روی موج خبر

۱۳۹۴/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۸۸۷

بخش صدور ویزای انگلیس در تهران فعال می‌شود: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت نخست‌وزیر انگلستان در گفت‌وگوی تلفنی با رییس‌جمهوری اسلامی ایران از فعال شدن قریب‌الوقوع صدور ویزای انگلیس در تهران خبر داد. رییس‌جمهوری در تماس تلفنی نخست‌وزیر انگلستان با وی ضمن تاکید بر اینکه اجرای عملی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باید به گسترش همکاری‌های اقتصادی منجر شود، اظهار داشت: تقویت همکاری‌های مشترک اقتصادی می‌تواند پایه‌های توافق را نیز مستحکم‌تر کند و این به‌نفع کشورهای ما و جهان خواهد بود. حسن روحانی روز سه‌شنبه در تماس تلفنی «دیوید کامرون» با وی، گفت: همه باید تلاش کنیم تا توافق هسته‌یی به‌خوبی اجرایی و عملیاتی شود. جمهوری اسلامی ایران مشروط بر آنکه طرف مقابل به تمام تعهداتش عمل کند، به همه تعهدات خود عمل خواهد کرد. روحانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از حضور کمپانی‌های اروپایی و انتقال سرمایه و فناوری و همکاری در عرصه‌های مالی و بانکی استقبال می‌کند. نخست‌وزیر انگلستان نیز در این تماس تلفنی با تبریک اجرای رسمی برجام و ضرورت تعهد طرفین به اجرای دقیق آن، اظهار داشت: همه طرفین باید به تعهدات خود تحت برجام عمل کنند و انگلستان قطعا این کار را انجام خواهد داد. دیوید کامرون همچنین به ضرورت تحرکی جدی در روابط همه‌جانبه ایران و انگلستان اشاره کرد و گفت: انگلستان آماده است تا تمام تخصص و تجربیات مالی، بانکی و اقتصادی خود را دراختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دهد و بی‌تردید افزایش رفت‌وآمد میان مقام‌های ارشد دو کشور می‌تواند به تقویت این همکاری‌ها و روابط دو کشور کمک کند.

نخست‌وزیر انگلستان همچنین با بیان اینکه به‌زودی بخش صدور ویزا در سفارت لندن در تهران فعال خواهد شد، ابراز امیدواری کرد که با رییس‌جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کند.

طرح جرم سیاسی جامعیت بیشتر پیدا کند؛ ایرنا مجید انصاری، معاون امور مجلس رییس‌جمهوری طرح جرم سیاسی را مثبت و گامی به جلو دانست و تاکید کرد: این طرح باید با همکاری بیشتر دولت و قوه قضاییه جامعیت بیشتری پیدا کند. انصاری در جلسه علنی روز گذشته مجلس موافقت دولت را با کلیات طرح جرم سیاسی اعلام کرد و افزود: طرح جرم سیاسی موضوعی مهم است اما تاکنون در این زمینه با خلأ قانونی روبه‌رو بوده‌ایم.

رایزنی رییس‌مجلس با شورای نگهبان؛ ایسنا محمد بیاتیان، نماینده بیجار از ورود لاریجانی به موضوع رد صلاحیت تعدادی از نمایندگان و به دنبال آن رایزنی با شورای نگهبان خبر داد و گفت که طبق صحبت‌های انجام شده، قرار بر این شد که برخی از حقوقدانان شورای نگهبان در مجلس حاضر شوند تا این تعداد از نمایندگان دلایل خود را مطرح کنند. وی اظهار کرد: تعدادی از نمایندگان مجلس که صلاحیت آنها از طرف شورای نگهبان تایید نشده است در گروه‌هایی جداگانه جلسه‌یی با رییس مجلس برگزار کردند و از آقای لاریجانی خواستار ورود به این موضوع شدند تا وی با شورای نگهبان صحبت کند که به چه دلیلی ما نمایندگان مجلس را رد صلاحیت کرده‌اند.

کلیات طرح جرم سیاسی تصویب شد؛ خانه ملت مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح جرم سیاسی با 120رای موافق، 21رای مخالف و 8رای ممتنع از مجموع 149رای ماخوذه در مجلس موافقت کردند. محمدعلی اسفنانی نماینده فریدن و فریدون‌شهر در توضیح طرح جرم سیاسی گفت: این طرح جهت رسیدگی به کمیسیون قضایی حقوقی ارجاع شد و در جلسات متعدد با حضور کارشناسان، صاحبنظران و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نهایتا با اصلاحاتی تصویب شد. وی افزود: بسیاری از کشورهای مدعی در دنیا قادر به تعریف جرم سیاسی نیستند؛ در واقع دولت رغبتی به تعریف جرم سیاسی ندارد چراکه در موضوعات و مصادیقی از نظر دولت جرم و در برخی موارد اظهارات مفیدی تلقی می‌شود.

آژانس در حفاظت از اطلاعات محرمانه ایران مراقبت کند؛ ایرنا اسدالله اشراق‌جهرمی، معاون نمایندگی ایران در وین گفت همکاری ایران با آژانس در زمینه پروتکل اضافی برای دستیابی به «جمع‌بندی جامع‌تر» است وآژانس هم باید برای تضمین حفاظت کامل کلیه اطلاعات محرمانه که توسط ایران به آگاهی‌اش می‌رسد، منتهای مراقبت را معمول دارد. وی افزود: آژانس نیز به طور همزمان باید برای تضمین حفاظت کامل کلیه اطلاعات محرمانه‌یی که به دلیل اجرای پروتکل اضافی توسط ایران به آگاهی‌اش می‌رسد، منتهای مراقبت را معمول دارد.

ایران آماده توسعه همکاری‌های همه‌ جانبه با دنیاست؛ تسنیم آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار پترکاژیمیر، معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی جمهوری اسلواکی و هیات همراه با تاکید بر اینکه دوره‌یی پرتلاش برای رونق اقتصادی و صنعتی پس از برجام آغاز شده است، اظهار کرد: ایران آماده توسعه همکاری‌های همه‌ جانبه و تعامل مثبت و سازنده با کشورهای مختلف دنیا ازجمله جمهوری اسلواکی است. پترکاژیمیر نیز با بیان اینکه به همکاری با ایران در زمینه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، تبادل استاد و دانشجو، نفت، گاز و محیط زیست و انرژی‌های تجدیدپذیر تمایل داریم، گفت: ایران از دوران قدیم کشور دوست ما بوده و ما بسیار علاقه‌مند هستیم که با فرهنگ‌های مختلف آشنا شویم و تبادل اطلاعات کنیم.

تبدیل ایران به قطب تولیـد رادیـودارو در خاورمیانه؛ فارس علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی به مناسبت آغاز فرآیند اجرای برجام در پیامی خطاب به ملت ایران از تبدیل کشورمان به قطب تولید رادیودارو در منطقه خاورمیانه خبر داد. در بخشی از این پیام آمده است: «با ورود کامل ملت رشید ایران به این مرحله، نسل جوان جامعه ما شاهد بروز شکوفایی در عرصه اندیشه، فرهنگ، سیاست، فناوری، صنعت و تجارت خواهد بود و در سایه همت و تلاش مضاعف، طعم رفاه همراه با عدالت اجتماعی را خواهد چشید.»

ص

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر