سایه روشن‌های کمپین ضدتجارت با ایران

۱۳۹۴/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۵۱۲

گروه ایران

«گروه فشار حامی تحریم‌های ایران؛ کارزار بین‌المللی ضد تجارت با ایران تشکیل داد.» این عنوان خبری است که برای نخستین‌بار روز پنجشنبه در فضای رسانه‌یی منتشر شد و بلافاصله پس از آن در رابطه با آخرین تحرکات گروه‌های مخالف توافق هسته‌یی روی خروجی خبرگزاری‌های ایران نیز قرار گرفت. این گروه که در فضای رسانه‌یی از آن تحت عنوان«اتحاد علیه ایران هسته‌یی»یاد می‌شود، گروه فشار یا همان لابی قدرتمندی در نیویورک است که ماه آوریل ۲۰۱۲ از صندوق بین‌المللی پول خواست تا ضمن مسدود کردن حساب ایران، عضویت ایران را به حالت تعلیق در آورد. در آن زمان مارک والاس رییس این لابی با ارسال نامه‌هایی به کریستین لاگارد رییس صندوق بین‌المللی پول با انتقاد از همکاری‌های این صندوق با ایران خواستار قطع همکاری‌های صندوق با ایران برای ایجاد فشار بیشتر به حکومت تهران شد. بعد از توافق جامع هسته‌یی و بازشدن فضای تجارت بین‌المللی ایران این گروه با ایجاد کمپینی تلاش می‌کند تا دامنه مناسبات اقتصادی و تجاری ایران را محدود سازد. موضوعی که هرچه سریع‌تر برای مقابله با آن باید راهکار مناسبی اندیشیده شود. دنیس راس سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل و جوزف لیبرمن، عضو سنا از اعضای این کارزار هستند. موضوعی که می توان آن را نوعی صف‌کشی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌‌خواه‌ها دانست.


اعمال فشار به شرکت‌های

طرف معامله با ایران

برای آگاهی از خطراتی که این گروه در فضای تجارت و اقتصاد ایران می‌توانند ایجاد کنند ابتدا باید به شناخت مناسبی از این کمپین دست یافت. وزارت اطلاعات ایران در گزارشی که در تاریخ 5 مهرماه سال 1391 برای معرفی این گروه منتشر کرده است، آورده است: «اتحاد علیه ایران هسته‏‌ای، یک لابی امریکایی است که در سال 2008 آغاز به کار کرده و هدف خود را «پیشگیری از دست‏یابی ایران به رویای بدل شدن به ابرقدرت منطقه‌یی دارای سلاح هسته‌ای» اعلام کرده است.

این گروه، با همکاری‏ دیگر سازمان‌های مشابه، مدیریت تلاش‌‏هایی را به‌عهده دارد که به‌منظور اعمال فشار بر شرکت‌‏ها انجام می‌شوند تا آنها را از مراوده تجاری با ایران بازدارند و به این ترتیب مانع تحقق برنامه هسته‌یی ایران و توسعه سلاح‌‏های هسته‌یی ادعایی شوند.»

به عبارت روشن‌تر آنچه این گروه در دوران پساتوافق دنبال می‌کنند، چالش آفرینی بر سر تجارت و بازرگانی ایران است که باید برای مقابله با آن برنامه‌های دقیقی داشت.


چراغ قرمز برای ورود به تجارت ایران

به گزارش فارس در آخرین اقدامات خصمانه این گروه علیه اقتصاد ایران، اتحاد علیه ایران روز پنجشنبه روی وب‌سایت خود اعلام کرده کمپینی بین‌المللی با هدف هشدار به شرکت‌های سراسر جهان، درباره خطرات حقوقی، مالی و اعتباری تجارت با ایران راه انداخته است.

«اتحاد علیه ایران هسته‌ای» با اشاره به اینکه برخی از شرکت‌های خارجی، امضای برجام میان ایران و گروه 1+5 را چراغ سبزی برای ورود به بازار ایران دیده‌اند تاکید کرده این کمپین در پی گوشزد کردن این نکته به شرکت‌های بین‌المللی است که تحریم‌ها هنوز پابرجا هستند و رفع نشده‌اند.

مارک والاس، که قبلاً نماینده امریکا در سازمان ملل بوده و به تازگی به سمت ریاست گروه اتحاد علیه ایران هسته‌یی انتخاب شده گفت: «کسانی که شتابزده در پرتو برجام به سمت امضای قراردادهای تجاری با ایران حرکت می‌کنند، شرکت‌شان را در معرض خطرات مالی و اعتباری قرار می‌دهند.»

گروه اتحاد علیه ایران هسته‌یی که بسیاری از اعضای آن را اسراییلی‌ها تشکیل می‌دهند در گذشته توانسته با ایجاد لابی در کنگره به تصویب تحریم‌های ضدایران کمک کند.


چه شرکت‌هایی در لیست سیاه

گروه قرار دارند

نشریه بین‌المللی نیشن در توضیح اقدامات این گروه در گزارشی به این نکته اشاره می‌کند: «گروه ضد ایرانی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» ادعا می‌کند که هدفش مقابله با برنامه هسته‌یی ایران است.

قسمت عمده‌یی از تلاش‌های آنها حول محور «کمپین‌های تحریم خصوصی» برای تحریم خریداران یا تحت فشار قرار دادن دیگر شرکت‌های طرف قرارداد با ایران است. این درحالی است که آنها در بیانیه شان ادعا می‌کنند که اقداماتشان تلاش برای مجازات مردم ایران نیست. اما این تعهد برای جلوگیری از آسیب رساندن به مردم ایران اقدامی توخالی است.»

تحقیقات نیشن از فهرست تجاری گروه اتحاد علیه ایران هسته‌یی نشان می‌دهد که «این لیست شامل 1100 شرکت که با ایران همکاری داشته‌اند، می‌شود. در حالی که این گروه بسیاری از شرکت‌ها را متهم به نقض تحریم‌های بین‌المللی ایالات متحده می‌کند، برخی از این شرکت‌ها تجارت کاملا قانونی‌ای با ایران دارند و مشغول فروش دارو به ایران هستند، اقدامی اقتصادی که وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آن را معاف از تحریم‌ها اعلام کرده است.» نشریه نیشن در ادامه نتیجه‌گیری می‌کند: «به نظر می‌رسد این گروه به دنبال یک جنگ اقتصادی تمام عیارعلیه ایران است.»


منابع مالی کمپین چگونه تامین می‌شود

به نظر می‌رسد سوالات زیادی از جمله منابع مالی، منافع و مواضع سیاسی این گروه بدون پاسخ مانده است، اما مشخص است که این گروه از نفوذ قابل توجهی در واشنگتن برخوردار است. مدیر اجرایی این گروه مارک والاس، سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل در دوران جورج دبلیو بوش است. این گروه در سال 2008 و با مشاوره گروه‌های اطلاعاتی از آلمان، رژیم اسراییل و انگلیس تشکیل شد. در سپتامبر 2013، دکتر‌گری سیمور، پس از ترک دولت اوباما و سمتش به عنوان هماهنگ‌کننده کاخ سفید در زمینه کنترل تسلیحات و سلاح‌های کشتار جمعی، به این گروه پیوست. سیمور در حال حاضر در این گروه، کارزاری را برای شناسایی شرکت‌هایی که تجارت انسان‌دوستانه با ایران دارند آغاز کرده است، این درحالی است که بعضی از آنها زمانی که وی در دولت حضور داشت، از وزارت خزانه داری مجوز گرفته‌اند.

براساس گزارش سایت این گروه، آنها با هدف «افزایش انزوای اقتصادی ایران به دنبال اعمال فشار به شرکت‌های بزرگ برای پایان دادن تجارتشان با ایران هستند.»

نیشن حداقل پنج شرکت داروسازی بزرگ را پیدا کرد که از وزارت خزانه داری امریکا مجوز دارند اما در لیست سیاه این گروه قرار گرفته‌اند. در یک سند گزارشی درباره تحریم ایران توسط وزارت خزانه‌داری امریکا منتشر شده است که گفته می‌شود «تحت قوانین ایالات متحده فروش، صادرات تقریبا تمام مواد غذایی و دارو به ایران مجاز است و نیاز به هیچ مجوز خاصی ندارد.»

کارشناسان و تحلیلگران این کارزار را از جمله تهدیدهای خارجی می‌دانند که متوجه برجام است. با اینهمه در داخل خود امریکا انتقادات زیادی متوجه این گروه است. الی کلیفتن در مقاله‌یی که در لوب لاگ منتشر شده است، از ابهام در منابع مالی این گروه نوشته است. به اعتقاد تحلیلگران، این گروه ادعاهای غیراخلاقی علیه ملت ایران دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر