بعیدی نژاد: قدرت جهانی همراه با مسوولیت‌پذیری در مورد ایران صادق است

۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۷۹۸

اندیشکده امریکایی هادسون در گزارش تحلیلی، با بررسی عوامل و فاکتورهای مختلف، ایران را در میان 8کشور قدرتمند جهان در سال2016 قرار داد. در این گزارش آمده است، در سال2015 اغلب قدرت‌های بزرگ جهانی در کنترل حوادث داخلی و خارجی خود ناتوان بوده‌اند، جز ایران که در این سال توانست به لطف موفقیت‌های دیپلماتیک خود، هم بر دستاوردها و موفقیت‌های سیاسی‌اش بیفزاید و هم خود را در رده‌بندی قدرت‌های بزرگ جای دهد.

به گزارش ایرنا، تحلیلگران این موسسه که از امریکا به عنوان مقام اول این لیست نام برده‌اند، یادآور شده‌اند که مذاکرات و امضای توافق هسته‌یی باعث شد تا رابطه امریکا با متحدان منطقه‌یی خود از جمله عربستان و رژیم صهیونیستی تیره شود و این امر سبب خودمحوری سعودی‌ها و افزودن بر تنش‌های منطقه‌یی شده است. عربستان که از قدرت اقتصادی بزرگ‌تری نسبت به ایران برخوردار بود، تلاش کرد با پایین آوردن تزریق نفت و قیمت آن، اقتصاد ایران را با شکست مواجه کند و برای نیل به این هدف از همه ابزارها استفاده کرده‌اند؛ اما ایران با تقویت دیپلماسی سعی کرد به گونه‌یی دیگر هدف را دور بزند و سرانجام موفق به نتیجه رساندن توافق هسته‌یی و لغو تحریم‌ها شد. این موسسه می‌افزاید: سعودی‌ها برای همیشه قادر به ادامه این وضعیت نخواهند بود و هرچه بیشتر برای مواجهه با ایران هزینه کنند، در عین حال موقعیت سیاسی خودشان را در عرصه سیاست جهانی تضعیف می‌کنند؛ زیرا ایران از قدرت بالایی در عرصه سیاسی برخوردار است.


سعودی‌ها همچنان ناکام در عرصه تقابل با ایران

در همین خصوص حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه و رییس تیم کارشناسی مذاکره‌کننده کشورمان، در یادداشتی نوشت: موسسه هادسون در امریکا که یک اندیشکده تحقیقاتی در پیگیری تحلیل رفتارها و سیاست‌های قدرت‌های بزرگ جهانی است، در آخرین تحلیل خود ایران را در کنار 7کشور امریکا، چین، روسیه، ژاپن، آلمان، هند و عربستان، به عنوان هشتمین قدرت بزرگ نوظهور جهان در سال جدید معرفی کرده است. این موسسه اذعان می‌کند که موفقیت ایران در تثبیت سیاسی و راهبردی خود به عنوان پیامد بزرگ مذاکرات هسته‌یی و لغو تحریم‌ها، قدرت ایران را افزایش قابل توجهی داده و ایران را به یک قدرت تراز جهانی مبدل کرده است. نفوذ ایران در سوریه، لبنان، عراق و یمن از نگاه این موسسه، ایران را به عنوان یک قدرت تمام‌عیار در خاورمیانه تثبیت کرده است. در عین حال این موسسه معتقد است که به علت شرایط حساس خاورمیانه امکان تداوم حضور دو قدرت برتر در منطقه وجود ندارد و لذا از میان دو کشور عربستان و ایران که اینک قدرت‌های هفتم و هشتم جهانی محسوب می‌شوند، یک کشور در سال جاری میلادی از گردونه خارج شده و تنها یکی از این دو کشور به عنوان قدرت هفتم جهان، قدرت برتر منطقه خاورمیانه خواهد ماند.

این موسسه تاکید می‌کند که عربستان در دو سال اخیر از تمامی فاکتورهای قدرت خود برای شکست مذاکرات هسته‌یی و ضعیف کردن ایران استفاده کرد و به ویژه با افزایش صادرات نفت و پایین آوردن قیمت آن تلاش کرد، اقتصاد ایران را به نحو قابل ملاحظه‌یی تضعیف کند؛ اما ایران با پیشبرد موفقیت‌آمیز مذاکرات هسته‌یی و مدیریت مناسب، شرایط را کنترل کرد و برعکس، این سیاست‌ها به بی‌ثبات کردن خود عربستان منجر شده است. فارغ از اینکه تحلیل این موسسه در تقسیم‌بندی صف‌بندی‌ها در خاورمیانه چقدر صحیح باشد، بی‌شک ایران امروز مقتدرانه نقش بسیار مهمی در تحولات جهانی و منطقه‌یی دارد و چنانچه این موسسه امریکایی یادآور می‌شود، اعتراف و به رسمیت شناختن قدرت ایران در سطح جهانی این قدرت را مضاعف کرده است.

ایران نشان داده است که فارغ از نگاه طائفه‌گری، همواره از قدرت خود در جهت ثبات و امنیت منطقه بهره‌گیری کرده و به جای بی‌ثبات‌سازی کشورها، به کشورهای منطقه جهت مقاومت و ایستادگی در برابر تجاوز، افراط‌گرایی و تروریسم کمک و یاری رسانده است؛ نه آنکه مانند دیگر کشورها با اتکا به پول و اسلحه دنبال نفوذ مادی و کسب قدرت در کشورهای منطقه باشد.

اعتراف عالی‌ترین مقامات سوریه، لبنان و عراق به نقش موثر ایران در کمک به آن کشورها در برابر تجاوز و افراط‌گرایی بالاترین شاهد این مطلب است. قدرت بزرگ بودن در جهان باید با مسوولیت‌پذیری در کمک به ایجاد ثبات و امنیت همراه باشد که در مورد ایران کاملا صادق است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر