پایبندی ایران به تمام تعهدات برجامی

۱۳۹۵/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۱۱۰

یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش فصلی خود در مورد ایران که روز جمعه منتشر شد، ضمن تاکید بر پایبندی ایران به توافق هسته‌یی اعلام کرد که آژانس همچنان به راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌یی اعلام شده در تاسیسات هسته‌یی و مکان‌های اعلام شده بیرون از این تاسیسات در ایران که مواد هسته‌یی در آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند طبق توافقنامه پادمان‌ها ادامه می‌دهد.

در گزارش آمانو آمده است: در تاریخ 15 دسامبر 2015 شورای حکام قطعنامه GOV/2015/72 را به تصویب رساند که در آن از جمله توجه کرد که همه فعالیت‌های نقشه راه بر اساس برنامه مورد توافق انجام شده و اینکه «این امر به بررسی موضوع از سوی شورای حکام» خاتمه می‌دهد.

در ادامه این گزارش آمده است؛ ایران ساخت رآکتور تحقیقاتی آب سنگین (رآکتور 04-IR) موجود را طبق طراحی اولیه آن پیگیری نکرده است. همچنین ایران به اطلاع‌رسانی به آژانس

در خصوص موجودی آب سنگین در ایران و تولید آب سنگین در کارخانه تولید آب سنگین ادامه داده و به آژانس اجازه داده است که بر میزان ذخایر آب سنگین ایران و مقدار آب سنگین تولید شده در HWPP نظارت کند.

این گزارش می‌گوید: همچنین ایران هیچ‌گونه غنی‌سازی اورانیوم یا فعالیت‌های تحقیق و توسعه مرتبط در FFEP انجام نداده و هیچ‌گونه مواد هسته‌یی در کارخانه وجود ندارد. از سوی دیگر، از روز اجرا و همان‌طور که از روز 16 ژانویه به آژانس ارائه شده ایران فعالیت‌های غنی‌سازی را در راستای غنی‌سازی بلندمدت و طرح تحقیق و توسعه غنی‌سازی انجام داده است.

ایران کماکان به آژانس اجازه داده تا از نظاره‌گرها و مهر و موم‌های الکترونیکی آنلاین در زمینه غنی‌سازی استفاده کند تا بدین وسیله وضعیت آنها در اماکن هسته‌یی به بازرسان آژانس مخابره و جمع‌آوری خودکار ثبت سوابق اندازه‌گیری توسط ادوات اندازه‌گیری نصب شده آژانس تسهیل شود. ایران بنا به درخواست، نسبت به صدور روادید درازمدت برای بازرسان منصوب آژانس اقدام کرده و برای آژانس در اماکن هسته‌یی، محل کار مناسب فراهم کرده و استفاده از محل کار در مکان‌های نزدیک سایت‌های هسته‌یی در ایران را تسهیل کرده است.

ایران در تاریخ 16 ژانویه 2016، همان‌طور که در نامه مورخ 7 ژانویه 2016 خطاب به مدیرکل تصریح شده، اجرای موقت پروتکل الحاقی موافقتنامه پادمان‌ها بر اساس ماده 17 (b)، تا زمان لازم‌الاجرا شدن آن و اجرای کامل کد اصلاحی 3.1 از ترتیبات فرعی موافقتنامه پادمان‌ها را آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا، در همین راستا رضا نجفی نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص گزارش اخیر آمانو گفت: گزارش مدیرکل آژانس دومین گزارش آژانس پس از اجرای برجام محسوب می‌شود که مجددا اجرای کامل اقدامات مرتبط هسته‌یی طبق برجام توسط ایران را تایید کرده است. وی افزود که در این گزارش کوتاه غیر از چند عدد و رقم که به واسطه اجرای اقدامات فنی تغییر کرده تقریبا بقیه مطالب آن تکراری است.

نخستین گزارش فصلی آژانس درباره اجرای برجام هفتم اسفند سال گذشته منتشر شد. گزارش جدید آژانس در نشست فصلی شورای حکام که هفته آینده در وین برگزار می‌شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. گزارش پنج صفحه‌یی یوکیو آمانو درباره اجرای برجام روز جمعه 7خرداد در اختیار 35 عضو شورای حکام قرار گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر