یی برخوردارند که باید با بهره‌گیری مناسب از این امکانات، فصل نوینی در روابط خود بگشایند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر