روی موج خبر

۱۳۹۵/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۸۶۳

نظر رییس سابق سازمان جاسوسی انگلیس راجع به موضع ایران در مذاکرات سوریه| ایسنا| جان ساورز، رییس پیشین سازمان جاسوسی انگلیس (MI6) در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان‌ درباره روند مذاکرات بین‌المللی برای حل بحران سوریه گفت: در هر روند سیاسی حقایقی وجود دارد که تعیین می‌کند چه کسی بر سر میز مذاکره دارای نفوذ است. وی افزود: این حقیقت که ایران و روسیه بیش از غرب وارد عمل شده‌اند به این معنی است که تهران و مسکو در مذاکرات سیاسی در خصوص سوریه در موضع قوی‌تری نسبت به اروپا و امریکا قرار دارد. لازم به ذکر است، گروه بین‌المللی حمایت از سوریه در نوامبر سال 2015 برای حل بحران کنونی در این کشور با حضور کشورهایی از سراسر جهان تشکیل شد که در آن امریکا، روسیه، ایران به‌علاوه 15 کشور دیگر و سازمان ملل اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا حضور دارند.


جذب 3.5 میلیارد دلار سرمایه خارجی در دوران پسابرجام| ایلنا| محسن پاک‌آیین سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگویی اظهار داشت: رفع موانع بر سر راه اجرای اقتصاد مقاومتی، نیازمند شکست تحریم‌ها بود و شکست ساختار تحریم، مسیر مقاوم‌سازی اقتصاد را هموار کرد. وی با اشاره به اینکه پس از رفع تحریم‌ها، فضای ایران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی آماده شده است، گفت: در این دوره جمهوری اسلامی ایران موفق به جذب 3میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار برای ۴۱ طرح انجام شده است. سفیر ایران همچنین با اشاره به اتفاق‌های خوب در حوزه حمل و نقل ریلی به احداث خط آهن رشت - آستارا با مشارکت جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: مراحل ساخت این مسیر آغاز شده و با مشارکت 500میلیون دلاری آذربایجان در این طرح، ما شاهد رشد عملیاتی در ساخت این مسیر هستیم.


بهره‌وری حلقه گمشده اقتصاد ایران| فارس| اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور در مراسم معرفی دستاوردهای جدید صنعت دارویی کشور که در مرکز واحدهای فناوری فرآورده‌های دارویی برگزار شد طی سخنانی اظهار کرد: بهره‌وری یکی از حلقه‌های گم ‌شده اقتصاد ایران است که نیاز به آن حیاتی است و ما باید به یک بهره‌وری مناسب برسیم. جهانگیری تصریح‌ کرد: سهم زیادی از رشد اقتصادی بسیاری از کشورها از افزایش بهره‌وری ازجمله بهره‌وری نیروی انسانی، سرمایه فیزیکی و عوامل تولید به دست می‌آید درحالی که ما بدترین وضعیت بهره‌وری را داریم به طوری که در سه سال گذشته تنها در رشد بهره‌وری تاکید شده است. معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: با توجه به اقداماتی که در عرصه اقتصادی انجام گرفت، تراز تجاری ما در سال گذشته مثبت شد که در این موضوع بسیار خرسندیم اما وقتی این مساله برای ما خوشحال‌کننده‌تر می‌شود که صادرات ما بیشتر متکی به مغز انسان‌ها و از جنس تولید داروها و صادرات آنها باشد.


رفتار دوگانه امریکایی‌ها محل نگرانی جدی است| ایسنا| دریادار علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی کشورمان، روز شنبه در دیدار با موری مک کالی وزیر خارجه نیوزیلند گفت: با وجود حسن نیت جمهوری اسلامی برای اجرای برجام و همچنین تلاش موثر برخی کشورهای طرف توافق برای سرعت دادن به اجرای این برنامه، رفتار دوگانه و سراسر ابهام ایالات متحده امریکا همچنان محل نگرانی جدی است. وی در ادامه با تبیین رویکردهای اقتصادی ایران در شرایط پس از توافق افزود: عرصه‌های جدیدی از فرصت‌های بالقوه اقتصادی میان ایران و کشورهای مختلف آسیایی پدید آمده که با فعلیت یافتن آن شرایط رشد و شکوفایی قابل توجه در همکاری‌ها فراهم خواهد شد.


آمادگی ارتش تحت هر شرایطی| ایرنا| امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران گفت: امریکا در سال 2001 نقشه حمله به ایران را داشت اما با دیدن این قابلیت‌ها عقب‌نشینی و بعد از آن راهبرد خود را عوض کرد و با تقویت گروه‌های تکفیری که منابع مالی آنها از طریق برخی کشورهای منطقه تامین می‌شود، اهداف خود را پیش برد. امیر سرتیپ پوردستان دیروز در محل رزمایش بیت‌المقدس 28 در منطقه کویر مرنجاب آران و بیدگل در جمع نیروهای شرکت‌کننده در این رزمایش افزود: آنچه مردم از نیروهای مسلح می‌خواهند، آمادگی در هر شرایط است و این آمادگی‌ها سبب اعتماد به نفس ما برای انجام وظیفه و خدمت به ملت ایران به عنوان بازوان مسلح نظام است.


نامه توکلی به جهانگیری در مورد قراردادهای نفتی| ایسنا| احمد توکلی نماینده تهران در مجلس نهم در نامه‌یی خطاب به معاون اول رییس‌جمهور استفاده از مدل جدید قراردادهای نفتی را برخلاف مصالح ملی و منافع استراتژیک نظام عنوان کرد و خواستار تغییر استراتژیک راهبرد دولت در جذب سرمایه و فناوری خارجی در صنعت نفت و گاز شد. در بخشی از این نامه آمده است: «سرنوشت چند دهه آینده حوزه انرژی، بودجه دولت، اقتصاد ملی و شاید سیاست و استقلال کشور به این مصوبه هیات وزیران که مبنای قراردادهای جدید نفت و گاز خواهد بود، گره خواهد خورد.» همچنین توضیحاتی درباره افراد، گروه‌ها و نهادهای منتقد مدل جدید قراردادهای نفتی و نحوه برخورد وزیر نفت و معاون اول رییس‌جمهور با این انتقادات بیان شده است.


نامزد ریاست مجلس دهم در سومین جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید معرفی می‌شود| ایرنا| محمدعلی وکیلی، سخنگوی فراکسیون امید از برگزاری سومین نشست مجمع عمومی این فراکسیون برای معرفی نامزد ریاست مجلس بعد از ظهر چهارشنبه - پنجم خرداد - خبر داد و گفت: در این جلسه برای تعیین شاخص‌های تصدی مسوولیت‌ در هیات رییسه و نیز پیرامون ارکان مجلس تصمیم‌گیری خواهد شد. وی افزود: در این جلسه همچنین در مورد عضویت اعضا در کمیسیون‌های تخصصی مجلس با توجه به تجربه و تخصص افراد و مواردی که در آیین‌نامه داخلی مجلس ذکر شده، گفت‌وگو خواهد شد.


اعتراف ترامپ در مورد قدرت ایران| ایسنا| دونالد ترامپ نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روی امریکا در گفت‌وگو با یک برنامه زنده تلویزیونی در شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت که کشورش به علت توافق بر سر برنامه هسته‌یی ایران، از این کشور یک قدرت ساخت. وی که همواره در مخالفت با سیاست‌های باراک اوباما رییس‌جمهور امریکا، از توافق هسته‌یی ایران و گروه 1+5 انتقاد کرده است، این توافق را احمقانه توصیف کرد. وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به حمایت قدرت‌هایی مثل ایران و روسیه از اسد، آیا وی قصد کنار زدن رییس‌جمهور سوریه را دارد؟ گفت که امریکا مشکلات بزرگ‌تری از مساله بشار اسد دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر