ظریف: مشکل این است که برخی خطر را درک نمی‌کنند

۱۳۹۴/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۹۷۴

ائتلاف ایران، روسیه، عراق و سوریه به پیروزی خواهد رسید

گروه ایران

نشست وین2 به‌منظور حل‌وفصل بحران سوریه دیروز با حضور هیات‌هایی از کشورهای ایران، امریکا، روسیه، فرانسه، چین، انگلیس، آلمان، ایتالیا، عربستان سعودی، عراق، ترکیه، مصر، امارات، قطر، اردن، لبنان، عمان، استرالیا، نماینده اتحادیه اروپا و همچنین استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در هتل امپریال شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از منابع دیپلماتیک در وین، در این نشست قرار است سه گروه کاری در سطح کارشناسان تحت عناوین احزاب گروه‌های مخالف دولت، ترور و امور بشردوستانه در پشت درهای بسته تشکیل شود. این درحالی است که دور تازه تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه، در ادامه نشست یک روزه‌یی است که روز جمعه 8آبان در وین برگزار شد و هدف از برگزاری این مذاکرات، تلاش جهت رسیدن به چارچوبی برای ایجاد زمینه مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت در این کشور است. گفتنی است، نشست‌های ژنو یک و ژنو2 که برای بررسی راهکارهای حل‌وفصل بحران سوریه در گذشته بدون حضور ایران برگزار شد، هیچ دستاوردی به‌همراه نداشت. کارشناسان مسائل منطقه خاورمیانه در این زمینه معتقدند که هرگونه تصمیم‌گیری برای حل‌وفصل بحران‌های منطقه بدون حضور ایران نتیجه بخش نخواهد بود. در همین راستا، واشنگتن و کشورهای عرب متحدش خواهان برکناری بشار اسد رییس‌جمهوری قانونی سوریه به‌عنوان بخشی از راه‌حل بحران هستند، اما مسکو و تهران با پشتیبانی ازحکومت قانونی دمشق می‌گویند مردم سوریه باید در خصوص رییس‌جمهوری و سرنوشت خود تصمیم‌گیری کنند.

ثبات در سوریه و عراق

در همین راستا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که به سبب لغو سفر حسن روحانی رییس‌جمهوری به ایتالیا و فرانسه شامگاه دیروز برای شرکت در این نشست عازم وین شد، پیش از عزیمت به اتریش در گفت‌وگویی با روزنامه السفیر لبنان، درخصوص جنگ در سوریه و گروه‌های تندرو ازجمله داعش گفت: در عراق و سوریه خواهان ثبات هستیم و اینکه رابطه منطقی میان تمامی گروه‌ها، دسته‌ها و طائفه‌ها وجود دارد. به گزارش ایسنا، وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سوال که آیا پیش‌بینی می‌کند نتایجی از کنفرانس جدید وین حاصل شود، گفت: گمان نمی‌کنم. مشکل این است که دوستان ما خطرات را درک نمی‌کنند. مصر و اردن خطر را تاحدودی درک کرده‌اند اما عربستان و امارات هنوز این خطر را درک نکرده‌اند. ظریف در پاسخ به این سوال که علت موضع امارات چیست؟ گفت: نمی‌دانم و در پاسخ به این سوال که آیا تماس‌هایی با امارات برقرار است، عنوان داشت: تماس‌ها و روابط گسترده با امارات برقرار است مساله اصلی در اختلافات همان سیاست امارات در دو مساله یمن و سوریه است.

مردم سوریه تصمیم‌گیرنده هستند

حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه که پیش از پیوستن ظریف به مذاکرات، ریاست گروه ایرانی در این نشست را برعهده داشت، پیش از آغاز نشست وین در جمع خبرنگاران گفت: این نشست برای کمک به مردم سوریه برای تصمیم‌گیری در مورد آینده این کشور برگزار می‌شود. برخی کشورها دو روز پیش بدون هماهنگی با دیگران در رایزنی که با هم داشتند، تصمیم گرفتند سه کمیته به نام‌های «کمیته تعیین لیست تروریست‌ها»، «کمیته تعیین لیست معارضه» و «کمیته مسائل انسان‌دوستانه» تشکیل دهند.

این جلسه که تهران و مسکو در آن شرکت نداشتند، به‌طور ناموفق برگزار شد. ما پیش‌تر به صراحت به نماینده دبیرکل سازمان ملل و طرف‌های مختلف اعلام کرده بودیم که هرگونه تصمیمی درخصوص چگونگی ادامه کار و پیگیری مباحث نشست وین باید با توافق همه اعضا انجام شود.

وی در حاشیه این نشست که تحت‌الشعاع حوادث تروریستی خونبار در پاریس برگزار شد گفت: مساله مبارزه با تروریسم و یافتن مکانیسم قطعی و موثر برای مقابله با این موضوع، جدی‌ترین مساله‌یی است که به موازات بحث‌های مربوط به روند سیاسی در سوریه امروز باید مورد توجه قرار گیرد. باید در نشست وین همه کشورهایی که درک کردند تروریسم تهدیدی علیه منطقه و علیه جهان است و تروریسم خوب و بد نداریم، پیام محکمی از وین ارسال کنند و تصمیمات موثری برای مبارزه جدی با تروریسم بگیرند. امیرعبداللهیان با بیان اینکه بحث‌های مربوط به روند سیاسی در سوریه مورد توجه جدی ماست گفت: البته ما یک بار دیگر تاکید می‌کنیم که در نشست وین کشورها درخصوص آینده سوریه تصمیم نخواهند گرفت. این تصمیم فقط و فقط حق مردم سوریه است اما همه ما تلاش می‌کنیم زمینه‌یی فراهم شود که مردم سوریه بتوانند نسبت به آینده سیاسی کشورشان تصمیم بگیرند و در مبارزه با تروریسم موفق شوند.

وی همچنین در وین با میخاییل بوگدانف نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه و استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه، در نشستی سه‌جانبه درخصوص آخرین تحولات سوریه به رایزنی پرداختند. به گزارش ایرنا، امیرعبداللهیان بااشاره به حوادث تروریستی اخیر در پاریس و بیروت گفت: این حوادث ناگوار اثبات می‌کند که رفتار دوگانه و تقسیم تروریسم به خوب و بد، دارای پیامدهای تلخ برای کل منطقه و جهان است و هیچ کشوری از تقویت تروریسم سود نمی‌برد. وی در ادامه سخنان خود بر ضرورت تمرکز نشست وین2 بر مبارزه قاطع و موثر با تروریسم و ارسال پیامی محکم از نشست وین در این خصوص تاکید کرد.

نقش ایران و روسیه در نبرد با تروریسم

ازسوی دیگر علی شمخانی دبیرکل شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی با پایگاه خبری العهد بر اهمیت تلاش‌ها و همکاری مشترک ایران، روسیه، عراق و سوریه در نبرد با تروریسم و پیروزی نهایی بر این پدیده تاکید کرد. به گزارش تسنیم، این رسانه به نقل از شمخانی نوشت: همکاری چهارجانبه میان ایران، روسیه، سوریه و عراق در نبرد با تروریسم به پیروزی خواهد رسید. علی شمخانی به این رسانه گفته است: 63کشور (که ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضدداعش را تشکیل داده‌اند) پرونده موفقی در مبارزه با تروریسم تکفیری ندارند و از آن به‌عنوان ابزاری برای اجرای سیاست‌های منطقه‌یی خود استفاده‌ کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر