رژیم تحریم‌ها فرو می‌پاشد

۱۳۹۴/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۶۸۱

گروه ایران

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که برای اعلام بیانیه رسمی اجرای برجام در وین به سر می‌برد، پیش از آنکه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از راستی‌آزمایی اقدامات ایران منتشر شود، رایزنی‌های دو جانبه خود را در وین آغاز کرد. وی دقایقی پس از ورود به وین با فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به گفت‌وگو نشست که این گفت‌وگو بعد از کمتر از 30دقیقه پایان یافت. ظریف و موگرینی در ملاقات دیروز آخرین بحث‌های مربوط به روش و مراحل اقدام مربوط به روز اجرا را مرور کردند. تحولات منطقه از دیگر محورهای بحث وزیر امور خارجه ایران و هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود. به گزارش ایرنا، ظریف که علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، سیدعباس عراقچی رییس ستاد پیگیری اجرای برجام و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه وی را همراهی می‌کنند، پس از دیدار با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صورت جداگانه با جان کری همتای امریکایی خود دیدار کرد. گفته می‌شود، روند اجرای برجام در پس از روز اجرا از اصلی‌ترین محورهای گفت‌وگو میان دو طرف بود.


روز خوب برای ایران، منطقه و جهان

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در بدو ورود خود به وین به خبرنگاران گفت: معتقدیم برجام انجام می‌شود و پیش می‌رود و از فرصت‌های اقتصادی و دیپلماسی آن استفاده خواهد شد. وی در بخشی دیگری از سخنان خود اظهار کرد: کسانی هستند که همیشه صلح را تهدید موجودیت‌شان می‌دانند و اینها همیشه مخالف بوده و به این مخالفت‌شان ادامه خواهند داد. وزیر خارجه کشورمان گفت: امروز روز خوبی برای مردم ایران است زیرا تحریم‌ها لغو خواهد شد همچنین امروز روز خوبی برای منطقه است. منطقه ما از سایه یک درگیری بی‌مورد که می‌توانست نگرانی ایجاد کند با برجام رها شده و می‌تواند بدون غبارهای خطرناک که به دلیل تبلیغات منفی علیه برنامه هسته‌یی شکل گرفته حرکت صلح‌طلبانه ایجاد کند. وزیر خارجه همچنین گفت: امروز یک روز خوب برای دنیاست چراکه ثابت شده مشکلات مهم را می‌توانیم از طریق دیپلماسی حل کنیم نه تهدید و فشار و قطعا از این جهت امروز روز مهمی است.

به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به اینکه بعد از اجرای برجام جمهوری اسلامی ایران چه اهداف و اقداماتی را در منطقه دنبال می‌کند، گفت: بعد از اجرای برجام زمینه خوبی ایجاد می‌شود برای همکاری گسترده‌تر در منطقه برای خطر عمده‌یی که منطقه مرا تهدید می‌کند و آن هم خطر تروریسم و افراط‌گرایی است. ما این آمادگی را داریم و امیدواریم که سایر همسایگان ما در منطقه و جامعه بین‌الملل برای مبارزه با این معضل همکاری داشته باشند. وزیر خارجه در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید برجام تا پایان زمان خود با موفقیت اجرا شود؟ گفت: تاکید داریم که منفعت همه در این است برجام کاملا اجرایی شود و همه به آن متعهد باشند البته روش ما بر احراز و رصد کردن نحوه پایبندی سایر کشورهاست اما عقل حکم می‌کند کشورهایی که مدت زیادی را صرف این سند کردند با اقدامات نسنجیده باعث نشوند نتیجه مذاکرات به هدر رود.


رفع تحریم‌ها؛ اصلی‌ترین اقدام امریکا

در همین راستا جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز در کنفرانس خبری خود تاکید کرد: تا آنجا که می‌دانم ایرانی‌ها بسیار بسیار تلاش کرده‌اند تا تمام تعهدات خود را تکمیل کنند. وی افزود: همزمان با اعلام آغاز اجرای توافق هسته‌یی، ما نیز در امریکا باید اطلاعیه‌های مرتبط را صادر کنیم و واضح است اصلی‌ترین اقدامی که ما باید در روز اجرای برجام انجام دهیم، رفع تحریم‌هاست. کربی درباره عادی‌سازی روابط واشنگتن با تهران پس از اجرای توافق هسته‌یی گفت: ما درحال حاضر روابط دیپلماتیک با ایران نداریم و من هیچ چشم‌اندازی برای آن در آینده نزدیک نمی‌بینم. ما اکنون درباره آن صحبت نمی‌کنیم و تمرکز ما روی اجرای توافق است.


انتظار سی‌ان‌ان برای اجرای برجام

از سوی دیگر شبکه خبری سی‌ان‌ان امریکا در گزارشی اعلام کرد: از هم‌اکنون هر لحظه امکان برداشته شدن تحریم‌های ایران وجود دارد زیرا تمامی راه‌های دیپلماتیک در این زمینه پیموده شده است. فرد پلتن، خبرنگار سی‌ان‌ان در این باره اعلام کرد: دولت‌های تهران و واشنگتن هر دو از اینکه این توافق پیش می‌رود، راضی هستند. جان دیفتریوس، دبیر اقتصادی سی‌ان‌ان از ابوظبی نیز در این باره گفت: انتظار می‌رود با برداشته شدن تحریم‌ها، ایران بر میزان تولید نفت خود بیفزاید. وی افزود: ایران در نظر دارد با برداشته شدن تحریم‌ها و افزایش 500 هزار بشکه نفت در دوره‌های متفاوت، میزان صادرات نفت خود را به پیش از زمان تحریم‌ها و در نهایت به چهار میلیون بشکه در روز برساند. یعنی شاهد ورود یک کویت یا امارات دیگر به بازار نفتی جهانی هستید.


لغو تحریم‌ها با پایمردی مردم

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص و در آستانه لغو تحریم‌های ایران اظهار کرد: امروز همزمان است با لغو تحریم‌های یکجانبه علیه کشورمان که بعد از همه فشارها و تحریم‌ها و با پایمردی مردم همراه بود. وی افزود: در این سال‌ها کشورمان در همه بخش‌های مختلف و در سیستم بانکی و اقتصادی به ‌شدت تحت فشار بود و بسیاری از هزینه‌ها افزایش یافته بود و آنها تصور می‌کردند با این فشارها می‌توانند ایران را مجبور به عبور از حقوق خود کنند. وی ضمن تاکید بر اینکه مساله هسته‌یی بسیار زودتر از اینها قابل حل بود به شرط اینکه طرف‌های خارجی به دنبال توقف غنی‌سازی در ایران نبودند، افزود: امروز این توفیق حاصل شده است که دستاوردهای اصلی هسته‌یی و غنی‌سازی حفظ و ادامه پیدا کند و در عین حال نیز شاهد لغو تحریم‌ها هستیم چراکه آنها فهمیدند رویکرد فشار و تحریم علیه کشورمان پاسخگو نیست. رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مورد موضوعات گذشته و پرونده پیشین جمهوری اسلامی نیز نگرانی‌هایی وجود داشت که در نهایت شاهد بودیم پرونده پی‌ام‌دی به طور کلی در آژانس بسته شد و دیگر بهانه‌یی برای فشار و تحریم‌ها به واسطه فعالیت‌های گذشته علیه کشورمان وجود نداشت. لاریجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تقدیر از تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی گفت: برای دستیابی به توافق نهایی مسیر خوبی طی شد و امروز نیز آنها باید تحریم‌ها را لغو کنند و باید توجه داشت فرصتی برای حرکت سالم و سازنده برای رونق و شکوفایی کشور ایجاد شده و مجلس شورای اسلامی نیز در این مسیر با تدبیر حرکت کرده و قوانین کارگشا و موثری را به تصویب رسانده است. وی تاکید کرد: همواره نظرات رهبری پیش روی نمایندگان و مذاکره‌کنندگان بوده و قطعا هدایت‌های ایشان برای دستیابی به حقوق جمهوری اسلامی ایران در کلیه مراحل موثر و سازنده بوده است و در این مسیر شاهد بودیم که با این کمک‌ها پرونده هسته‌یی به سامان رسید و باید از همه کسانی که برای این دستاورد تلاش کردند و از رییس‌جمهور و تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی و وزارت امور خارجه صمیمانه تشکر کنیم. لاریجانی ضمن تاکید بر آمادگی بخش‌های کشور برای حرکت هماهنگ در جهت توسعه و آبادانی ایران گفت: ما باید در یک آماده‌باش کامل و با یک فهم مشترک از شرایط برای ایجاد توسعه و حل مشکلات کشور و ایجاد اشتغال تلاش کنیم و سازوکارهای لازم در این موضوع نیز باید هر چه سریع‌تر اجرایی شود. وی در پایان تاکید کرد: باید یک مجاهدت همه ‌جانبه برای عبور از مشکلات به کار گرفته شود چراکه با تلاش‌های گسترده فرصت‌های خوبی برای توسعه و آبادانی کشور ایجاد شده و باید با استفاده از این فرصت‌ها شاهد ایرانی آباد و توانمند باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر