دیدار رییس کل بانک مرکزی با وزیر خزانه‌داری امریکا

۱۳۹۵/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۵۰۹

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا: می‌خواهیم به بانک‌های بین‌المللی برای کار با ایران اطمینان دهیم

گروه جهان

رییس کل بانک مرکزی ایران که برای شرکت در نشست مشترک بهاره بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در راس هیاتی متشکل از معاونت‌های ارزی و اقتصادی این بانک به امریکا سفر کرده است، روز پنج‌شنبه در واشنگتن با جک لو وزیر خزانه‌داری امریکا دیدار کرد.

به گزارش «تعادل»، جک لو در این دیدار تاکید کرد که امریکا تا زمانی که ایران به تعهدات خود براساس برجام عمل کند، با حسن‌نیت به اجرای تعهدات مرتبط با تحریم‌ها ادامه خواهد داد. وزارت خزانه‌داری امریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که در این روز علاوه بر مقام‌های ژاپنی و چینی با رییس بانک مرکزی ایران دیدار خواهد کرد. این دیدار پشت درهای بسته انجام شد و جزییات بیشتری از این دیدار منتشر نشده است.

این ملاقات درحالی انجام شد که مخالفت‌ها در کنگره با احتمال تسهیل انجام معاملات دلاری موسسات و شرکت‌های خارجی با ایران ادامه دارد. وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در دیداری که با رییس بانک مرکزی ایران داشته، گفته واشنگتن تا زمانی که «برجام» در حال اجراست، به تعهدات خود با حسن‌نیت عمل می‌کند. جک لو در این دیدار گفته است تا وقتی که ایران به توافق‌های اتمی خود در ارتباط با برنامه جامع اقدام مشترک عمل می‌کند، امریکا هم با حسن‌نیت به تعهدات خود در زمینه برداشتن تحریم‌های هسته‌یی عمل خواهد کرد. دیدار جک لو و ولی‌الله سیف در حاشیه نشست بانک جهانی در واشنگتن امریکا انجام شده‌ و این گفت‌وگوها پشت درهای بسته صورت گرفته و جزییات بیشتری از این دیدار با خبرنگاران در میان گذاشته نشده است. تهران از امریکا خواسته است به کشورها و طرف‌های دیگر در زمینه مبادلات با ایران، تعهدات لازم را بدهد. مقامات ایالات متحده ادعا می‌کنند تهران حق دارد از امتیازهایی که در پی توافق اتمی به دست آورده، استفاده کند اما تاکنون اقدام عملی از سوی امریکا در این رابطه مشاهده نشده است. جان کری وزیر خارجه امریکا، در تاریخ ۱۷فروردین ماه گفته بود ایران به‌دلیل اینکه تعهدات هسته‌یی خود را انجام داده، کاملا حق دارد از مزایای این توافق بهره‌مند شود. به گفته کری، دولت باراک اوباما تلاش می‌کند به بانک‌ها این اطمینان را بدهد که در زمینه‌های مجاز با ایران همکاری کنند.


اطمینان‌بخشی به بانکداران اروپایی

یک هیات بلندپایه از اتحادیه اروپا به ایران سفر می‌کنند تا بانک‌های بین‌المللی را نسبت به تجارت با جمهوری اسلامی ایران مطمئن کنند.

به گزارش فارس و به نقل از آبزرور، فدریکا موگرینی مسوول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سرپرستی این هیات که امروز و فردا در تهران خواهند بود را به‌عهده خواهد داشت. این هیات شامل 7کمیسیونر اتحادیه اروپا در بخش‌های انرژی، تجارت و صنعت است. آبزرور نوشته است، این سفر بخشی از سیاست تنش‌زدایی است که به‌دنبال توافق هسته‌‌یی با ایران حاصل شده است. متئو رنتزی نخست‌وزیر ایتالیا نیز اوایل این هفته با گروهی متشکل از 60تاجر و روسای بنگاه‌های تجاری برای امضای قراردادهایی در بخش‌های نفت، گاز و حمل‌ونقل به ارزش 7میلیارد یورو به تهران سفر کرد. یک مقام ارشد اتحادیه اروپا روز چهارشنبه گفت این تعداد کمیسیونر «پیام منسجم و یکپارچه» مشارکت دوباره (با ایران) را به همراه دارد. وی افزود: این سفر برای «اطمینان‌بخشی مجدد به همه از اینکه همکاری با ایران ممکن است» طراحی شده است. وی توضیح داد: بانک‌های بین‌المللی که خدمات آنها برای پی‌ریزی سرمایه‌گذاری خارجی آتی موردنیاز خواهد بود، نسبت به بازگشت به ایران به علت نگرانی‌های قانونی و سابقه‌یی در ارتباط با شبکه پیچیده تحریم‌های اعمالی اتحادیه اروپا و امریکا در سال‌های اخیر اکراه دارند. تحریم‌ها لغو شده اما برخی از آنها باقی مانده است. در آستانه سفر موگرینی، اتحادیه اروپا ممنوعیت اعطای ویزا و بلوکه دارایی‌های 82مقام امنیتی و قضایی ایرانی را برای یک سال دیگر تمدید کرد. این مقام اتحادیه اروپا بااشاره به شرکتی بلژیکی که نقل‌وانتقالات بین‌المللی را مدیریت می‌کند، ادامه داد: «سه بانک ایرانی تاکنون به سوییفت وصل شده‌اند... بانک‌های بزرگ همکاری مجدد با ایران را راه‌اندازی نکرده‌اند و بازسازی اعتماد و اطمینان زمان‌بر است.»

قبلا، بانک‌های بزرگی نظیر بانک فرانسوی بی‌ان‌پی پاریباس برای نقض تحریم‌ها 9میلیارد دلار جریمه شدند. اسدالله عسگراولادی تاجر ایرانی، پس از نشستی با گروهی از بانک‌های هنگ‌کنگی در 6آوریل گفته بود: «آنها به ایران گفته‌اند... تجارت با شما خطرناک است. بانک‌های اروپایی نیز به‌همین دلیل می‌ترسند.» این مقام اتحادیه اروپا گفت: «ایران می‌خواهد به سازمان تجارت جهانی بپیوندد و ما تمایل داریم در این زمینه نقش حمایتی داشته باشیم.» باتوجه به اینکه ایران روی ذخایر عظیمی از نفت و گاز قرار دارد که اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به روسیه می‌تواند به آن ورود پیدا کند، این مقام اروپایی تصریح کرد: «نفت و گاز حوزه‌های بدیهی همکاری هستند.» وی افزود: اتحادیه اروپا برنامه 5میلیارد یورویی برای مدرن‌سازی برنامه غیرنظامی انرژی هسته‌یی ایران تدارک دیده و دیگر فرصت‌ها در بخش‌های هوایی و ریلی ایران را درنظر دارد. این مقام اروپایی همچنین افزود که هیچ ملاقاتی با جامعه مدنی در دستور کار نخواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر