روی موج خبر

۱۳۹۵/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۰۰۱

رایزنی لاوروف برای پیوستن ایران به سازمان شانگهای- ایسنا| ختییر خاکیموف نماینده رییس‌جمهوری روسیه در سازمان همکاری‌های شانگهای روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که سرگئی لاوروف موضوع پیوستن ایران به این سازمان را در جلسه امروز شورای وزیران امورخارجه مطرح خواهد کرد. وی افزود: ما درخواست ایران را یادآوری خواهیم کرد. تاریخ را که بررسی کنیم می‌بینیم که ایران نخستین درخواست الحاق خود را در سال2006 ارائه کرد هرچند تهران در سال2008 یک درخواست برنامه‌ریزی شده و رسمی مطرح کرد. بنابراین این درک مشترک وجود دارد که ایران یک گزینه واقعی برای پیوستن به سازمان شانگهای به عنوان یک عضو کامل است.

ظریف به فنلاند سفر می‌کند- ایرنا| تارنمای دولت فنلاند خبر داد که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هفته آینده به هلسینکی سفر می‌کند. براساس بیانیه مطبوعاتی دولت فنلاند، محمد جواد ظریف روز سه‌شنبه 11خرداد با تیمو سوئینی وزیر امور خارجه فنلاند دیدار خواهد کرد. وزیران امور خارجه ایران و فنلاند درمورد روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌یی خاورمیانه و خلیج‌فارس، روابط ایران و اتحادیه اروپا و دیگر موضوع‌های بین‌المللی تبادل‌نظر خواهند کرد. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با سائولی نینیستو رییس‌جمهوری و ماریا لوهلا رییس مجلس فنلاند دیدار خواهد کرد. گفتنی است یک هیات بزرگ تجاری ظریف را در این سفر همراهی خواهند کرد.

تهران و مسکو برای مذاکرات صلح به اسد فشار بیاورند- ایسنا| مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در نشست خبری خود درباره روند مذاکرات صلح سوریه گفت: این وظیفه ما و دیگر اعضای گروه بین‌المللی حمایت از سوریه است که روی مخالفان سوری فشار بیاوریم اما وظیفه روسیه و به همان میزان وظیفه ایران است که روی بشار اسد (رییس‌جمهور) فشار وارد کنند، چیزی که ما تاکنون شاهد آن نبوده‌ایم. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره گزارشاتی که ادعا کرده‌اند ملا منصور، رهبر طالبان افغانستان با ایران ارتباط داشته است، گفت: ما نیز این گزارشات را دیده‌ایم اما هیچ اطلاعاتی درباره آن و بنابراین شفاف‌سازی و تایید آن دراختیار نداریم.

برگزاری کنفرانس بین‌المللی اندیشکده‌های جهان اسلام در یزد- ایرنا| هفتمین کنفرانس بین‌المللی اندیشکده‌های جهان اسلام (مجمع جهانی اسلام) صبح سه‌شنبه در هتل صفاییه یزد آغاز به کار کرد. حدود یکصد مهمان از 35کشور در این کنفرانس 2روزه که با عنوان «ارتباطات استراتژیک؛ ارزش‌ها، نهادها و شخصیت‌های مرجع» از سوی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجه برگزار می‌شود، حضور دارند. این کنفرانس بزرگ‌ترین گردهمایی اندیشکده‌های جهان اسلام تحت حمایت سازمان همکاری‌های اسلامی است و احمد داوود اوغلو نخست‌وزیر سابق ترکیه، عدنان منصور وزیر امور خارجه سابق لبنان و وزیر امور خارجه سابق بنین ازجمله مهمانان آن هستند.

واکنش رسانه‌های چین به امضای توافقنامه چابهار- ایرنا| رسانه‌های گروهی چین روز گذشته با بازتاب دادن امضای سند چابهار میان ایران، افغانستان و هند از آن به عنوان گامی بزرگ و مهم درراستای توسعه همکاری‌های منطقه‌یی و ایجاد فرصت‌های مشترک نام بردند. این رسانه‌ها در گزارش‌های خود همچنین تاکید کردند که امضای این سند همکاری نشان می‌دهد هر سه کشور عزم خود را برای گسترش همکاری‌های مشترک در عرصه‌های مختلف به‌ویژه امور اقتصادی جزم کرده‌اند. گلوبال تایمز، از نشریات پرتیراژ کشور چین در این خصوص نوشت: از دیدگاه سه کشور، این سند هیچ محدودیتی برای افزودن بر اعضای دیگری ندارد و کشورهای مختلف می‌توانند به آن ملحق شوند.

تبادل تجربیات قضایی ایران و روسیه در حاشیه اجلاس وزرای شانگهای- ایلنا| علیرضا جمشیدی رییس سازمان تعزیرات حکومتی در حاشیه اجلاس حقوقی بین‌المللی وزرای دادگستری عضو سازمان شانگهای با رییس و معاونان سرویس فدرال ضابطان اجرای احکام روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد. جمشیدی در این دیدار در مورد اجرای احکام در ایران توضیحاتی داد و از چگونگی اجرای احکام توسط سیستم نرم‌افزار یکپارچه در سن پترزبورگ مطلع شد و پس از آن دو طرف بر لزوم انتقال تجارب و انجام همکاری‌های مشترک تاکید کردند. در این دیدارها همچنین بر همکاری مشترک درخصوص قیمت‌گذاری در عرصه بین‌المللی و تبادل تجربیات و همکاری‌های اجرایی میان ایران و روسیه تاکید شد.

آذربایجان خبر رسانه‌های صهیونیستی در مورد برجام را تکذیب کرد- آنا| بخش رسانه‌یی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، خبر رسانه‌های اسراییلی در مورد اظهارات آراز عظیم‌اف معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان را تکذیب کرد. وزارت امور خارجه آذربایجان در این خصوص در بیانیه‌یی اعلام کرد: آذربایجان از توافق تاریخی که بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 از طریق مذاکره به سرانجام رسید، تقدیر می‌کند. این بیانیه می‌افزاید در دیدارهای انجام‌شده در تل‌آویو، درمورد مسائل منطقه‌یی، ازجمله مسائل خاورمیانه و قفقاز جنوبی و مسائل امنیت هسته‌یی تبادل‌نظر شده و در این دیدارها اعلام شده که همه کشورها، ازجمله ایران حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی دارد.

دولت تدبیر و امید فراجناحی است-ایرنا| محمدامین رضازاده مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: دولت تدبیر و امید، فراجناحی است ولی این فراجناحی بودن به معنای سکوت فرمانداران در برابر انتقادهای غیرمنصفانه از دولت نیست. رضازاده روز گذشته در دومین مرحله گردهمایی آموزشی و تخصصی فرمانداران و مدیران کل سیاسی استانداری‌های کشور در ساری با تاکید بر اینکه دولت یازدهم به ایده سیاسی فراجناحی بودن همچنان وفادار است، افزود: هم‌اکنون تعداد زیادی از فرمانداران و کابینه دولت یازدهم را نیروهایی تشکیل می‌دهند که در دولت‌های گذشته نیز حضور داشتند. وی ادامه داد: نگاه دولت تدبیر و امید در انتصاب مدیران در رده‌های مختلف برخورداری از درایت و تجربه کاری بوده و این امر نیز در دولت به اثبات رسیده است.

گزارش درباره وضعیت منطقه و بنیه دفاعی کشور- ایسنا| منصور حقیقت‌پور نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: اعضای این کمیسیون طی دو روز گذشته با ظریف و دهقان وزرای امور خارجه و دفاع دیدار کردند. به گزارش، حقیقت‌پور از دیدار اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت درباره این دیدار گفت، در این نشست صمیمانه، ظریف گزارشی را درباره وضعیت تحولات منطقه‌یی و عرصه بین‌الملل به نمایندگان ارائه کرد. حقیقت‌پور افزود: همچنین اعضای کمیسیون امنیت ملی روز گذشته با حسین دهقان وزیر دفاع دیدار کردند و سردار دهقان در این نشست توضیحاتی را وضعیت بنیه دفاعی کشور و نقش مجلس و این کمیسیون در ارتقا این حوزه ارائه کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر