آمادگی امریکا برای لغو تحریم‌های ایران تا اواسط دی ماه

۱۳۹۴/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۷۹۷

جدول راهنمایی بازرگانان امریکایی برای تجارت با ایران تهیه شد

گروه ایران

آسوشیتدپرس امریکا در گزارشی، از آمادگی این کشور برای لغو تحریم‌های اعمال شده علیه ایران تا اوایل ماه ژانویه (اواسط دی ماه) خبر داد. این خبرگزاری بااشاره به نامه جان کری وزیر امور خارجه امریکا به کمیته روابط خارجی سنا نوشت: ایران در حال عمل کردن به تعهدات خود براساس توافقنامه هسته‌یی، به شیوه‌یی شفاف و قابل راستی‌آزمایی است و اینک تعلیق تحریم‌ها اقدامی مناسب شمرده می‌شود. در این نامه همچنین آمده است ایران دیگر هیچ فعالیت پنهانی یا فعالیت‌های دیگر مرتبط با یک برنامه تسلیحات هسته‌یی انجام نداده است.

به گزارش ایرنا، ادام زوبین معاون وزیر اقتصاد امریکا نیز در یک گردهمایی در اندیشکده شورای آتلانتیک امریکا، آنچه را که او روز اجرای برجام خواند مهم‌ترین مرحله این توافق هسته‌یی توصیف کرد و گفت در چنین روزی است که بخش چشمگیری از تحریم‌ها لغو خواهند شد و ایران مرحله تازه‌یی از حیات اقتصادی خود را شروع خواهد کرد. وی تاکید کرد: با برداشته شدن تحریم‌ها رابطه ایران دوباره با نظام اقتصاد جهانی برقرار خواهد شد و شرکت‌های مختلف جهان بدون پروا و نگرانی از تحریم‌ها خواهند توانست به‌طور نامحدودی از ایران نفت یا گاز خریداری کنند. زوبین با بیان اینکه هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های تجاری درحال گفت‌وگو با طرف‌های ایران و بررسی امکان برقراری مناسبات تجاری با آنها هستند، افزود که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت اقتصاد امریکا (اوفاک) درنظر دارد هفته آینده جدول راهنمایی در رابطه با حوزه‌ها و مراحل لغو تحریم‌ها برای استفاده بازرگانان امریکایی منتشر کند.

معاون وزارت اقتصاد امریکا اضافه کرد که در پی لغو برخی تحریم‌های خاص امریکایی، فروش هواپیماهای مسافری و تجهیزات و وسایل یدکی مربوط به آنها به ایران، واردات فرش و مواد خوراکی ازجمله خاویار و پسته به داخل امریکا آزاد خواهد شد. وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه همه یا بسیاری از تحریم‌های بین‌المللی در ارتباط با برنامه‌های هسته‌یی ایران بوده‌اند، لذا با شروع مرحله اجرای برجام کشور‌های گروه 1+5 ملزم به لغو آنها خواهند بود. وی درنهایت در پاسخ به سوالی درخصوص آزمایش‌های موشکی ایران تاکید کرد که گرچه ممکن است این آزمایش‌ها نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به‌حساب بیایند اما در تعارض با برجام نخواهند بود و تاثیری در سرنوشت این توافق جهانی نخواهند داشت.


همسو بودن اقدامات ایران با برجام

ازسوی دیگر، بن کاردین سناتور ارشد دموکرات در حاشیه جلسه استماعی که روز پنج‌شنبه درمورد تحریم‌های ایران در کنگره امریکا برگزار شد، گفت: تاکنون ایران در مسیر رفع تحریم‌ها گام برداشته بنابراین انتظار داریم تحریم‌ها علیه ایران در ژانویه برداشته شوند. کاردین همچنین گفت که آنچه ما می‌خواستیم همسو بودن اقدامات ایران با ابعاد توافق هسته‌یی برجام بوده است. به گزارش ایسنا، درحالی که این سناتور ارشد کنگره امریکا زمان رفع تحریم‌ها علیه ایران را ژانویه می‌داند، استفان مال رییس ستاد هماهنگی اجرای توافق برجام در دولت امریکا ادعا کرده که برخی مقامات دولت اوباما زمان اجرای رفع تحریم‌ها را بهار تخمین زده‌اند. وی درمورد پیش‌بینی‌ها درمورد زمان رفع تحریم‌های اقتصادی ایران نیز گفت: فکر نمی‌کنم هیچ‌کسی در امریکا بتواند زمان دقیق آن را پیش‌بینی کند چراکه هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم.


گفت‌وگوی تلفنی صالحی و آمانو

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با رویترز، گفت که هدف ایران برای اینکه تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور براساس این توافق تا آخر ماه ژانویه برداشته شود غیرممکن نیست و احتمال حصول به این ضرب‌الاجل وجود دارد. وی درباره اجرای توافق هسته‌یی نیز افزود: ایران سریعا در حال اجرای بخش خود براساس توافقنامه صورت گرفته با 1+5 است. بازرسان ما در محل هستند و بر فعالیت‌های آنها نظارت دارند و با گزارش آنها من می‌توانم بگویم که ایران با سرعت خیلی زیادی در حال انجام فعالیت‌های خود در این زمینه است. وی همچنین در یک تماس تلفنی با علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان، درباره نحوه اجرای برجام گفت‌وگو کرد. صالحی در این گفت‌وگو اظهار داشت، تلاش ما این است کارهای‌مان را به نحوی انجام دهیم که تا دو هفته آینده روز اجرایی شدن برجام فرا برسد. وی همچنین از آمانو خواست همکارهای لازم در این زمینه را داشته باشد.


چین و روسیه خواستار همکاری جامعه جهانی با ایران

لی کچیانگ و دیمیتری مدودف نخست‌وزیران چین و روسیه با انتشار بیانیه‌یی مشترک با ابراز خرسندی از حل‌و‌فصل پرونده هسته‌یی ایران، خواستار تداوم و همکاری‌های بیشتر جامعه جهانی با ایران در این زمینه شدند. در بخشی از این بیانیه آمده است که چین و روسیه از این پس نیز نقش سازنده‌تری در اجرای تعهدات مرتبط با این موضوع خواهند داشت اما از جامعه جهانی هم انتظار همکاری بیشتری در این خصوص دارند. نخست‌وزیران دو کشور تصریح کرده‌اند که پیشبرد توافقات و اجرای جامع و مناسب آنها از مسائل مهمی است که چین و روسیه همواره به‌دنبال آن خواهند بود تا همه‌چیز تکمیل و نهایی شود.


پروتکل الحاقی موقت و داوطلبانه اجرا می‌شود

در همین راستا، سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه و رییس ستاد پیگیری اجرای برجام، با بیان اینکه بعد از بسته شدن پرونده هسته‌یی، اجرایی شدن برجام آغاز می‌شود، تاکید کرد: بعد از اقدامات اولیه که حدودا سه هفته زمان می‌برد نسبت به اجرای موقت و داوطلبانه پروتکل الحاقی اقدام می‌کنیم. وی درخصوص زمان اجرایی شدن برجام افزود: پس از اجرای داوطلبانه و موقت پروتکل الحاقی این کار ادامه خواهد داشت تا زمانی که مجلس شورای اسلامی پروتکل را به‌طور دایمی تصویب کند که برآورد ما این است که ظرف سال‌های آینده این کار صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: برای تصویب پروتکل الحاقی نیازی نیست که دولت آن را تحت لایحه‌یی به مجلس ارائه کند؛ این موضوع هر زمان که قوه مقننه بخواهد می‌تواند آن را تصویب کند، اما از آنجایی که نمایندگان به نوعی برجام را تایید کرده‌اند، درواقع با پروتکل الحاقی که در برجام به آن اشاره شده است، هم موافقت کرده‌اند. عراقچی همچنین درخصوص زمان انتقال اورانیوم غنی‌سازی شده، گفت: طبق برجام تمام ذخایر مواد اورانیوم غنی شده غیر از 300کیلوگرم را می‌فروشیم و در مقابل، کیک زرد می‌خریم. این معامله با روسیه صورت گرفته و حدود 9تن اورانیوم به روسیه داده می‌شود و در مقابل، 140تن کیک زرد وارد می‌شود، این معامله بعد از بسته شدن پی‌ام‌دی انجام می‌گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر