پیشرفت در مذاکرات ایران و 1+5

۱۳۹۳/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۴۶

معاون وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی از حصول پیشرفت در مذاکرات در حال انجام میان ایران و کشورهای 1+5 خبر داد.

به گزارش مهر به نقل از ایتارتاس، «سرگئی ریابکف» با بیان این مطلب گفت: گفت‌وگوهای میان ایران و گروه 1+5 با پیشرفت‌هایی همراه بوده و ایران و گروه 1+5 در جریان مذاکرات خود بر سر اصلی‌ترین موارد اختلاف، توافقاتی داشته‌اند.

وی افزود که مسکو در این دور مذاکرات طرح‌های جدیدی مطرح کرده‌ و در پیشرفت حاصل شده نقش داشته‌ است. ریابکف توضیحی در این مورد که پیشنهادهای جدید روسیه در این مذاکرات شامل چه مواردی می‌شود، نداد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در مورد رایزنی‌های در حال انجام در مورد برنامه هسته‌یی ایران نیز گفت: هیات روس هم در سطح مدیران سیاسی و هم در سطح کار‌شناسان با دیگر گروه‌ها تماس‌های فشرده‌یی برقرار کرده است.


پیشرفت‌های مهم در اجرای پادمان‌ها

همزمان با ادامه مذاکرات ایران با گروه 1+5 در نیویورک که از 28شهریور آغار شده است، آمانو با انتشار بیانیه‌یی از پیشرفت‎های مهم در اجرای پادمان‎ها در ایران خبر داد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌یی از حصول پیشرفت‌های مهم در اجرای پادمان‌ها در ایران خبر داد. روز یک‌شنبه سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در خبری اعلام کرده است که «یوکیو آمانو» در نشست عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیانیه‌یی را منتشر کرد که بخشی از آن به همکاری‌های انجام شده میان این نهاد و ایران اختصاص داشت.

آمانو در این بیانیه می‌گوید: از آخرین کنفرانس عمومی برگزار شده پیشرفت‌های مهمی درمورد اجرای پادمان‌ها در جمهوری اسلامی ایران داشته‌ایم. در نوامبر 2013 آژانس و ایران براساس «چارچوب همکاری‌ها» توافق کردند که همکاری‌های بیشتری برای حل مسایل قبلی و فعلی داشته باشند. این بیانیه مدعی است که براساس چارچوب همکاری‌ها، ایران بخشی از اقدامات اجرایی را براساس برنامه‌ریزی انجام داده اما با این وجود دو مورد در این رابطه باقی مانده که ایران باید آنها را نیز انجام بدهد. برای حل مسایل موجود این خیلی مهم است که ایران در یک چارچوب زمانی به اجرای پادمان‌ها ادامه دهد؛ تمامی اقدامات اجرایی توافق شده براساس چارچوب همکاری‌ها و طرح‌های جدید پیشنهاد شده‌یی که امکان توافق درمورد آنها در گام بعدی وجود دارد.


دیدار ظریف و کری پشت درهای بسته

وزیران امور خارجه ایران و امریکا در چارچوب مذاکرات هسته‌یی ایران و گروه 1+5 در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و جان کری، همتای امریکایی‌اش در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و در چارچوب مذاکرات هسته‌یی یک‌شنبه شب با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. یک مقام ارشد وزارت امور خارجه امریکا که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت: وزیران خارجه ایران و امریکا در چارچوب مذاکرات هسته‌یی ایران و گروه 1+5 به رهبری اتحادیه اروپا بیش از یک ساعت با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. وزیر امور خارجه امریکا پس از این دیدار گفت: هفته جاری فرصتی است برای رسیدن به پیشرفت‌های بیشتر در مذاکرات هسته‌یی و تمایل ما نیز رسیدن به این هدف است. این مقام ارشد امریکایی همچنین مدعی شد که کری و ظریف درباره تهدید داعش در عراق نیز گفت‌وگو کردند.

ایران و گروه 1+5 شامل پنج عضو دایم شورای امنیت به علاوه آلمان در اواخر نوامبر سال 2013 به توافق اولیه درخصوص برنامه هسته‌یی ایران و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور رسیدند. این کشورها مذاکرات خود را تا 24 نوامبر سال جاری تمدید کرده‌اند و هم‌اکنون در حال برگزاری دور جدیدی از این مذاکرات هسته‌یی هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر