6 میلیارد دلار صادرات به‌ترکیه در نیمه اول سال

۱۳۹۳/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۹۷

سفیر ایران در ترکیه از صادرات 6میلیارد دلاری ایران در هفت ماه نخست سال به‌ترکیه خبر داد. به گزارش مهر، علی رضا بیکدلی، سفیر ایران در ترکیه در خصوص حجم روابط تجاری ایران و ترکیه گفت: حجم روابط در هفت ماهه نخست سال 2014 براساس آمار ثبت شده در گمرک ترکیه حدودا 8/7میلیارد دلار بوده. به‌‌طور متوسط ‌هر ماه 1/1میلیارد دلار تجارت انجام شده است. در این هفت‌ماه صادرات ترکیه به‌جمهوری اسلامی ایران 8/1میلیارد دلار و صادرات ما با احتساب نفت و گاز حدودا 6میلیارد دلار ثبت شده است. وی افزود: حجم روابط تجاری دو کشور در سال 2012 به حدود 23میلیارد دلار رسید که مبلغ قابل توجهی از آن تجارت طلا بود این تجارت در مرداد 1392به‌دنبال قرار گرفتن فلزات گرانبها در جدول تحریم‌ها متوقف شد.

با این وجود در آمار سه ماهه اول سال 92 هنوز اثر طلا دیده می‌شد اما امسال طلا کلا از گردش تجاری خارج بوده است. در حال حاضر در روابط دو کشور برای حدود 15میلیارد دلار ظرفیت‌سازی شده است. موافقتنامه تجارت ترجیحی، مذاکرات در بخش انرژی و صنعت فرصت‌هایی جدیدی را نوید می‌دهد. هدف رسیدن به 30میلیارد دلار در پایان سال 2015 است که مقامات هر دوکشور بر نیل به آن همواره تاکید داشته‌اند. بیکدلی در خصوص رفت و آمدهای مقامات دوکشور در آینده نزدیک گفت: رفت و آمد مقامات دو کشور برای مذاکره و توافق درباره طرح‌های جدید، پیگیری و اجرای توافقات قبلی، رایزنی‌های سیاسی و تبادل تجربه، شرکت در نشست‌های چند جانبه منطقه‌یی و بین‌المللی انجام می‌شود. این دیدارها نماد توسعه مناسبات است. روسای جمهور دوکشور در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل دیدارکردند. سفر رییس مجلس شورای اسلامی به ترکیه و سفر چندین وزیر را انتظار داریم. سفر معاون اول رییس‌جمهور به‌ترکیه دربرنامه است. در قالب نشست‌های دی هشت، اکو و کومسک هیات‌های زیادی در ماه‌های آینده دیدار خواهند داشت.

سفیر ایران در آنکارا در خصوص بحث گردشگری بین دو کشور تصریح‌کرد: درجریان دیدارها و گفت‌وگوهای مقامات عالی‌رتبه دو کشور در یک‌سال اخیر موضوع گردشگری از موضوعات دارای اولویت بوده است. به‌دلیل نزدیکی و همسایگی دو کشور، وجود وسایل حمل و نقل متنوع، وجود حوزه‌های متنوع و زمینه‌های گردشگری و تاکید و پیگیری دولت‌ها بر گسترش همکاری دربخش گردشگری این همکاری‌ها قطعا رشد خواهد کرد.

وی افزود: اعتقاد دارم برای جلب گردشگران ترک باید دوره‌یی را تعیین و هدف رقمی را مشخص کنیم. به صورت نمادین می‌توان ادعا کرد که اگر ما نتوانیم در مقیاس بزرگ پای گردشگران ترکیه را به ایران باز کنیم قادر نخواهیم بود پای گردشگران کشورهای دیگر را به ایران باز کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر