بازتاب گسترده نامه مقام معظم رهبری به رییس‌جمهور

۱۳۹۴/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۳۹۸

گروه ایران|

نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به رییس‌جمهوری درخصوص «برجام» بازتاب‌های زیادی در رسانه‌های خارجی داشت به‌طوری که خبرگزاری‌ها و رسانه‌های جهان آن را به یکی از مهم‌ترین تیترهای خود اختصاص دادند. رهبر معظم انقلاب در نامه خود که روز چهارشنبه 29مهر ماه انتشار یافت، الزاماتی 9گانه را درمورد اجرای برجام به رییس‌جمهور تاکید و بااشاره به ابهام‌ها و ضعف‌هایی که در ساختار توافق وجود دارد، با تصمیم شورای عالی امنیت ملی نسبت به اجرای برجام موافقت نمودند.


موافق و مخالف توافق اکنون در کنار هم قرار بگیرند

به گزارش «‌تعادل»، جان کری وزیر امور خارجه امریکا بااشاره به تایید توافق ازسوی مقام معظم رهبری، در مرکز هریتج نیروی دریایی امریکا گفت: رهبر عالی ایران تاکنون این کار را نکرده بود، بنابراین این توافق اکنون واقعی است و این واقعا آغاز گسترده‌ترین تغییر مجدد یک برنامه هسته‌یی از زمان آغاز عصر هسته‌یی تاکنون است. کری در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد، من اعتقاد دارم که ایران به برجام متعهد خواهد بود و امیدوارم همه کسانی که موافق توافق بودند و همه کسانی که مخالف آن بودند اکنون دستکم برای اجرای کامل و قابل راستی‌آزمایی این توافق در کنار هم قرار گیرند.


بازتاب نامه رهبری در رسانه‌های عربی

روسیا الیوم همچنین در گزارشی بااشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در نامه خود توافق هسته‌یی را دارای ابهام معرفی کرده است، نوشت: رهبر ایران خواستار نظارت شورای عالی امنیت ایران بر اجرای توافق شده است. المیادین نیز با پخش فوری سخنان رهبری به نقل از ایشان نوشت: هرگونه اظهارنظری مبنی بر اینکه ساختار تحریم‌ها باقی بماند به‌مثابه نقض توافق هسته‌یی است. امریکا در موضوع هسته‌یی اسلوب دشمنی را در پیش گرفت و بعید است در آینده راه و روش دیگری را دنبال کند. همچنین شبکه المنار نیز اظهارات مقام معظم رهبری را خبر نخست خود قرار داد و هشدار ایشان به نقض احتمالی توافق ازسوی امریکا را تیتر کرد و نوشت: بقای تحریم‌ها یا اعمال آن در هر سطحی به معنای نقض توافق هسته‌یی به‌شمار می‌رود. ازسوی دیگر العربیه، نامه رهبری را در بخش اخبار مربوط به ایران منتشر کرد و نوشت: رهبر ایران توافق هسته‌یی ایران با کشورهای جهان را به رسمیت شناخت و دستور اجرای آن را صادر کرد. رهبر انقلاب ایران همچنین از اتحادیه اروپا و امریکا خواست که صراحتا به رفع تحریم‌های ایران اشاره کنند. بخش عربی خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد که رهبر عالی ایران بااشاره به بی‌اعتمادی به ایالات‌متحده خواستار تشکیل کمیته‌یی برای نظارت بر توافق توسط شورای عالی امنیت ملی شد و هرگونه تحریم علیه ایران در حوزه تروریسم و حقوق بشر را نقض توافق دانست.


بازتاب نامه رهبری در رسانه‌های اروپایی

در همین خصوص شبکه تلویزیونی فرانس24 در خبر فوری گزارش داد: رهبر عالی ایران (حضرت آیت‌الله خامنه‌ای) باوجود ابهام و پیچیدگی در توافق ایران و 1+5 آن را مورد تایید قرار داد. این شبکه تلویزیونی سپس بخش‌هایی از بیانات رهبر معظم انقلاب در این نامه را درباره برجام بازتاب داد. خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز در گزارشی اعلام کرد: رهبر عالی ایران از اجرای برجام حمایت کرد. این خبرگزاری تصریح کرد که در این نامه رهبر ایران از دو نامه باراک اوباما رییس‌جمهور امریکا سخن گفته که در آن اوباما وعده داد که دیگر واشنگتن دنبال تغییر نظام سیاسی ایران نیست. ازسوی دیگر ایندیپندنت هم در مطلبی در همین خصوص نوشت: رهبر ایران در این نامه هم بر ادامه دشمنی با امریکا تاکید کرد و هرگونه تغییر در روابط میان تهران-واشنگتن را غیرمحتمل دانست. همچنین خبرگزاری روسی اسپوتنیک با پخش خبری فوری اعلام کرد: رهبر ایران در نامه‌یی به حسن روحانی نوشت: اتحادیه اروپا و امریکا باید تمام تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را لغو کنند.

خبرگزاری اروپاپرس و شبکه کانال5 نیز به نوبه خود با انتشار گزارشی تحت عنوان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از توافق هسته‌یی حمایت و باوجود شک و تردید‌ها درمورد امریکا دستور اجرای آن را داد، نوشتند: رهبر معظم انقلاب، سرانجام روز چهارشنبه حمایت خود از توافق هسته‌یی را ابراز داشتند، هرچند که بار دیگر شک و تردید خود نسبت به موضع امریکا درمورد ایران را بیان کردند.

این دو رسانه ادامه دادند: آیت‌الله خامنه‌ای در نامه‌یی به حسن روحانی، خاطرنشان کرد که امریکا و اتحادیه اروپا باید لغو تحریم‌ها علیه ایران را اعلام دارند و با استفاده از اتهام‌های واهی چون تروریسم و نقض حقوق بشر به اعمال تحریم‌های جدید نپردازند، زیرا این مغایر توافق خواهد بود و تهران را وادار به شکستن توافق می‌کند.


بازتاب نامه رهبری در رسانه‌های امریکایی

خبرگزاری امریکایی آسوشیتدپرس در گزارشی ضمن اشاره به نامه مهم مقام معظم رهبری به حسن روحانی رییس‌جمهور درخصوص توافق هسته‌یی و اجرای برجام نوشت: رهبر عالی ایران از توافق هسته‌یی میان ایران و 1+5 حمایت کرد و در عین حال دستوراتی را به دولت این کشور درمورد نحوه اجرای آن ارائه کرد.

روزنامه امریکایی نیویورک تایمز نیز در گزارشی بااشاره به اینکه نامه رهبر ایران آخرین گام اجرای برجام به حساب می‌آید، نوشت: از نظر کارشناسان لحن رهبر انقلاب ایران علیه ایالات‌متحده با نزدیک‌تر شدن زمان اجرای برجام تندتر شده است. همچنین سی‌ان‌ان در گزارشی با عنوان رهبر عالی با شروطی توافق هسته‌یی را تایید کرد، نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای در این نامه تاکید کرد که موضع ایران در قبال امریکا پس از توافق هسته‌یی هم تغییر نخواهد کرد.

شبکه سی‌بی‌اس هم در گزارشی با این عنوان که رهبر ایران هم سرانجام برجام را تایید کرد، مدعی شد که تایید رهبر عالی ایران پایانی بر بحث‌ها میان دولت حسن روحانی و منتقدانش بود و این یک پیروزی برای میانه‌روها در تهران به حساب می‌آید. اما سی‌بی‌سی در خبری اعلام کرد که رهبر انقلاب با برنامه جامع اقدام مشترک موافقت کرده است و در نامه ایشان به رییس‌جمهور تاکید شده است ایران باید هوشیاری خود را حفظ نماید؛ چراکه امریکا قابل اعتماد نیست. در ادامه این خبر تصریح شده است که ایران، امریکا را شیطان بزرگ می‌داند و در ادامه درباره بهبود روابط امریکا با ایران پس از حصول این توافق ابراز تردید نموده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر