واقعی‌کردن تعرفه‌ها آسان نیست

۱۳۹۳/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۴۷

وزیر بهداشت از تصمیم دولت برای واقعی‌کردن تعرفه خدمات پزشکی و کاهش گرفتاری‌های جامعه پزشکی خبرداد و گفت که با این کار اضطراب و نگرانی از مردم و جامعه پزشکی دور می‌شود.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی به مهر گفت: درحوزه بهداشت و پیشگیری با فرهنگ مردم سروکار داریم. درحال‌حاضر در حاشیه شهرها کوچک‌ترین امکانات بهداشتی و زیرساختی وجود ندارد، ضمن اینکه از‌نظر پرسنل و نیروی‌انسانی نیز در این حوزه در مضیقه هستیم. کشور ما از‌نظر نیروی انسانی همراه پزشکی اعم از پرستار، بهیار، کمک‌بهیار، و پرسنل خدماتی با کمبودهایی مواجه است. به‌طوری‌که بخش عمده‌یی از این نیروها دانش کافی در حوزه پیشگیری و بهداشت را ندارند.

هاشمی افزود: یکی از مشکلات عمده‌یی که منجر شد نوع نگاه مردم به پزشکان تا حدی خدشه‌دار شود، واقعی‌نبودن تعرفه‌ها و ارزش‌گذاری خدمات پزشکی بود. هدف اصلی دولت در این راستا واقعی‌کردن تعرفه‌ها متناسب با درآمد مردم است.

وزیر بهداشت، با بیان اینکه فراموش نکنیم که واقعی‌کردن خدمات و تعرفه‌های پزشکی در شرایط اقتصادی امروز کشور، برای دولت کار آسانی نیست و ضرورت دارد برای پیشبرد این هدف همه باهم به جلو برویم و علیه هم نباشیم. باید به‌سمتی برویم که هم حقوق جامعه پزشکی و هم حقوق مردم رعایت شود. ضمن اینکه فرصت پیش‌آمده تا گرفتاری‌های جامعه پزشکی را به حداقل برسانیم و در آینده به نقطه‌یی برسیم که اضطراب و نگرانی از مردم و جامعه پزشکی دور شود.

به گفته وزیر بهداشت، بیمارستان‌های خصوصی در راستای تعرفه‌گذاری جدید خدمات پزشکی می‌توانند خود اقدام به راه‌اندازی بخش‌های نظارتی کنند و نیازی به حضور ناظران ما نیست. در‌عین‌حال ضروری است که روسا و مدیران هر بخش برای اجرای دقیق تعرفه‌های جدید، به مسوولان این امر آموزش‌های جدید را ارایه دهند.

وی پیشنهاد کرد: ما از بخش خصوصی استقبال می‌کنیم که اگر ظرفیت خالی در این بخش وجود دارد، در قالب همکاری با بخش دولتی سرمایه‌گذاری کند و این ظرفیت‌ها را در اختیار ما قرار دهد.

طرح تحول نظام سلامت به ضرر بیمارستان‌ها و بخش‌های خصوصی نیست. طبق برآوردها، ضریب اشغال تخت‌های بیمارستان‌های دولتی با اجرای این طرح، معادل 3 تا 4درصد بیشتر شده و هرچند تراکم بیماران در بخش‌های اورژانس افزایش یافته، ولی این وضعیت در کل تهدیدی برای بخش خصوصی محسوب نمی‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر