رییس پارلمان اروپا با لاریجانی دیدار کرد

۱۳۹۴/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۵۱۱

گروه ایران

حال دیگر تمام گمانه‌زنی‌ها مبنی بر استقبال بی‌نظیر اروپایی‌ها پس از توافقات به ایران تبدیل به یقین شده است. این را درست از زمانی که سفرهای غربی‌ها و تاکید آنها بر گسترش مناسبات اقتصادی بیشتر شده است کاملا می‌توان احساس کرد. نمایندگان کشورهای غربی به اتفاق اعتقاد دارند که بهترین زمان برای بهتر شدن مناسبات‌شان با ایران و حل بحران‌های منطقه با کمک ایران، اکنون است. روز گذشته نیز رییس پارلمان اتحادیه اروپا با بیان اینکه امروز این فرصت را داریم تا به هم نزدیک شویم، باری دیگر بر اشتیاق غربی‌ها تاکید کرد. به گزارش ایرنا، مارتین شولتز در سفری یک‌روزه به ایران، در سالن اجلاس پارلمان با علی لاریجانی، رییس مجلس ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در نشست خبری‌اش بر نقش جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه تاکید کرد و شرایط کنونی را که مرحله‌یی برای اجرایی شدن توافقات است دری برای همکاری‌های بیشتر اقتصادی میان دو کشور و تحولات مثبت جدید دانست.

شولتز در این سفر با حسن روحانی رییس‌جمهوری، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، محمدجواد لاریجانی رییس کمیسیون حقوق بشر قوه قضاییه و محسن جلال‌پور، رییس اتاق بازرگانی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد (مشروح دیدار با رییس اتاق بازرگانی ایران را در صفحه 5 بخوانید). وی همچنین دیشب در ضیافت شام رییس قوه مقننه شرکت کرد.


نقش تعیین‌کننده ایران در سوریه

مارتین شولتز با بیان اینکه 14اکتبر گذشته مرحله قبول معاهده 1+5 بوده است و بعد از آن نیز بحث‌های پربار و هیجان‌انگیزی در مجلس ایران شاهد بودیم، لاریجانی را از افرادی دانست که در موضوع مذاکرات میان ایران و 1+5 نقش مهمی ایفا کرده است و درخصوص اینکه در ایران در آینده به دستاوردهای مهم و مطلوبی خواهد رسید اظهار امیدواری کرد. وی در بخش دیگری از سخنانش بااشاره به جزییات گفت‌وگوهایش با لاریجانی گفت: نقش پارلمان اروپا در گسترش روابط با جمهوری اسلامی بسیار مهم و تاثیرگذار است. وی همچنین بااشاره به طولانی شدن زمان مذاکراتش با رییس مجلس شورای اسلامی گفت: علت طولانی شدن مذاکرات‌مان این بود تا چیزی جا نیفتد. ایران و اتحادیه اروپا در مرحله تعیین‌کننده‌یی در روابط بینابینی قرار دارند.

رییس پارلمان اروپا ادامه داد: در پایان این معاهده شاهد باز شدن مسیرها برای همکاری‌های مشترک اقتصادی خواهیم بود. از این رو باید از این موقعیت استفاده بهینه کرد و به نتایج مطلوب این معاهده امیدوار باشیم.

شولتز بااشاره به دیگر مسائل مورد علاقه دو طرف گفت: بر این باورم که هم ایران و هم اتحادیه اروپا دارای علایق مشترکی هستند که باید درباره آنها صحبت کنند. ازجمله این علایق ثبات در منطقه و اوضاع سوریه است. ما نیز در گفت‌وگوهای‌مان به‌صورت مفصل در این باره صحبت کرده‌ایم.

شولتز درمورد تحولات سوریه ضمن تاکید بر نقش ایران که نقشی تعیین‌کننده است، گفت در یک دیالوگ ملی در سوریه می‌توان به راه‌حل رسید. شولتز گفت: به باور بنده آینده بلندمدتی برای اسد وجود ندارد ولی زمان حال برای وی وجود دارد و این دو مساله باید با هم دیده شود.

وی گفت: مساله سوریه نباید به اسد مختصر شود بلکه همه گروه‌های سوری باید بتوانند در سرنوشت خود مشارکت داشته باشند.

شولتز با استقبال از حضور ایران در نشست وین برای حل بحران سوریه گفت: بنده از حضور ایران در این نشست تشکر می‌کنم و امیدوارم در نشست آینده بتوانیم به راه‌حل اجرایی برسیم. البته این مساله‌ در گرو تحرکات لازم همه طرف‌ها، چه ایران و چه اتحادیه اروپاست.


تقلیل بحران‌های منطقه به یک شخص اشتباهی استراتژیک است

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز درخصوص رویکرد ایران در حمایت از مواضع بشار اسد، تقلیل مسائل و بحران‌های منطقه به یک شخص را اشتباهی استراتژیک دانست و گفت: «قطعا در مساله سوریه بحث فرد مطرح نیست، بلکه باید برای ایجاد منطقه‌یی عاری از تروریسم یک طراحی صورت بگیرد، اگر به پایداری نظم در سوریه اصرار داریم، باید با جریان‌های مخرب موجود مقابله شود. البته تاکنون هزاران نفر از امریکا و اروپا به گروه تروریستی داعش پیوسته‌اند و همگان این مساله را می‌دانند.»

علی لاریجانی افزود: به‌طور حتم اگر نگاه دقیقی به منطقه بیندازیم، معضل تروریست در حال گسترش بوده و مشکلاتی را برای مردم کشورهای منطقه ازجمله سوریه، عراق، افغانستان، یمن و لیبی به وجود آورده است. رییس قوه مقننه کشورمان با تاکید بر اینکه ایران برای حل مشکل سوریه و یمن یک ساختار اصلاحی و دموکراتیک قائل است، مبارزه با مساله تروریسم را جدی عنوان کرد و تاکید داشت: «اصلاحات ساختاری با رای مردم همان کشور صورت گیرد، نه اینکه چند کشور برای آینده آنها تصمیم‌گیری کنند. البته کشورهای دیگر نیز می‌توانند در این رابطه نقش تسهیل‌کننده داشته باشند اما نباید این موضوع جایگزین نقش مردم سوریه شود.» رییس قوه مقننه همچنین ایران و اروپا را ازجمله کشورهایی دانست که درخصوص مسائل اقتصادی، تاریخچه‌یی قدیمی دارند و اکنون زمانی مناسب است تا پس از توافق هسته‌یی، این همکاری‌ها را توسعه دهیم. وی ادامه داد: پارلمان اروپا یک جایگاه مهم در تصمیم‌سازی اتحادیه اروپا دارد و سفر آقای شولتز به‌عنوان یک سیاستمدار برجسته دارای اهمیت است، زیرا در این سفر می‌توان مسائل مختلف را از نزدیک مورد بررسی قرار داد، هر چند سفر هیات اروپایی کوتاه است، اما تلاش کردیم مذاکرات متعددی صورت گیرد تا دستاوردهای مناسبی برای ایران و اروپا داشته باشد. هیات‌های پارلمانی اروپا در خلال ماه‌هایی که مذاکرات ایران با 1+5 آغاز شده بود، جریان داشت. این هیات‌ها به تعبیر خودشان می‌خواستند به تقویت مذاکرات و نیز ضمانت دادن برای رفع تحریم‌ها به ایران بیایند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر