معلوم نیست گزارش برجام کجا تهیه شده است

۱۳۹۴/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۳۲۳

گروه ایران هدی احمدی

در حالی کار بررسی برجام درمجلس به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود که همچنان اظهارنظرها و گمانه‌زنی‌های فراوانی از سوی مخالفان و موافقان آن درکشور جریان دارد. توجه به انتشار گزارش کمیسیون ویژه برجام و مخالفت‌هایی که با این گزارش حتی درمیان اصولگرایان شاهد بوده‌ایم، نشان از آن دارد که اصولگرایان به طرفداری از دولت نظر مکتوب خود را به توافق وین و همچنین اجرای برجام ابراز داشته‌اند و مخالفان برجام توان چندانی برای مقابله و برهم زدن آن نخواهند داشت. اما نکته جالب توجه این است که اختلاف در تنظیم گزارش برجام توسط افراد ناشناخته‌یی که تحت عنوان دانشجویان برتر از آنها یاد می‌شود، موج اعتراضات جدیدی را به وجود آورده است. زمانی که علیرضا زاکانی رییس کمیسیون ویژه برجام با حمایت از گزارش نهایی این کمیسیون به انتقاد مسعود پزشکیان در این خصوص که در تهیه گزارش روش علمی رعایت نشده پاسخ داد و مدعی شد در تهیه این گزارش از نظرات اساتید دانشگاه‌های معتبر کشور استفاده شده است و کارشناسان بیرون از مجلس در تهیه گزارش کمک کرده‌اند، این مساله را بر همگان ثابت کرد که ابهامات و نگاه غیرکارشناسانه هنوز دامن مذاکرات و برجام را رها نکرده است. البته نباید این موضوع را نیز از یاد ببریم که موج جدید مخالفت‌ها در پارلمان، احتمال تشکیل آبستراکسیون ازسوی پایداری‌ها و شکستن حد نصاب جلسه علنی مجلس برای جلوگیری از تصویب طرح برجام را متحمل می‌شود. عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس در این مورد می‌گوید: آبستراکسیون و ترک مجلس، به‌ هیچ‌عنوان درست نیست و اگر این کار انجام شود، در حکم حرمت‌شکنی مجلس خواهد بود و می‌توان از آن به عنوان زشت‌ترین و بد‌ترین کار در مجلس یاد کرد که امیدواریم چنین اتفاقی نیفتد.


انتقاد بروجردی

در همین خصوص رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس بار دیگر تاکید کرد که گزارش کمیسیون برجام در خارج از این کمیسیون نوشته شده است و با گزارش بدی که تهیه کردند، ضربه بدی به کشور زدند. علاءالدین بروجردی همچنین به ایسنا گفت: آقای زاکانی در مصاحبه اخیر خود این مطلب را که عده‌یی از افراد دانشگاهی متن برجام را نوشته‌اند، تایید کرده و این موضوع هم نشان‌دهنده تایید حرف ماست که معلوم نیست این گزارش کجا نوشته شده است، به هر حال نمی‌تواند به نام کمیسیون باشد. وی در خصوص اینکه نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه برجام ازاصل گزارش یک‌هزار صفحه‌یی خبر داده است، تاکید کرد: نمی‌دانم، منظور ایشان چیست. آیا منظورشان تمام حرف‌هایی است که در کمیسیون زده‌اند که این اسمش صورت‌مذاکرات است، نه گزارش؛ ثانیا این عدد هزار از کجا پیدا شده، معلوم نیست. مشخص نیست کی نوشته‌اند؟ کجا نوشته‌اند؟ چطور به عدد هزار رسیده‌اند؟ به هر حال اکثر سیاسیون کشور رفتار برخی را در کمیسیون از ابتدا رصد کردند و می‌دانند اینها دنبال چه هستند. این نماینده مجلس ادامه داد: مصوبه کمیسیون مورد تایید 6نفر بود و 5نفر مخالفت کرده‌اند. سوال از این افراد این است که آیا مصوبه مجلس مهم‌تر است یا مصوبه کمیسیون؟ وقتی علیه مصوبه مجلس، مقابل مجلس میتینگ غیرقانونی راه انداختند و مجلس را به کیف انگلیسی متهم کردند، نه تنها این آقایان آن کار ناشایست را محکوم نکردند بلکه رفتند و در جمع آنها سخنرانی هم کردند. یک بام و دو هوا نمی‌شود. بروجردی در ادامه و درپاسخ به این سوال که آیا طرحی که در الان در اختیار مجلس است با توجه به همین ملاحظاتی که شما دارید تهیه شده است، خاطرنشان کرد: بله، این طرح در راستای حفظ منافع ملی، مقابله با دخالت دشمنان در امور داخلی و حفظ قدرت منطقه‌یی ایران و جلوگیری از نفوذ منطقه‌یی امریکاست که ان‌شاءالله می‌تواند در کنار برجام، خواسته‌های ملت ایران را بهتر محقق کند.


صداوسیما با پول مردم، خلاف مردم عمل می‌کند

سخنگوی تیم هسته‌یی دولت اصلاحات نیز با انتقاد از تعلل‌های مجلس در تصویب برجام معتقد است: تاخیر کمیسیون برجام مجلس تا این لحظه 3 میلیارد دلار برای کشور هزینه داشته و این مساله به ایران ضربه زده است. سیروس ناصری که در برنامه ثریا شبکه یک سیما شرکت کرده بود با بیان اینکه صداوسیما با پول مردم، خلاف مردم عمل می‌کند، افزود: آنچه از رسانه‌ها مشهود است، این است که دشمنی امریکا در زمان برجام نه تنها کاهش نیافته بلکه بیشتر هم شده است. اگر آنان قبلا ماهی یک‌بار تهدید نظامی می‌کردند اکنون به هفته‌یی یک‌بار رسیده است. ناصری در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته‌یی تاکید کرد: طبق توافق برجام روابط تجاری و اقتصادی با ایران به صورت عادی در خواهد آمد و اگر آنها نیز تخلف کنند ما در روابط‌مان با آژانس و دیگر طرف‌ها تجدیدنظر خواهیم کرد. آمانو در طول سال‌های گذشته به ابزاری برای جنگ امریکا علیه ایران تبدیل شده بود و از آنجا که در آن دوره شهید نیز داده بودیم، انتظار این بود که در روابط با آژانس تجدیدنظر می‌کردیم.

ناصری ادامه داد: ما و دیگران از متن مذاکرات به‌طور دقیق خبر نداریم و محتوای آن در دوره فعلی و قبلی محرمانه مانده است اما امروز قدرت ما بیشتر شده است و شاید بتوان گفت می‌توانستیم به امتیازات بیشتری دست پیدا کنیم هر چند شاید درون مذاکرات درباره بسیاری موارد بحث شده باشد. رییس مرکز مطالعات بین‌الملل دانشگاه تهران افزود: سخن اینجاست که چرا حقوق هسته‌یی ما باید کمتر از پاکستان و هند باشد ما درباره داوری برجام مشکلاتی داریم چرا که در نهایت موضوع به شورای امنیت ارجاع می‌شود که در آنجا وضع معلوم است. پرسش اینجاست که اگر چند ماه از زمان برجام سپری شود و ما به تعهداتمان عمل کنیم اما آنان عمل نکنند چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ تهدیدها علیه ما همچنان ادامه دارد بنابراین برای زندگی در شرایط صلح باید همیشه آماده جنگ باشیم.

برجام گروگان عده‌ای که دل در گرو دولت قبل دارند

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل، برجام را گروگان عده‌یی دانست که دل در گرو دولت نهم و دهم دارند. این افراد دوست ندارند برجام مورد پذیرش قرار گیرد و اجرا شود. سیدعلی خرم در رابطه با ضرورت تسریع در اجرای برجام به ایلنا گفت: جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌یی خود با گروه 1+5 به دنبال مختومه کردن پرونده هسته‌یی، برداشتن تحریم‌ها و عادی‌سازی روابط خود با کشورهای مختلف دنیا بود. این استاد دانشگاه با اشاره به بیانیه ۵ نفر از اعضای کمیسیون برجام در رابطه با گزارش این کمیسیون تصریح کرد: بیانیه این ۵ نفر نشان از این دارد که کمیسیون مسیر درستی را طی نکرده است، زیرا اگر این کمیسیون مسیر درستی را طی می‌کرد، دیگر این بیانیه آن‌هم از سوی کسانی مانند آقای بروجردی صادر نمی‌شد. وی با بیان اینکه عدم اجرای برجام یعنی بازگشت به دوران سابق ابراز داشت: عدم اجرایی شدن برجام تبعات منفی بسیاری برای کشورمان خواهد داشت زیرا نه تنها موجب رفع تحریم‌ها نمی‌شود بلکه موجب افزایش یافتن آنها و ایجاد بهانه برای بدخواهان ایران و انقلاب اسلامی خواهد شد. این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به گشایش روابط ایران با کشورهای مختلف دنیا پس از دستیابی به توافق بیان کرد: با عدم اجرای برجام، فضا برای محاق رفتن روابط ایران با کشورهای دیگر فراهم می‌شود، دیگر امکان سرمایه‌گذاری خارج از ایران برای کشورهای دیگر فراهم نیست. خرم در پاسخ به این سوال که عدم اجرا از سوی ایران موجب خوشحالی چه کسانی می‌شود؟ یادآور شد: عدم اجرای برجام باعث خوشحالی مسببان تحریم‏، رژیم‌صهیونیستی، تندروهای امریکایی و سعودی‌ها شده و موجب می‌شود زبان بدخواهان ایران برای تهدید علیه ایران دراز‌تر شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر