دعوت به ضیافت اقتصاد ایران

۱۳۹۴/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۷۲۱

گروه ایران

حسن روحانی رییس دولت یازدهم، یک روز پس از بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی زمان برداشته شدن تحریم‌ها را 20دی ماه سال جاری اعلام کرد و با اظهار خوشحالی از اینکه دولت توانسته به یکی از وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند، تاکید کرد: باید خودمان را برای تحرک اقتصادی مهیا کنیم؛ دولت کم‌کم در حال توفیق یافتن برای برداشته شدن موانع است و این یکی از وعده‌هایی بود که به مردم داده بود. وی گفت که زنجیره تحریم از پای اقتصاد ایران برداشته خواهد شد و راه برای تعامل بیشتر با جهان بازتر می‌شود. رییس قوه مجریه همچنین از تمام فعالان اقتصادی داخلی و ایرانیان خارج کشور، شرکت‌ها و دولت‌های خارجی که تمایل به همکاری دارند دعوت کرد تا از فرصت پیش رو که در هفته‌های آینده ایجاد خواهد شد، استفاده کنند و اینکه بخش خصوصی، فعالان اقتصادی و کارآفرینان نیز باید در فضای به‌وجود آمده فعالیت کنند. روحانی درحالی سخن می‌گفت که پیش‌نویس قطعنامه 1+5 برای بسته‌شدن موضوع پی‌ام‌دی روز سه‌شنبه 24آذر در جلسه فوق‌العاده شورای حکام با اجماع و به اتفاق آرا به تصویب رسیده بود.

براساس برجام، کشورهای 1+5 متعهد شده بودند پیش‌نویس قطعنامه‌یی را تهیه کنند که با تصویب آن پرونده پی‌ام‌دی یا همان مطالعات ادعایی بسته شود. در تهیه این پیش‌نویس با ایران هم مشورت شده بود. با تصویب این قطعنامه مسائل گذشته و حال پی‌ام‌دی ایران برای همیشه مختومه شد و راه برای اجرای برجام باز می‌شود.

حسن روحانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود بااشاره به تمام بدبینی‌هایی که نسبت به جمهوری اسلامی ایران بوده است، گفت: همه ما اتهاماتی که از تابستان1381 از طرف سازمان‌های اطلاعاتی و قدرت‌های بزرگ غربی و گروهک‌های تروریستی مبنی بر غنی‌سازی مخفیانه ایران و ساخت بمب اتم زده شد را به یاد داریم. اتهاماتی که هیچ‌گاه به‌صورت شفاف و لازم به سازمان بین‌المللی مسوول یعنی آژانس ارائه نشد. رییس‌جمهور موفقیت ملت ایران در بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی را بعد از 14سال نه‌تنها یک موفقیت حقوقی بلکه موفقیتی بزرگ و فنی دانست و تاکید کرد که سرانجام برای همگان روشن شد که این نظام، نظامی است که با صداقت هم با مردم و هم با جهانیان حرف می‌زند، دروغ نگفته و نمی‌گوید و به عهد خود وفادار است و ایران همیشه با مردم خود و جهانیان با صداقت

سخن می‌گوید.

وی با بیان اینکه قطعنامه‌های فراوانی علیه جمهوری اسلامی ایران در نشست‌های شورای حکام آژانس همچنین در شورای امنیت سازمان ملل علیه ملت ایران اتخاذ شد، افزود: همه بحث‌ها از لحاظ حقوقی که ایران آیا به ان‌پی‌تی یا پادمان پایبند بوده یا نبوده، درواقع با عبارتnoncompliance می‌خواستند بگویند ایران پایبند نبوده است. اما در هر صورتی نباید فراموش کنیم که پیروزی ملت ایران در صحنه دیروز یک موفقیت و پیروزی اخلاقی بود، یک پیروزی سیاسی بود و در عین حال یک موفقیت بزرگ حقوقی بود.


گام‌های نهایی برجام ظرف یکی، دو هفته آینده برداشته می‌شود

رییس دولت یازدهم بااشاره به اعترافات آژانس به‌عنوان مرجع فنی این مساله و ارزیابی‌کننده فنی، حقوقی مسائل هسته‌یی و شورای حکام آژانس به‌عنوان مرجع نهایی تصمیم‌گیری در آژانس مبنی بر اینکه ایران در طول سال‌های گذشته هیچ‌گاه از مسیر صلح‌آمیز انحرافی پیدا نکرده و هیچ‌گاه مشغول ساخت بمب هسته‌یی نبوده است، ادامه داد: ملت ایران همیشه به تعهد دینی، مذهبی و اخلاقی وفادار است و هرگز تلاشی برای ساخت سلاح کشتار جمعی نکرده و این همان است که مقام معظم رهبری به‌عنوان یک فتوای مهم آن را اعلام کرده‌اند، بنابراین نه تنها در نشست شورای حکام موضوع ابعاد احتمالی فعالیت‌های نظامی موسوم به PMD یا مطالعات ادعایی خاتمه پیدا کرد بلکه بعد از سال2011 همواره مورد رسیدگی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود و همواره می‌گفت که این مساله قابل حل‌وفصل نیست، حل شد، بلکه 12قطعنامه‌یی که از سال2003 تا 2012 در شورای حکام علیه جمهوری اسلامی تصویب شده بود، لغو شدند.

وی همچنین در ادامه این نشست با بیان اینکه البته هم لغو قطعنامه‌ها در شورای حکام و هم لغو 6قطعنامه شورای امنیت که در جلسه 29تیرماه امسال به تصویب رسید، لغو موثر و عملیاتی شدن آنها منوط به تعهداتی است که ایران باید انجام دهد، تصریح کرد: ما به ملت بزرگ ایران این توفیق را که آغازی خواهد بود برای حرکت‌های بعدی به‌عنوان یک موفقیت بزرگ به خاطر ایستادگی، صبر، تحمل و حمایت و هدایت‌های مقام معظم رهبری و همه مسوولانی که در این راستا تلاش کردند، به‌خصوص مسوولان وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که این سه نهاد بار سنگین حل‌وفصل مساله PMD را بر دوش داشتند، نوید می‌دهیم.

روحانی خطاب به ملت ایران و اینکه اگر مذاکرات هسته‌یی تفاهم با 1+5 نبود، صرفا با مذاکره آژانس چنین موفقیتی نتیجه نداشت، درخصوص پی‌ام‌دی گفت: با حل‌وفصل مسائل معروف به PMD و آنچه شورای حکام تصمیم گرفت یکی از موانع مهم برای اجرایی شدن برجام به کنار رفت یعنی زمینه برای اجرایی شدن برجام آماده شد، البته می‌دانید که بعد از توافق 23تیرماه امسال بین ایران و 1+5 اقدامات متعددی صورت گرفت که مهم‌ترین آنها مصوبه2231 شورای امنیت سازمان ملل، بیانیه اتحادیه اروپا، بیانیه اجرایی دولت امریکا و اقدامات بعدی از جمله حل‌وفصل مساله PMD بود. امروز به ملت ایران می‌گویم که تقریبا راه برای اجرای برجام آماده شده، گام‌های نهایی نیز ظرف یکی، دو هفته آینده برداشته می‌شود و این مهم برای نهایی شدن است.

رییس دولت تدبیر و امید در پایان از تمام سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی در کشورمان دعوت به‌عمل آورد و اظهار داشت: همه ما باید برای اجرایی شدن برجام تلاش کنیم و همه ما باید از فضای به‌وجود آمده به‌خوبی برای رشد و توسعه بیشتر کشور استفاده کنیم. از سرمایه‌گذاران جهانی دعوت می‌کنیم به ایران که امن‌ترین کشور منطقه است، بیایند؛ ایرانی که دارای بزرگ‌ترین منابع عظیم، نیروی انسانی و سرمایه انسانی فوق‌العاده و مردمی تحول‌خواه و به‌دنبال یک تعامل سازنده با جهان است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر