روحانی: برجام دستاورد ملی است نه جناحی

۱۳۹۴/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۱۸۲

برخی به مردم دروغ نگویند؛ سرمایه، فناوری و مشارکت را گرفتیم نه کالای ساخت خارج را

گروه ایران

حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران دیروز در آیین اعطای نشان‌های درجه یک لیاقت، مدیریت و شجاعت به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح این روز را روز قدردانی از سرداران فداکار صحنه دفاع بین‌المللی از یک ملت دانست و گفت: «اگر دولت یازدهم هنری داشت این بود که توانست بهترین‌ها را برای این مصاف بزرگ برگزیند که اگر اینها نبودند کار بسیار سخت می‌شد.» روحانی در این مراسم از شب‌های «پراسترس» مذاکرات هسته‌یی سخن گفت و از «تشابه» شب توافق هسته‌یی با شب عملیات کربلای5 صحبت کرد و از حاشیه‌سازان خواست به مردم دروغ نگویند و اعلام کرد که ایران در جریان توافق هسته‌یی انتقال سرمایه، فناوری و مشارکت را به‌دست آورده نه کالای ساخت خارج را.

به گزارش ایرنا، روحانی در این مراسم گفت: ‌امروز روز پرافتخاری برای ایران است تا ادای وظیفه نسبت به کسانی که رنج و سختی و مشکلات را به جان خریدند تا رنجی از دوش مردم بردارند، داشته باشیم. وی با تاکید بر اینکه هر چه داریم از امام‌خمینی(ره) داریم، خاطرنشان کرد‌: استقلال، سربلندی، عزت و پایمردی و اعتماد به نفسی که امروز داریم همه از امام‌خمینی(ره) است. روحانی با طرح این سوال که چه کسی ما را پیروز کرد؟ گفت: «روزهای سختی را پشت‌سر گذاشتیم. ساعات سخت. شب‌های سخت، روزهای سخت و به همان‌قدر که عملیات کربلای 4 و 5 تصمیم‌گیری‌اش برای ما سخت و سرنوشت‌ساز بود به همان نسبت هم شب توافق ژنو برای ما سخت بود و از سرشب تا 5صبح حرف زدیم و در تماس بودیم؛ اما راه را گم نکردیم؛ خدا ما را تنها نگذاشت و دست یاری‌اش را روی شانه مذاکره‌کنندگان را به عیان دیدیم.» رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «اگر لازم بود 10 یا 17شبانه‌روز تلاش کردند، سختی‌ها کشیدند، نه من یادم می‌رود و نه دکتر ظریف که به او گفتم آقای ظریف از تو می‌خواهم حرف آقا روی زمین نماند و او با توانمندی، شهامت، ایستادگی و کاردانی این کار بزرگ را انجام داد.»

روحانی افزود: «اگر رهبر معظم انقلاب نبودند، انسجام ملی نبود، اگر رهبری نبودند، وحدت ملی نبود، اگر رهبری نبودند، دستاورد ما در این حدی که امروز می‌بینیم، نبود یا شاید دستاوردی نداشتیم.»

برجام دستاورد ملی است نه جناحی

رییس دولت یازدهم با تاکید بر اینکه این افتخارات نه کار حزبی و دولتی بلکه افتخاری ملی است، اظهار داشت: «بی‌تردید فرو ریختن ساختمان تحریم و دیوار بی‌اعتمادی در برابر جهان که من از دو سال پیش ترک‌های آن را مشاهده کردم، افتخاری نه از آن دولت یازدهم و نه فکر و جناح خاص بلکه افتخاری از آن ملت بزرگ ایران است.»

روحانی یادآور شد: «رییس‌جمهور فرانسه نیز گفت که در سال2012 یعنی سال91 سران قدرت‌های بزرگ برای ساعت و روز حمله به ایران در حال مشورت بودند اما امروز می‌بینیم که همه آنها برای مشارکت با ایرانیان و برای حضور اقتصادی در کنار ملت ایران با یکدیگر مشورت می‌کنند.»


مشارکت بین‌المللی به‌جای تحریم بین‌المللی

رییس‌جمهوری گفت: «کار بسیار عظیمی انجام شد، تهدید تبدیل به فرصت شد. به‌جای تحریم مشارکت دسته‌جمعی انجام شد. برخلاف آنچه برخی کودکانه سخن می‌گویند؛ آنچه بعد از برجام ما برای ملت ایران خواهیم گرفت کالای ساخت خارجی به جای کالای داخلی نیست و سرمایه و فناوری و مشارکت برای تصاحب بازارهای جدید را خواهیم گرفت.» روحانی ادامه داد: «دروغ به مردم نگویند، ملت ما خواهند دید ما دروغ نگفتیم. ما از روز اول راست گفتیم و هرچه به مردم وعده دادیم خدا یاری کرد و انجام دادیم و بعد از آن هم انجام خواهیم داد.» رییس دولت یازدهم اضافه کرد: «به حول و قوه الهی ناوگان حمل‌و‌نقل ایران را نوسازی خواهیم کرد. نخواهیم گذاشت مردم ایران در هواپیماهای کهنه با ترس و لرز بنشینند و تحقیر شوند.»

رییس دولت تدبیر و امید از روسای دولت‌های قبل تشکر کرد و گفت: همچنین از همه روسای جمهوری، از زمان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و دولت او که در زمینه هسته‌یی تلاش کرد، از دولت حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی که در دوره خود تلاش کرد و از دو دولت آقای احمدی‌نژاد و از همه قدردانی می‌کنم، همه به سهم خود، کار، تلاش و خدمت کردند، تلاش کردند که برای این مردم افتخار بیافرینند و امیدوارم که اجر و مزد هر کسی به سهم خود با خدای بزرگ باشد.

روحانی همچنین از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تشکر کرد و گفت: از همه کسانی که در این مسیر ما را یاری کردند، همه مذاکرات‌کنندگان گذشته، تمام مسوولان سازمان انرژی اتمی، وزارت دفاع، وزارت اطلاعات که در همه ادوار کمک و یاری کردند، قدردانی می‌کنم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر