آخوندی به کارش ادامه می‌دهد

۱۳۹۴/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۱۳۶

گروه ایران هدی احمدی

استیضاح عباس آخوندی سرانجام با همه انتقادها، مخالفت‌ها و گمانه‌زنی‌های سیاسی و فنی در شرایطی برگزار شد که این وزیر محبوب دولت یازدهم با رای موافق بیشتری نسبت به روز اول ورودش به کابینه، همچنان بر مسند قدرت باقی ماند. طرح استیضاحی که در ابتدا امضاهای بی‌شماری داشت اما با نخستین اعلام‌وصول به وسیله هیات‌رییسه در خردادماه و ارجاع آن به کمیسیون عمران و جلسه با وزیر، به‌مرور از تعداد امضاها کاسته شد. درنهایت هم تنها 13نفر روی امضای خود ماندند که ‌جز یکی، دو نفر بقیه همه از منتسبان جبهه پایداری و منتقدان هستند. این نمایندگان که از هر ابزاری برای انتقاد از دولت کوتاهی نمی‌کنند حتی پس از رای اعتماد دوباره وزیر نیز با دلی چرکین پارلمان را ترک کردند. جلسه استیضاح وزیر راه روز گذشته درحالی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، علی جنتی وزیر ارشاد، فانی وزیر آموزش‌وپرورش، گودرزی وزیر ورزش و جوانان، حجتی وزیر جهاد کشاورزی و زنگنه وزیر نفت تشکیل شد که فراکسیون رهروان ولایت هم در جلسه‌یی که قبل از صحن علنی برگزار کرده بود مخالفتش با استیضاح را اعلام کرده بود. وزیر راه نیز با حضور در این جلسه، درخصوص خط‌آهن بجنورد در استان خراسان‌شمالی و وظایف سازمان نظام مهندسی و شهرداری، مسکن مهر و وظایف سازمان نظام مهندسی و شهرداری که هر دو جزو ناظران ساخت‌وساز در شهرها به‌شمار می‌روند توضیحاتی را ارایه داده بود. در همین راستا، جلسه استیضاح عباس آخوندی پس از 3ساعت و 50دقیقه بحث و تبادل‌نظر نمایندگان مخالف و موافق به پایان رسید و بهارستانی‌ها با 72رای موافق، 5رای ممتنع و 175رای مخالف، وزیر را در مقام خود ابقا کردند. نکته قابل‌توجه این بود که برخی نمایندگان معنای رای موافق و مخالف را نمی‌دانستند و توضیحات لاریجانی آنها را سردرگم‌تر می‌کرد تا جایی که لاریجانی با بیان اینکه هر کس می‌خواهد وزیر بماند گزینه مخالف را علامت بزند و هر کس می‌خواهد وزیر برود گزینه موافق را مشخص کند، توانست به نمایندگانی که بارها چنین جلساتی را تجربه کرده بودند نحوه عملکردشان را یادآوری کند اما عجیب‌تر اینکه نمایندگان همچنین سوال خود را تکرار می‌کردند.

به تک‌تک خریداران مسکن مهر متعهدم

عباس آخوندی که برای دفاع از خود و حفظ آخرین برگ برنده‌اش به صحن علنی آمده بود با بیان اینکه بارها به کمیسیون عمران توضیحات قانع‌کننده‌یی داده است و آنها نیز امضاهای‌شان را پس گرفته‌اند، گفت: استیضاح‌ها برای زمانی است که پاسخ‌های زمان پیشین قانع‌کننده نباشد. وقتی استیضاح مطرح می‌شود، تمام توجه کارمندان متوجه استیضاح است. در این وزارتخانه ده‌ها هزار پیمانکار و مشاور با ما در ارتباط هستند و درنتیجه این جمعیت کارمندان، همگی به وضعیت مبهمی فرو می‌روند. ما نگذاشتیم اتفاق یا خللی در کار ایجاد و کار وزارتخانه کند شود. وی آخرین اقدام وزارت راه‌وشهرسازی را برگزاری نخستین همایش برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی اعلام کرد و افزود: ما که ادعای مردمسالاری داریم باید این مردمسالاری را در یک منطقه پرآشوب جهان به رخ جهانیان بکشانیم. مردمی که قبلا وارد ایران می‌شدند یا از مرزهای ما خارج می‌شدند همیشه در فضاحت پایانه‌های مرزی بوده‌اند اما ما تمام پایانه‌های مرزی را ساماندهی کرده‌ایم و اکثر آنها مکانیزه شده‌اند تا مدت توقف مردم و وسایل حمل‌ونقل در پایانه‌های مرزی کاهش بیابد. آخوندی اقدام دیگر وزارت راه‌وشهرسازی را عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ساماندهی بنادر کشور اعلام کرد و گفت: بندر شهید بهشتی باوجود اعتبار صفر در حال ساخت‌وساز است و راه‌آهن چابهار به بیرجند نیز با سرعت ساخته می‌شود که این راه‌آهن می‌تواند خط فقر قسمت شرقی را به صفر برساند. خواهش می‌کنم انصاف را رعایت کنید و با انصاف حرف بزنید. آخوندی تاکید کرد: موضوعی که در بحث اقتصاد مقاومتی است بحث ترانزیت است. در تمام بحث‌ها چه ریلی چه دریایی و چه زمینی و چه هوایی ترانزیت در ایران رشد داشته و این رشد بیش از 12درصد در کشور بوده است. وزیر همچنین در رابطه با بحث قراردادها بیان کرد: اگر در این بحث کوچک‌ترین مشکلی باشد خواهش می‌کنم به رییس مجلس، رییس قوه قضاییه و... مراجعه شود تا معلوم شود ما چگونه قراردادها را کار کرده‌ایم و قراردادهای آلوده را پاک کرده‌ایم که چندین میلیارد دلار بود. به این ترتیب به‌نفع کشور عمل کرده‌ام و البته وظیفه‌ام بوده است. وی در پایان قضاوت را به نمایندگان واگذار کرد و گفت: اگر مصلحت دیدید با کمال افتخار در خدمت شما خواهم بود و اگر هم مصلحت ندیدید در خدمت جمهوری اسلامی و در خدمت مردم خواهم بود. عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی دولت یازدهم در بخش پایانی دفاعیات خود در جلسه استیضاح خاطرنشان کرد: در حوزه مسکن مهر سه بار در اینجا صحبت کرده‌ام که از صداوسیما هم پخش شد. از روز اول خودم را متعهد به تمام این قراردادها دانسته و الان هم متعهد می‌شوم تک‌تک واحدها را به اتمام برسانم و هیچ سرپیچی حتی در مواردی که به وزارتخانه ما ارتباطی پیدا نمی‌کرد، نداشته‌ام.


در دفاع از آخوندی تعهد دارم

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «تعادل» و درخصوص جلسه استیضاح عباس آخوندی تاکید کرد: «وزیر راه فردی توانمند است که همواره تمام تلاش خود را برای تحقق وعده‌هایش انجام داده است.» علاءالدین بروجردی با بیان اینکه استیضاح حق آخوندی نبود، ادامه داد: «کمیسیون امنیت و بسیاری از نمایندگان بر فعالیت‌های وزیر راه اطمینان داشتند و این طرح توسط چند نماینده اندک مطرح شده بود و اطمینان داشتم که آقای آخوندی بر جایگاه خود باقی خواهد ماند.» اما اتفاق قابل‌توجه در صحن علنی مجلس، دفاعیات محمدرضا باهنر از وزیر راه بود. او که به گفته خودش کمتر پیش می‌آید تا در نطق‌های پیش از دستور شرکت داشته باشد، این‌بار برای حمایت از آخوندی پشت تریبون آمد و تاکید کرد: عملکرد وزارت راه این اطمینان را به همه ما می‌دهد که آقای آخوندی حتی بیشتر از مرحله اول رای مجلس را خواهد داشت. نایب‌رییس مجلس گفت: «برخی نمایندگان گفته بودند ضرورتی ندارد در دفاع از وزیر صحبت کنم اما تعهد دارم در دفاع از آخوندی چیزی بگویم ازجمله درخصوص پروژه مسکن مهر که پروژه بسیار عظیمی است باید از زوایای مختلف به آن نگاه کرد.»


روحانی با کدام بودجه به نیویورک رفت

سیدناصر موسوی‌لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس که از موافقان استیضاح وزیر راه بود یکی از دلایلش برای موافقت با برکناری آخوندی را نگاه تبعیض‌آمیز او به مناطق مختلف بیان کرد و گفت: آخوندی به روستاهایی که به جای روحانی به احمدی‌نژاد رای داده‌اند، نگاه تبعیض‌آمیز دارد. وی بااشاره به مهمانسرای پشت ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی عنوان کرد: آخوندی یک‌ونیم میلیارد تومان خرج این مهمانسرا کرد تا در آنجا سکونت کند. سوال این است که با این مبلغ چند وام مسکن به روستاییان داده می‌شد. این نکته قابل‌توجه است که بعد از بار‌ها تعویض در و پنجره آن مهمانسرا، وزیر حتی در آن سکونت نکرد. حمید رسایی هم که همانند همیشه و با حمایت از میراث گذشتگان با پخش تصاویری، به انتقاد از عملکرد وزارتخانه پرداخت و با بیان اینکه وزیر راه به وعده‌هایش عمل نکرده است، افزود: امروز استیضاح درحالی انجام می‌شود که بیش از این نیز یعنی حدود دو سال پیش چنین طرحی مطرح شده بود. آخوندی در سال۹۲ بعد از وعده‌هایی که در صحن علنی به نمایندگان داد با اختلاف ۸ رای به سمت وزارت منصوب شد، اما این رای شکننده این توقع را ایجاد کرد که وی نسبت به وعده‌هایش توجه داشته باشد. این عضو پایداری مجلس با ایراد به هیات‌رییسه و درحالی که هیچ گوش شنوایی به تذکرات علی لاریجانی نداشت، ادامه داد: سوالی که من از وزیر داشتم را هیات‌رییسه پس از یک سال به تعویق انداختن مطرح کرد. در ادامه جلسه استیضاح، مهدی کوچک‌زاده نیز در موافقت با استیضاح عباس آخوندی با بیان اینکه اگر بودجه برای آسفالت نیست پس آقای روحانی با چه بودجه‌یی به نیویورک سفر کرده است، خطاب به وزیر راه گفت: شما که از 20سالگی معاون وزیر بودید و با آشنایی فلان مسوول نیامده‌اید. با بودجه وزارت نفت به انگلستان رفتید و دکترا خواندید، به ستاد فتنه رفتید و پاسخ همه را دادید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر