رنسانس سیاسی در بهارستان

۱۳۹۵/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۱۸۹

اقتصاد و تعامل با دولت؛ دستور کار اصلی مجلس دهم است

گروه ایران| هدی احمدی|

نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی رسما کار خود را آغاز کردند. پارلمان دیروز مانند همیشه نبود. این موضوع را به محض ورود به خیابان‌های اطراف بهارستان و حضور ماموران امنیتی به راحتی می‌شد، فهمید. بسیاری از خبرنگاران خارجی و داخلی حدود ساعت هفت صبح برای گرفتن کارت‌های ورود آمده بودند. داخل مجلس هم با گذشته تفاوت داشت. فرش‌های قرمز پهن شده در مسیر جلسه، ارکستر صداو سیما برای نواختن سرود ملی، گذاشتن گل و عکس شهدای قدیم مجلس و میزهای پذیرایی از میهمانان و خبرنگاران حال و هوای دیگری به آنجا داده بود. اما افتتاحیه با 40 دقیقه تاخیر شروع شد که گمانه‌زنی‌ها خبر از انتظار برای حضور تمام سران لشکری و کشوری در صحن می‌داد. پس از نواختن سرود ملی ایران و تلاوتی از آیات قرآن کریم، اعضای هیات رییسه سنی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، معرفی و در جایگاه هیات رییسه حضور یافتند. با دعوت معاون قوانین مجلس نهم هیات رییسه سنی مجلس متشکل از هاشم‌زایی از حوزه انتخابیه تهران و متولد 1323 به عنوان رییس، ذوالقدر منتخب میناب و متولد 1325 نایب‌رییس، سید فاطمه حسینی منتخب تهران و متولد 1364 دبیر اول و سمیه محمودی منتخب شهرضا و متولد 1363 دبیر دوم و با حضور 265نفر از نمایندگان به‌طور رسمی برگزار شد. در ادامه نیز متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی را حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی رییس دفتر ایشان قرائت کرد. هاشم‌زایی زمانی که می‌خواست از حجت‌الاسلام والمسلمین گلپایگانی برای قرائت پیام رهبری دعوت کند به اشتباه از آقای محمدی‌گیلانی برای این قرائت دعوت کرد و این درحالی بود که محمدی‌گیلانی مدت‌ها پیش فوت کرده است. در ادامه و پس از صحبت‌های رییس‌جمهوری منتخبانی که در کنار میزشان یک جلد کلام‌الله مجید (برای اقلیت‌های مذهبی، کتاب مقدس خودشان) برای ادای سوگندنامه قرار داشت، سوگند خوردند که با تکیه بر شرف انسانی خویش که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشند و ودیعه‌یی که ملت به آنها سپرده است را به عنوان امینی عادل پاسداری کرده و در انجام وظایف وکالت، ‌امانت و تقوا را رعایت کنند و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند و از قانون اساسی اطاعت کنند و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهارنظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنان را مدنظر داشته باشند.

افتتاحیه مجلس دهم حدود دوساعت بیشتر به طول نینجامید. نمایندگان مجلس دهم پس از گزارش سخنان رییس‌جمهوری برای تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل، راهی حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) شدند تا مجلس از امروز کار بررسی اعتبارنامه‌های نمایندگان را آغاز کند.

چه کسانی برای افتتاحیه آمدند

حجت‌الاسلام سیدحسن روحانی، رییس‌جمهوری، آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی یادگار بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام محمد محمدی‌گلپایگانی رییس دفتر رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی و آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نیز از شخصیت‌هایی بودند که در مراسم آغاز به کار مجلس دهم، حضور به هم رساندند. محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری، مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران، غلامعلی حدادعادل، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، سردار سرلشگر سیدحسن فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، امیر سرتیپ عبدالرحیم موسوی جانشین فرمانده کل ارتش، ولی‌الله سیف رییس بانک مرکزی، بیژن زنگنه وزیر نفت و برخی دیگر از وزرای دولت همراه با تعدادی از سفرای خارجی از دیگر مقاماتی بودند که در صحن مجلس حاضر شده بودند. علی لاریجانی رییس مجلس نهم در ردیف اول و در کنار علی‌اکبر ناطق‌نوری نشسته بود و محمدرضا عارف منتخب اول مردم تهران در ردیف‌های میانی مجلس. غلامعلی حدادعادل هم که از آمدن به مجلس دهم بازمانده بود در ردیف اول و در کنار حسن خمینی نشسته بود و تقریبا بیشتر وقت خود را به صحبت با خمینی جوان گذراند.


مجلس دهم نقطه عطفی در نظام پارلمانی است

در روزی که مجلس میزبان میهمانان مختلف بود، از سوی مجلسی‌ها تنها عبدالرضا هاشم‌زایی رییس هیات رییسه سنی مجلس به رسم میزبانی سخنرانی کرد. وی با تشکر از شورای نگهبان و وزارت کشور و نهادهای نظامی و امنیتی برای برگزاری انتخابات گفت: مجلس دهم نقطه عطفی در نظام پارلمانی است. مجلسی که مردم در بیشتر حوزه‌های انتخابیه به تغییر و تحول رای داده‌اند و این مجلس نیز در نظر دارد که روح جسارت در تصمیم‌گیری، انسجام در حکمرانی و اقتدار در اجرای وظایف را در قوه مجریه بدمد و تقویت کند. هاشم‌زایی در ادامه اظهار کرد: رای‌دهندگان در اکثریت حوزه‌های انتخابیه به جای افراد به برنامه‌های کاندیداها رای دادند... رای‌دهندگان به نسل تازه سیاستمداران و نخبگان نشان دادند که فقط به یک برنامه سیاسی رای نداده‌اند و خواستار خروج از بسترهای مدیریتی هستند. وی خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران در شرایط خطیری قرار دارد. عبور از تورم لازم بود اما کافی نیست. تغییر در سیاست‌ها و تجدیدنظر در ستاد اقتصادی دولت و افزایش جسارت تصمیم‌گیری از ضروریات این مهم است. گرچه بحران کمبود نقدینگی قابل درک است اما تکیه بر آن از نشانه‌های رکود است و دولت باید برای تقویت اقتصاد ملی از سرمایه‌گذاری خارجی، مقررات‌زدایی و کوچک‌سازی اقتصاد داخلی استفاده کند.


تعامل قوا، راه‌حل مشکلات

حسن روحانی در افتتاحیه مجلس دهم صحبت‌هایش را با تبریک آغاز به کار مجلس آغاز کرد. وی از نمایندگان و هیات رییسه مجلس نهم به ویژه در همراهی‌شان با برجام تشکر کرد و گفت: البته روزها و ساعات‌ ملالت‌آوری هم داشتیم اما مجلس نهم در مساله مهم برجام به خوبی در کنار دولت و مردم ایستاد و زیر سایه رهبری توانستیم مهم‌ترین مساله سیاسی کشوری و بین‌المللی را به نحو احسن به مقصد برسانیم. وی با اشاره به اینکه دولت و مجلس رسالت‌ها و وظایف مشخص و جدا از هم دارند اما در عین حال وظایف مشترک فراوانی در کنار یکدیگر دارند، گفت: برای اینکه بتوانیم مشکلات کشور را حل کنیم باید تمام قوا تعامل داشته باشند. من برای وزیر علوم پنج بار و برای وزیر ورزش و جوانان چهار بار به مجلس آمدم. به هر حال ما باید تابع قانون باشیم زیرا با اجرای قانون می‌توانیم از مشکلات کشور عبور کنیم.

رییس‌جمهوری سخنانش را با اخباری در مورد وضعیت اقتصادی کشور ادامه داد و با بیان اینکه امسال شاهد رشدی 5درصدی خواهیم بود از رسیدن کاهش تورم به 10درصد خبر داد. وی گفت: دولت یازدهم کار خود را با مشکلات اجتماعی و اقتصادی زیادی شروع کرد. برهمین اساس برای رشدی بالا به سرمایه‌گذاری نیازمندیم که این امر بدون تعامل با دنیا امکان‌پذیر نیست. وی یکی از الزامات این رشد سرمایه‌گذاری 30 تا 50 میلیارد دلاری را استفاده از منابع خارجی علاوه بر سرمایه‌های داخلی اعلام کرد و گفت: ما در برجام به این نقطه رسیدیم که اگر وحدت و انسجام میان مردم، همکاری و هماهنگی بین قوا باشد و خطوط قرمزی که مقام معظم رهبری تنظیم کرده‌اند، مراعات شود می‌توانیم مشکل بزرگی مثل مذاکرات در برابر 6 قدرت بزرگ که یکی دوتای آنها از دشمنان قبلی و امروز ما هستند را حل کنیم. به گفته روحانی مردم در انتخابات نشان دادند که خواستار حل مشکلات اساسی جامعه به ویژه اقتصادی هستند. بنابراین کنار زدن مشکلات شرطی دارد و آن این است که همه آنها که امروز در این مجلس معظم اجتماع کرده‌ایم از منتخبان مردم در مجلس جدید تا سایر مقامات، بزرگان و نیروهای مسلح اگر همه دست به دست هم بدهیم و اولویت اول را اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی بدانیم، خواهیم توانست حتی در سال‌های آینده به رشد 8 درصدی دست یابیم.

روحانی ادامه داد: مجلس قواعد بازی افراد جامعه و شهروندان را در زمین بزرگ کشور و جامعه تعیین می‌کند و اگر قواعد بازی شفاف نباشد هر قدر بازیگر قوی و تمرین کرده باشد در کارزار رقابت با جهان بازنده است. رییس‌جمهور با بیان اینکه خود را فرزند مجلس می‌داند، یادآور شد: اگر همه کنار هم باشیم و سیاست ما برای اداره کشور تدبیر و خردورزی، استفاده از همه امکانات درونی و بیرونی به نفع منافع ملی و خاص مردم باشد، باعث پیشرفت کشور و رسیدن به خواست مردم خواهیم شد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی و اینکه پیام‌شان نیز اولویت کار دولت و مجلس را تعیین کرده است، اظهار امیدواری کرد که دولت و مجلس در تعامل با یکدیگر بتوانند، اهداف مورد نظر در رشد اقتصادی را محقق کند. پیش از سخنان رییس‌جمهوری، عبدالرضا رحمانی‌فضلی گزارشی از برگزاری انتخابات در مجلس قرائت کرد. وی ضمن شکر از همه نهادهای مسوول در انتخابات، سخنان خود را با اشاره به لزوم بازنگری در قانون انتخابات به پایان برد. وی گفت: مجموعه قوانین و مقررات فعلی برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، پاسخگوی نیازهای مجریان، ناظران و مردم شریف ایران نبوده و نیازمند اصلاح و بازنگری است.

وی همچنین از تدوین گزارشی در وزارت کشور در مورد اشکالات، نواقص، ابهامات وخلأ‌های موجود در فرآیند تدارک و تمهید برگزاری انتخابات از جمله: «ثبت‌نام از داوطلبان»، «تعیین و احراز صلاحیت‌ها» و... خبر داد و گفت: «امیدواریم که در تعاملی سازنده بین دولت یازدهم و مجلس دهم، پس از تصویب و ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات، شاهد تدوین و تصویب قانون جدید انتخابات در مجلس دهم باشیم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر