آدام زوبین: امریکا مایل به تجارت با ایران است

۱۳۹۴/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۴۳۴

توافق با ایران بهترین راه برای کسب توازن در منطقه است

گروه ایران|

امریکایی‌ها از آدام زوبین معاون وزارت خزانه‌داری این کشور به‌عنوان سلطان تحریم‌ها یاد می‌کنند. زوبین در تازه‌ترین سخنانش قریب یک ساعت از تحریم‌ها علیه ایران سخن گفت ولی شاه‌کلید سخنان او فقط یک جمله بود که به سرعت در فضای مجازی پخش شد؛ تشویق تجارت با ایران.

به گزارش ایرنا، خبرنگار وال‌استریت ژورنال نخستین کسی بود که این جمله را منتشر کرد. ساعتی طول نکشید که سیل اظهارنظرها و سوال‌ها به سمت او سرازیر شد. یکی می‌پرسید؛ کجا این حرف را زده و دیگری می‌نوشت؛ این اصلا به دی‌ان‌‌ای وزارت خزانه‌داری نمی‌خورد. حق داشتند که باور نکنند. سلطان تا پیش از این بر طبل تحریم ایران می‌کوبید. یک بار در روزهای واپسین مذاکرات هسته‌یی تهدید کرد اگر توافقی حاصل نشود با کنگره روی افزایش تحریم‌های ایران کار خواهیم کرد. رسانه‌های رژیم‌صهیونیستی، زوبین را سومین معاون یهودی وزارت خزانه‌داری امریکا معرفی می‌کنند. او اکنون بر صندلی دیوید کوهن نشسته و پیش از کوهن هم استوارت لوی مسوول تحریم‌ها بود. هر سه اینها از هیچ تلاشی در سال‌های گذشته برای تحت‌فشار قرار دادن ایران کوتاهی نکردند. وقتی می‌خواهید به شرحی از زوبین برسید، این جملات را در کنار عکس او می‌بینید: در 15ماه گذشته نزدیک به 100بازیگر، شخص و کمپانی را به‌خاطر کمک به ایران در دور زدن تحریم‌ها یا سایر سوءرفتارها هدف قرار داده‌ایم. نزدیک به نیم‌میلیارد دلار جریمه برای کمپانی‌هایی اعمال کرده‌ایم که معاملات پنهان با ایران داشته‌اند.

بومرنگی که هر لحظه امکان بازگشت دارد

اظهارشگفتی‌ها در فضای مجازی، باعث شد تا همه به‌دنبال متن کامل سخنان او باشند اما در میان همه اظهارنظرها یک نام آشنا همه را به درنگ واداشت، نام ریچارد نفیو که خود تا سال گذشته «‌سلطان تحریم‌ها» خوانده می‌شد. وی در صحت سخنان نقل شده از زوبین تردید نکرده بود. او نوشت: این نشان می‌دهد تحریم‌ها علیه ایران چه وسعت و شدتی داشته که حتی اعلام تجارت قانونی هم به تنهایی خبرساز است.

نفیو یک بار در مصاحبه‌یی گفت که روزگاری جهنمی داشته است. وی عنوان کرد: یک روز مدیر یک کمپانی خارجی که از من به‌شدت آزرده بود، گفت دوست داری دولت ما همین کار را با جنرال موتورز کند؟ فکر کردم که چه جالب! مطمئن نیستم در آن صورت ما چه می‌کردیم؟ همانجا بود که هشدار داد تحریم‌های امریکا ممکن است همچون بومرنگ عمل کند و به‌زودی به‌صورت دولتمردان امریکا بخورد.


برجام؛ پر‌اهمیت‌ترین اولویت وزارت خزانه‌داری امریکا

البته زوبین تنها همان یک جمله را نگفته بود. او در جمع اعضای شورای آتلانتیک و ایران پروجکت از اجرای برجام سخن گفت. معاون وزارت خزانه‌داری امریکا برجام را یکی از محکم‌ترین سندها خواند و گفت: به صراحت به شما می‌گویم امروز برجام یکی از پراهمیت‌ترین اولویت‌های وزارت خزانه‌داری امریکاست.

وی گفت: پس از روز اجرایی شدن و اجرای تمام تعهدات ایران، افراد غیرامریکایی قادر خواهند بود از این کشور به میزان نامحدود نفت خام خریداری کنند. این نخستین‌بار در طول سالیان متمادی است که سرمایه‌گذاری خارجی در بخش انرژی تحت‌تحریم قرار نمی‌گیرد. تا قبل از شروع برجام شرکت‌ها می‌توانند مذاکره و قراردادهای خود را تنظیم کنند ولی برای اجرا باید تا روز اجرایی شدن برجام صبر کنند. زوبین تاکید کرد: ما به حمایت خود از بخش خصوصی که تمایل به فعالیت تجاری در ایران دارند، ادامه می‌دهیم اما اکنون نوبت ایران است که اصلاحات اقتصادی را در کشورش اجرا کند.

ما در برجام به سه موضوع متعهد شده‌ایم؛ اول، مجوز فروش یا اجاره هواپیما‌های مسافربری ساخت امریکا و قطعات و خدمات مرتبط با آن قانونی خواهد شد. دوم، مجوز واردات فرش‌های دستباف و مواد غذایی ایرانی به امریکا قانونی می‌شود.

سوم، مجوز برخی شرکت‌های امریکایی که توسط ایرانیان اداره یا کنترل می‌شوند یا برخی افراد ایرانی فعالیت‌هایی در آن انجام می‌دهند درصورتی که فعالیت آنها با روح برجام سازگاری داشته باشد، قانونی می‌شود.


ارزش سند برجام

اگر زوبین به فاصله چند ماه چنین چرخشی در مواضع خود داشته، فقط یک دلیل دارد و آن متنی است که به‌عنوان برجام پیش روی او است. آن زمان که مذاکره‌کنندگان ایرانی در پاسخ به منتقدان و مخالفان از محکم بودن این سند سخن می‌گفتند شاید درک آن برای خیلی‌ها دشوار بود. اکنون معنای آن سخنان قدری روشن شده است. هرچند که به مرور و با اجرای گام‌به‌گام برجام این تصویر بیش از پیش شفاف خواهد شد.


موفقیت برجام و تغییر نظم راهبردی خاورمیانه

در همین راستا، روزنامه نشنال چاپ امارات، نوشت: اجرای موفق برجام نگاه اصلی دولت اوباما را به روابط نوین کشورش با خاورمیانه شکل خواهد داد، اتفاقی که می‌تواند نظم راهبردی این منطقه مهم را که از پایان جنگ سرد تاکنون حاکم بوده است، دستخوش تغییر کند. اوباما معتقد بود که رسیدن به توافق با ایران بهترین راه برای کسب توازن در منطقه است. افزون بر آن، لغو تحریم‌های این کشور، ایران را از سال1979 برای نخستین‌بار، وارد نظم منطقه‌یی می‌کند.

این روزنامه نوشت، «از نگاه اوباما ایران غیرهسته‌یی به‌مراتب تهدید کمتری برای منطقه است و مشارکت ایران در نظم منطقه‌یی نیز می‌تواند به برقراری توازن قدرت در منطقه کمک کند. این همان موضوعی است که متحدان عربی امریکا و اسراییل با آن مخالفت می‌کنند. از نگاه آنان، برجام در بهترین حالت یک ساده‌اندیشی و در بدترین حالت یک عقب‌نشینی خواهد بود.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر