اجازه نقض برجام را نخواهیم داد

۱۳۹۵/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۱۱۱

سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه و رییس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: درخصوص مصوبه اخیر کنگره امریکا مبنی بر جلوگیری از خرید آب سنگین ایران توسط امریکا، این مصوبه در صورت تصویب هم اهمیتی ندارد.

وی با بیان اینکه این مصوبه باید به سنا برود و بعد از تصویب باید مورد وتوی رییس‌جمهور امریکا قرار گیرد، افزود: در دور قبلی که در مجلس سنا تلاش شد تا جلوی فروش آب سنگین ایران گرفته شود موفقیت‌آمیز نبود و رای نیاورد.

به گزارش ایرنا، عراقچی خاطرنشان کرد: اصولا طبق برجام امریکا و هیچ کشور دیگری متعهد به خرید آب سنگین از ایران نیست، تنها تعهدی که ایران دارد این است که مازاد بر نیاز آب سنگین خود را به بازارهای بین‌المللی عرضه کند برای فروش، اگر خریدار پیدا شد، شد و نشد هم نشد.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه آب سنگین کالای باارزشی است و مشتریان زیادی برای آن وجود دارد، اظهار داشت: امریکا خود 40تن آب سنگین ایران را خریداری کرد و برای 40تن دیگر با کشورهای دیگر درحال مذاکره هستیم.

به گفته رییس ستاد پیگیری برجام، اگر هم مشتری پیدا نشود در اجرای برجام مشکلی رخ نداده و نه آنها متعهد به خرید هستند و نه ما متعهد به فروش، ما فقط متعهد به عرضه هستیم.

عراقچی بااشاره به ترویج فضای ایران‌هراسی و تاثیر آن بر روند اجرای برجام گفت: تلاش‌هایی که برای ایران‌هراسی در داخل امریکا توسط جناح‌های تندرو و در منطقه هم در حال صورت گرفتن است در جهت اجازه ندادن به ایران برای استفاده از فضای برجام است. اینها همان جریاناتی هستند که تمام تلاش خود را کردند که مذاکرات هسته‌یی به نتیجه نرسد و وقتی آنجا ناکام ماندند به این مساله روی آورده‌اند.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: باید با سیاست ایران‌هراسی مبارزه کرد و فضای اعتمادبخشی را برای جامعه اقتصادی دنیا فراهم کنیم که روابط شکل گیرد. امریکا و رژیم صهیونیستی دشمنی خود را با ایران کنار نگذاشته‌اند و چالش‌های ما با آنها ادامه دارد و اجازه نخواهیم داد نقض برجام به‌طور صریح صورت گیرد.

لازم به ذکر است اعضای مجلس نمایندگان امریکا در تلاشی دیگر جهت کارشکنی در مسیر برجام، روز چهارشنبه هفته گذشته، با 251رای موافق در مقابل 168رای مخالف، به متمم سناتور جمهوری‌خواه رود دسانتیس مبنی بر ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران رای مثبت دادند. این درحالی است که باراک اوباما اعلام کرده برای خارج شدن این لایحه از دستور مذاکرات سنا و کنگره از حق وتوی خود استفاده خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر