روحانی به‌دنبال دستاورد هسته‌‌ای در نیویورک

۱۳۹۳/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۴۶

حسن بهشتی‌پور کارشناس روابط بین‌الملل

امروز دوشنبه حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان راهی نیویورک شد تا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند. این در حالی است که همزمان گفت‌وگوهای هسته‌یی ایران و گروه 1+5 در نیویورک در جریان است.

حسن بهشتی‌پور کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: به‌نظر من اگر سفر رییس‌جمهوری ایران به نیویورک برای مذاکرات هسته‌یی دستاوردی نداشته باشد، این سفر تاثیرگذار نخواهد بود. با این حال حدس و گمان من این است که رییس‌جمهور پیش‌بینی کرده که زمینه مساعد باشد. به علاوه قرار است در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، با رییس‌جمهوری فرانسه و نخست‌وزیر انگلیس هم دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

رییس‌جمهوری سال گذشته با سفر به نیویورک قصد داشت تا دیدگاه‌های نظام و دولت یازدهم را در مجمع عمومی سازمان ملل بیان کند، اما امسال مطمئنا وزیر خارجه کشورمان هم می‌تواند از این تریبون دیدگاه‌های ایران را مطرح کند، بر این اساس به‌نظر می‌رسد جناب روحانی به‌دنبال دستاوردی در نیویورک در بخش هسته‌یی است. شاید نشست‌هایی در سطح عالی و مذاکراتی در پیش است که می‌تواند راه‌حل میانه‌یی برای حل اختلافات هسته‌یی فراهم کند. به هر حال امیدوارم این سفر فرصت خوبی برای حل کردن موضوع هسته‌یی ایران باشد. براساس اظهارات وندی شرمن و عراقچی هنوز مشکلات باقی است و حل نشده است و به‌نظر می‌رسد باید راه‌حل میانه‌یی پیدا شود.

به هر حال مشکل و گره اصلی در موضوع هسته‌یی ایران زیاده‌خواهی‌های امریکاست، بر این اساس وقتی وزیر خارجه عنوان می‌کند که اگر باراک اوباما رییس‌جمهوری امریکا قولی بدهد، ایران روی آن حساب می‌کند، شاید نشان از آن دارد که اختلافات می‌تواند از طریق مذاکره در سطح عالی حل شود، چون وقتی شخص اول یک کشور قولی می‌دهد می‌توان به آن اعتماد کرد حتی اگر این قول اجرا هم نشود باز هم به‌نفع ما خواهد بود، چراکه وعده عالی‌ترین شخص امریکا اجرا نشده و این پیامد خوبی در سطح بین‌الملل برای این کشور نخواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر