چهار زندانی دو تابعیتی آزاد شدند

۱۳۹۴/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۶۸۲

در چارچوب مبادله زندانیان چهار زندانی دو تابعیتی آزاد شدند. این خبری بود که عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران دیروز اعلام کرد و گفت: در راستای مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران و مصالح کلی نظام چهار زندانی ایرانی دو تابعیتی ظرف روز جاری(شنبه) در چارچوب مبادله زندانیان آزاد شدند. شنیده‌ها حاکی از این است جیسون رضاییان، خبرنگار ایرانی-امریکایی واشنگتن‌پست که به اتهام جاسوسی یک سال و نیم پیش بازداشت شده بود نیز در بین آزادشدگان است. رضاییان در ایران به همراه یگانه صالحی، همسر روزنامه‌نگار و دو عکاس و روزنامه‌نگار دیگر بازداشت شد. یگانه صالحی مهرماه با قرار وثیقه آزاد شد اما اجازه خروج از ایران را ندارد. ۲ روزنامه‌نگار و عکاس دیگر هم آزاد شده‌اند ولی جیسون رضاییان در زندان ماند.

مهم‌ترین اتهامات ضد امنیتی رضاییان، نفوذ در اماکن مهم دولتی و افشای برنامه‌های«ضدتحریمی ایران» ازجمله هویت واسطه‌های تجاری و ماهیت شرکت‌های همکار ایران در پروسه دور زدن تحریم‌ها و جاسوسی از برنامه هسته‌یی ایران بود. کیفرخواست فروردین ماه ۱۳۹۴ از سوی دادستانی تهران صادر شد که وی را به جاسوسی از طریق جمع‌آوری تصمیمات کشوری درخصوص مسائل سیاست داخلی و خارجی و قرار دادن آن در اختیار افراد غیرصالح متهم کرده است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌‌ای نیز در هشتاد و هشتمین نشست خبری‌اش در تاریخ یکم آذر ماه در باره‌ حکم جیسون رضاییان گفت: حکم پرونده صادر شده اما به صورت رسمی به متهم و وکیل وی ابلاغ نشده است. بنده نیز جزییات حکم را نمی‌توانم بیان کنم فقط اجمالا اینکه وی محکومیت به حبس دارد و فعلا حکم قطعی نیست.

رییس‌جمهوری امریکا در اردیبهشت سال جاری گفته بود به تلاش‌هایمان برای آزادی جیسون رضاییان خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست ادامه می‌دهیم. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، باراک اوباما رییس‌جمهور امریکا در گفت‌وگو با جمعی از روزنامه‌نگاران خارجی در کاخ سفید به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات تاکید کرد: ما به تلاش‌هایمان برای آزادی خبرنگارانی که در حبس به سر می‌برند ازجمله جیسون رضاییان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست که در ایران بازداشت شده است، ادامه می‌دهیم.

همچنین ناصر سربازی، وکیل مدافع سعید عابدینی آزادی موکلش را اعلام کرد. به گزارش ایسنا، سعید عابدینی شهروند ایرانی- امریکایی قبل از سال 1385 کلیسای خانگی داشته و پس از آن به خارج رفته است. او در اوایل مهر ماه سال 91 یعنی هنگامی که به ایران بازگشت در منزل پدری‌اش بازداشت شد.

عابدینی در اوایل بهمن ماه 91 به اتهام تشکیل و راه‌اندازی کلیساهای خانگی به قصد بر هم زدن امنیت ملی از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی به 8 سال حبس تعزیری محکوم شد که در نتیجه اعتراض به این رای، پرونده موکلش به شعبه 36دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع و این شعبه نیز رای دادگاه بدوی را تایید کرد.

سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی، وکیل مدافع امیر میرزایی‌حکمتی نیز در گفت‌وگو با ایسنا خبر آزادی موکلش از زندان را تایید کرد. امیر میرزایی‌حکمتی پس از دستگیری، محاکمه و به اعدام محکوم شد. حدود دو ماه بعد از حکم اعدام امیر میرزایی‌حکمتی که به جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم متهم بود در دیوان عالی کشور نقض و پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه هم‌عرض یعنی شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران ارجاع شد. شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران با رسیدگی مجدد به این پرونده، امیر میرزایی حکمتی را به 10سال حبس محکوم کرد و این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد. ایرنا همچنین به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که همزمان با آزادی چهار تبعه دو تابعیتی از سوی جمهوری اسلامی ایران، دولت امریکا نیز دیروز شنبه 7 ایرانی را که در آن کشور زندانی بودند، آزاد کرده است. این منبع آگاه اسامی زندانیان آزاد شده ایرانی از سوی امریکا را «نادر مدانلو»، «بهرام مکانیک»، «خسرو افقهی»، «آرش قهرمان»، «تورج فریدی»، «نیما گلستانه» و «علی صابونچی» اعلام کرد. لازم به ذکر است شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی آزادی 7 زندانی ایرانی را تایید کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر