اقتصاد ایران واقعیتی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت

۱۳۹۴/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۲۰۷

گروه ایران

بلافاصله بعد از اجرایی شدن برجام و گسسته شدن زنجیره تحریم‌های اقتصادی دامنه وسیعی از کشورها و شرکت‌های بزرگ اقتصادی برای طراحی مناسبات اقتصادی تازه با ایران پیشگام شدند. کنفرانس اقتصادی «بررسی فرصت‌ها و چالش‌های اقتصادی ایران» با حضور محمد نهاوندیان رییس‌دفتر رییس‌جمهوری ایران در لندن گشایش یافت. این کنفرانس یک روزه از ساعت9 صبح روز گذشته (19اسفند) با حضور شماری از مقامات و فعالان اقتصادی ایران و انگلیس، تحلیلگران و مشاوران اقتصادی در هتل «لندمارک» لندن گشایش پیدا کرد. براساس برنامه اعلام شده، محمد نهاوندیان معاون رییس‌جمهور، پیمان قربانی عقیل‌آبادی معاون اقتصادی بانک مرکزی ایران، ساجد جاوید وزیر امور تجارت انگلیس، لرد نورمن لامونت فرستاده ویژه تجاری دیوید کامرون به ایران و مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ازجمله سخنرانان این کنفرانس هستند.


بررسی و ارزیابی اقتصاد پربرکت ایران

در بخش صبحگاهی این کنفرانس «چشم‌انداز اقتصادی و ژئوپلیتیک ایران»، «تحریم‌ها و روند گشایش آنها»، «خدمات مالی و روند اصلاح ساختار مالی» و «راهبرد سرمایه‌گذاری در ایران» محور اصلی مباحث سخنرانان بود. در بخش عصرگاهی این کنفرانس نیز موضوعاتی همچون «منابع طبیعی ایران و رقابت‌پذیری»، «فرهنگ بازار مصرف در ایران» و «ظهور فناوری ایران» بررسی شد. این کنفرانس به ابتکار روزنامه فایننشال تایمز و با همکاری بانک خصوصی تجاری فوربس- مانهاتن برگزار شده است و قصد دارد به چالش‌ها و فرصت‌های پیوستن مجدد ایران به اقتصاد جهان بپردازد. در این کنفرانس علاوه بر برخی مقامات بازرگانی و سیاسی، سرمایه‌گذاران بزرگ بین‌المللی، شرکت‌ها و سازمان‌های جامعه مدنی شرکت کرده‌اند. نشست ایران فایننشال تایمز، پتانسیل ایران را به‌عنوان موتورخانه اقتصادی همچنین نیروهای فرهنگی، ژئوپلیتیک و فرهنگی کشور که آینده آن را شکل خواهند داد بررسی می‌کند. فایننشال تایمز درمورد این کنفرانس نوشت، «ایران کشوری پربرکت است. این کشور علاوه بر منابع گسترده نفتی، فرهنگ پویایی دارد که آن را به کشوری «نه فقط نفت‌خیز» بدل کرده است.» همچنین «جمعیت جوان و زیرک ایرانی این قابلیت را دارند که کشورشان را به سمت دنیای مدرن سوق دهند.» این روزنامه بااشاره به برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران افزود: «درحالی که شرایط اقتصادی ایران رو به بهبودی است این سوال برای سرمایه‌گذاران مطرح می‌شود که چه گام‌هایی را باید برای ورود به بازار ایران طی کنند.» مهم‌ترین سخنران این مراسم که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران برای تشریح مواضع دولت ایران راهی لندن شده محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهوری است.


تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران

محمد نهاوندیان دیروز در سخنانی در کنفرانس اقتصادی «بررسی فرصت‌ها و چالش‌های اقتصادی ایران» در لندن ضمن تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تبیین ظرفیت‌های بالقوه ایران گفت: اقتصاد آینده‌دار ایران واقعیتی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. به گزارش ایرنا، دولت محمد نهاوندیان بااشاره به اینکه ایران امن‌ترین کشور منطقه خاورمیانه است، گفت: نقش ایران در منطقه غیرقابل انکار است و جمهوری اسلامی ایران در صلح و امنیت و پیشرفت منطقه، از هر لحاظ بالاترین جایگاه را دارد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه عصر جدیدی در اقتصاد ایران ایجاد شده است، افزود: می‌توان گفت عصر رشد و ثبات اقتصادی در ایران آغاز شده است. پیش‌بینی‌های حتی موسسات غربی نیز از رشد ٥/٥درصد براساس سال٢٠١٦ و سال‌های بعد دارد و این بیش از دو برابر متوسط رشد ١٠سال گذشته است.

محمد نهاوندیان در این اجلاس که سرمایه‌گذاران بزرگ، مدیران ارشد بانک‌ها، صاحبان بنگاه‌های اقتصادی و شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی زیادی از انگلیس و سایر نقاط جهان حضور داشتند، در تبیین ظرفیت‌ها و فرصت‌های پیش رو در اقتصاد ایران و نیز رویکردهای جدید ایران برای تعامل با اقتصاد جهانی در حوزه سرمایه‌گذاری، انتقال فناوری، تولید و صادرات مشترک افزود: در رویکرد واقع‌بینانه، آینده را باید شناخت و در رویکرد پیشرو در ساختن این آینده باید شریک شد. مهم این است که اقتصاد پرقدرت و آینده‌دار ایران واقعیتی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.


ظرفیت‌ها و سیاست‌های اقتصادی ایران

رییس دفتر رییس‌جمهوری در نقد تحریم‌ها علیه ایران گفت: خوب که دقت کنید عدم توجه به واقعیت‌های انکارناپذیر ایران به ناکامی انجامیده است. تجربه نشان داده سیاست ظالمانه تحریم بازی باخت- باخت بود و تجربه اخیر برجام نشان از پیروزی سیاست برد-برد دارد. در تجربه اقتصادی هم باید به‌دنبال برد-برد باشیم. آینده اقتصاد ایران فرصتی برای همه است. همه کسانی که تعامل سازنده را باور داشته و بخواهند در مسیر پیشرفت مشارکت داشته باشند.

نهاوندیان در ادامه با تاکید بر اینکه در شناخت اقتصاد ایران دو مولفه را باید درنظر داشت، گفت: «این دو مولفه عبارتند از: ظرفیت‌ها و سیاست‌ها.» وی از نفت و گاز و پالایش، نیرو و برق و آب، معادن و صنایع معدنی، خودرو، خدمات فنی و مهندسی که در 10سال گذشته ٢٣٣پروژه توسط ایران در کشورهای دیگر به انجام رسیده، توریسم و حمل‌ونقل به‌عنوان بخش‌های مهمی از ظرفیت‌های اقتصاد ایران نام برد.


کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در ایران

نهاوندیان در ادامه صحبت‌هایش در این کنفرانس افزود: «ایران در دو سال گذشته ریسک اقتصادی را کاهش داده و در کنار آن کاهش تورم، ایجاد ثبات در بازار ارزی و رونق دادن به بورس، ایجاد ثبات در سیاست‌های اقتصادی و کاهش ریسک سیاسی و تحکیم مناسبات با همسایگان ازجمله اقدامات دو سال گذشته دولت ایران بوده است.»

رییس دفتر رییس‌جمهوری افزود: نگاه ایران در حوزه سرمایه‌گذاری‌های مشترک در بخش‌های مختلف واقع‌بینانه، رو به آینده است و برای گسترش این سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش تعامل و همکاری‌ها برنامه‌ریزی‌های خوبی به عمل آمده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر