پیشرفت، در سایه هماهنگی سه قوه امکان پذیر است

۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۷۹۶

گروه ایران

نخستین نشست قوای سه‌گانه بعد از اجرایی شدن برجام، دیروز به میزبانی حسن روحانی رییس‌جمهوری در پاستور برگزار شد. نشست روز گذشته سران سه قوه در شرایطی برگزار شد که از زمان آخرین نشست قوا تا نشست دیروز، سایه سنگین تحریم‌های اقتصادی غرب، از سر اقتصاد و معیشت ایرانیان کوتاه شد و حاشیه‌های بررسی «صلاحیت‌های انتخاباتی» نیز در راس مطالبات مردم و رسانه‌ها جای گرفته است. بر این اساس آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی (رییس قوه قضاییه) و علی لاریجانی (رییس مجلس) میهمان رییس‌جمهور شدند تا در نشست مشترک قوا، مهم‌ترین مسائل کلان کشور را مرور کنند. رییس‌جمهوری در این نشست رسیدن به پیشرفت را تنها در سایه «هماهنگی و همدلی» سه قوه امکان‌پذیر دانست و از روسای قوای تقنینی و قضایی خواست از فضای پسا برجام به‌نفع مردم، کشور و اشتغال جوانان بهره‌برداری کنند.


راهکار پیشرفت کشور در پسابرجام

رییس‌جمهوری پس از این نشست در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: در این جلسه سران قوا راجع به مسائل مهم کشور بحث و تبادل‌نظر داشتند و این در جهت هماهنگی سه قوه برای پیشرفت امور کشور، کارساز و مهم است.

روحانی با تبریک دوازدهم بهمن سالروز ورود امام‌خمینی(ره) به میهن، این روز را فجر انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: ما هر چه داریم از برکت انقلاب اسلامی، دهه فجر و مجاهدت‌هایی است که ملت ایران به رهبری امام‌خمینی(ره) داشتند که درنتیجه، عزت، آزادی، استقلال، اخلاق اسلامی و جمهوری اسلامی را برای ما به ارمغان آورد.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه از طرف سران قوای جمهوری اسلامی از ملت بزرگوار و عزیز ایران دعوت می‌کنم تا در راهپیمایی 22بهمن حضوری پرشور و باشکوه داشته باشند، افزود: بعد از 37سال از پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران با حضور پرشکوه خود در روز 22بهمن نشان می‌دهند که همواره در مسیر انقلاب، امام و ولایت خواهند بود و این راه را ادامه خواهند داد.

روحانی بااشاره به اینکه در جلسه سران سه قوه دررابطه با فضای پسابرجام و سفر اخیر به دو کشور اروپایی همچنین اقداماتی که باید برای پیشرفت کشور در شرایط جدید انجام شود، گفت‌وگو و تبادل‌نظر داشتند، اظهار داشت: رسیدن به پیشرفت تنها در سایه هماهنگی و همدلی سه قوه امکان‌پذیر است و همه قوا باید دست به دست هم دهند تا از فضای پسا برجام به‌نفع مردم، کشور و اشتغال جوانان بهره‌برداری کنیم.

رییس‌جمهوری همچنین به گفت‌وگو در رابطه با انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در جلسه سران سه قوه اشاره کرد و گفت: آنچه امروز رهبری معظم انقلاب و ملت ایران می‌خواهند برگزاری انتخاباتی شکوهمند در کشور است، بنابراین چگونگی برگزاری انتخاباتی پرشور، سالم و رقابتی، بخشی از گفت‌وگوی سران قوا بود و مطمئنا ملت ایران با حضور پرشور خود در انتخابات یک حرکت رو به جلو در زمینه سیاسی و اجتماعی در کشور را رقم خواهند زد.

رییس‌جمهوری با تاکید بر اهمیت همزمانی برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری اظهار امیدواری کرد ملت ایران در مسیر پیش روی خود همانند گذشته موفق بوده و بتواند افتخارات بزرگ‌تری را بیافریند.


پیام رییس‌جمهور بلاروس به روحانی

روز گذشته همچنین پیام رییس‌جمهور بلاروس تقدیم رییس‌جمهور کشورمان شد. والنتین ریباکوف معاون وزیر خارجه بلاروس در دیدار با مرتضی سرمدی قائم‌مقام وزیر امور خارجه کشورمان پیام کتبی رییس‌جمهور بلاروس را تقدیم رییس‌جمهوری کرد.

به گزارش ایسنا، مرتضی سرمدی قائم‌مقام وزیر امور خارجه در این دیدار با بیان اینکه بلاروس به‌عنوان کشور دوست، جایگاه خاصی در سیاست خارجی ایران دارد، گفت: در دوران پساتحریم باید با سرعت بیشتر در مسیر ارتقای روابط در سطوح و زمینه‌های مختلف خصوصا همکاری‌های اقتصادی گام برداشته شود.

سرمدی به دیدار روسای جمهور دو کشور در اوفیا و توافقات صورت گرفته در جهت رفع کلیه موانع در مناسبات دو و چند جانبه اشاره و افزود: «معتقدم مناسبات باید براساس مشارکت و همکاری‌های نهادینه شده، فرآیند جدیدی به خود گیرد و صرفا به تجارت محدود نشود.»

قائم‌مقام وزارت امور خارجه کشورمان دیدارهای پیش‌بینی شده مقامات دو کشور در سال جاری میلادی را مهم توصیف و سهم آن را در توسعه همه‌جانبه مناسبات بااهمیت ارزیابی کرد. ریباکوف نیز در ابتدا اظهار کرد ازسوی وزیر امور خارجه بلاروس روند اجرایی شدن برجام را صمیمانه تبریک می‌گویم. او در ادامه افزود: توافق با کشورهای موسوم به 1+5 و فراز و فرودهای آن از اهمیت ویژه‌یی برخوردار بوده و ما مطمئن بودیم که آنها درنهایت به اهداف و دیدگاه‌های صلح‌جویانه ایران اقرار و آن را خواهند پذیرفت.

وی به برنامه دیدارهای تنظیم شده مقامات دو کشور در سال جاری، ازجمله برگزاری کمیسیون مشترک و طراحی نقشه راه برای همکاری گسترده دو کشور اشاره و گفت: اراده و آمادگی کامل برای توسعه همه‌جانبه روابط وجود دارد. معاون وزیر خارجه بلاروس تاکید کرد: از ایران برای حضور در اتحادیه اقتصادی اورآسیا حمایت می‌کنیم. در خاتمه وی پیام کتبی رییس‌جمهور بلاروس خطاب به روحانی را تسلیم مرتضی سرمدی کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر